AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #1 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg bestilte først bare DNA for å finne ut av hvor jeg stammer ifra av ren nysgjerrighet! Vet godt hvem mine nærmeste familie er så var ikke derfor jeg bestilte. Jeg sendte inn prøven og den kom frem så fikk jeg mail om jeg ville oppgradere til den helse biten itilegg for en billigere sum en ellers, så da tenkte jeg «jaja hvorfor ikke nå som de allerede har DNA mitt» Men nå angrer jeg litt etter å ha lest på nettet om hvor mye av forskjellige sykdommer jeg kan få som jeg får svar på! Var ikke klar over at det var så mye forskjellig😮 flere som har tatt den? Ble dere veldig bekymret etter svar? Anonymkode: 9ff21...ef3
Gjest Mass Skrevet 31. oktober 2019 #2 Skrevet 31. oktober 2019 Men er det ikke bare prosentandel på risiko du får svar på da? Det står jo ikke at du kommer til å få, men at du kan ha økt risiko (eller middels, eller lav - aner ikke) med dna. Du kan jo bare la være med å lese det dersom du har ombestemt deg.
Silva Pluvialis Skrevet 31. oktober 2019 #3 Skrevet 31. oktober 2019 Hva må man gjøre for å få utført en slik test?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #4 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg ville ikke gjort det. Har man opphoping av feks kreft i familien, så går man til legen for jevnlig sjekk uansett. Men det er enkelte sykdommer som man kan være genetisk sårbar for som det ikke finnes noe kur for, feks Alzheimers. Og da kan det bare være belastende å vite at man vil få det om 40 år. https://www.nrk.no/norge/_maria_-tok-gentest-pa-nett-_-viste-70-prosents-risiko-for-alzheimer-1.14680201 Anonymkode: 4182b...898 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 Gener skaper ikke sykdom. Hvorfor ble genene våre plutselig dårlige? Det kan de ikke svare på så gener er en blindvei. Tipper alt det gen-fokuset er fordi de ønsker å begynne å genmanipulere mennesker. Anonymkode: f8d2f...b61 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 Se der ja, jeg googlet det, det er faktisk dit de vil: "Genmanipulering av menneskelige embryoer har lenge skapt debatt. Noen mener det kan ha en lys framtid fordi det kan hindre arvelige sykdommer. Andre er redde slik manipulering kan ødelegge genmaterialet til kommende generasjoner." https://www.nrk.no/viten/har-genmanipulert-menneske-embryo-1.12325624 Anonymkode: f8d2f...b61 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 Vet ikke om jeg ville testet meg for mulige sykdommer.. Mye unødvendig bekymring da, enten blir man syk en eller annen gang eller så blir man ikke, liksom. Men fordelen med det er jo at hvis man vet at man er spesielt utsatt for en viss sykdom så kan man jo prøve å forhindre den, i den grad det er mulig. Nå er det jo for det meste bare livsstilssykdommer som det er mulig å forhindre sånn sett, og vet ikke om man kan teste seg for disse, men... Anonymkode: 38b94...d14 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 Jeg bestilte omtrent samme type helsetest fra 23andme, og der fikk jeg mulighet til å krysse av for om jeg ville vite om jeg er genetisk disponert for de mest alvorlig degenerative lidelsene eller ikke. Jeg valgte å få vite svaret på noen (den ene visste jeg allerede at jeg har stor sjanse for å få og en annen var en av de to viktigste grunnene til at jeg tok testen) og valgte bort noen svar. Riktignok sendte jeg resultatene mine videre til et indisk selskap for å få svar på en spesifikk sykdom til og endte med å bli testet for over 500 arvelige sykdommer til på kjøpet. Men jeg valgte blant annet å ikke få vite resultatene for alzheimers, og vet fremdeles ikke om jeg er genetisk disponert for det. Det vil jeg rett og slett ikke vite. Kanskje du kan sjekke om du kan reservere deg mot svar på de alvorligste sykdommene hos myheritage også? Anonymkode: 2b875...601
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg ville testet meg for mulige sykdommer.. Mye unødvendig bekymring da, enten blir man syk en eller annen gang eller så blir man ikke, liksom. Men fordelen med det er jo at hvis man vet at man er spesielt utsatt for en viss sykdom så kan man jo prøve å forhindre den, i den grad det er mulig. Nå er det jo for det meste bare livsstilssykdommer som det er mulig å forhindre sånn sett, og vet ikke om man kan teste seg for disse, men... Anonymkode: 38b94...d14 Den største fordelen er vel at man kan være heldig og slippe å bekymre seg for å få det selv dersom man har alvorlig genetisk sykdom i familien dersom det viser seg at man ikke har arvet genene selv. Og at man i såfall også trygt kan velge å få barn til tross for alvorlige genetiske sykdommer i familien. Anonymkode: 2b875...601
Tara,090 Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 Tror gener er bare bullshit ja, spesielt når det kommer til helsa, for å bare manipulere folk, ingen garanti. Det er jo mange tilfeller der familien til personen er friske og har levd lenge, deretter bestemor og bestefar, mens barnet ble født frisk men har fått sykdommer som ingen av dem har, eller motsatt. Jeg tror ihvertfall det har alt med å gjøre hva man spiser og putter i kroppen. Det viser mer barae resultater enn noe annet. 1
oysterlover Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 95% skandinaver, 5% "finsk" (jeg tror mange får det som nærmest default), 0,3% eller noe Orknøyene/Hebridene var det vel (damer Vikingene tok med seg hjem). MyHeritage er selvsagt er scam, der de tilbyr billige tester for så ha et stort bibliotek med gendata som de kan selge videre. Jeg ba dem slette mine data etter jeg fikk svar på testen, men selvsagt vanskelig å etterprøve at de faktisk er slettet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den største fordelen er vel at man kan være heldig og slippe å bekymre seg for å få det selv dersom man har alvorlig genetisk sykdom i familien dersom det viser seg at man ikke har arvet genene selv. Og at man i såfall også trygt kan velge å få barn til tross for alvorlige genetiske sykdommer i familien. Anonymkode: 2b875...601 Jada. Mente selvsagt at hvis man først får vite at man er utsatt for en spesifikk sykdom så er fordelen med det at man kan forsøke å unngå den. Til en viss grad. Det finnes for øvrig altfor mange sykdommer i verden til at man «trygt» kan velge å få barn. So to speak. Ja, man kan sikkert utelukke et par sykdommer med en viss sikkerhet, men så finnes det jo tusen andre minst like alvorlige. Hvorvidt barnet får en alvorlig sykdom eller ikke avhenger av så mange kompliserte faktorer at det grenser til rene tilfeldigheter. Anonymkode: 38b94...d14
Gjest Familytree Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 Tenk på denne Ts, myheritage helse viser oss tendensene til at vi må lide visse sykdommer. De forsikrer oss ikke om at vi har denne sykdommen, men analyserer sykdommen til våre pårørende.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bestilte omtrent samme type helsetest fra 23andme, og der fikk jeg mulighet til å krysse av for om jeg ville vite om jeg er genetisk disponert for de mest alvorlig degenerative lidelsene eller ikke. Jeg valgte å få vite svaret på noen (den ene visste jeg allerede at jeg har stor sjanse for å få og en annen var en av de to viktigste grunnene til at jeg tok testen) og valgte bort noen svar. Riktignok sendte jeg resultatene mine videre til et indisk selskap for å få svar på en spesifikk sykdom til og endte med å bli testet for over 500 arvelige sykdommer til på kjøpet. Men jeg valgte blant annet å ikke få vite resultatene for alzheimers, og vet fremdeles ikke om jeg er genetisk disponert for det. Det vil jeg rett og slett ikke vite. Kanskje du kan sjekke om du kan reservere deg mot svar på de alvorligste sykdommene hos myheritage også? Anonymkode: 2b875...601 Vet ikke helt hvordan prøvesvarene blir å se ut. For står det hver enkel sykdoms navn, at jeg må trykke meg inn på en å en sykdom for å sjekke så er det jo enkelt å ikke sjekke alle. Så håper ikke alle svarene kommer på en side. Får vel bare vente å se 20 timer siden, Mass skrev: Men er det ikke bare prosentandel på risiko du får svar på da? Det står jo ikke at du kommer til å få, men at du kan ha økt risiko (eller middels, eller lav - aner ikke) med dna. Du kan jo bare la være med å lese det dersom du har ombestemt deg. ja, jeg vet at svarene ikke tyder på at jeg får det, men bare økt sjanse, men uansett så vil jeg ikke vite at jeg har økt sjanse på å få blant annet alzheimers Eller brystkreft. Men jeg kan godt vite om jeg har økt sjanse på diabetes fks fordi da kan jeg allerede begynne nå å forebygge. ts Anonymkode: 9ff21...ef3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: ja, jeg vet at svarene ikke tyder på at jeg får det, men bare økt sjanse, men uansett så vil jeg ikke vite at jeg har økt sjanse på å få blant annet alzheimers Eller brystkreft. Men jeg kan godt vite om jeg har økt sjanse på diabetes fks fordi da kan jeg allerede begynne nå å forebygge. ts Anonymkode: 9ff21...ef3 Du bør jo absolutt vite det dersom du har BRCA-mutasjoner. Da kan du få god oppfølgning slik at du faktisk slipper å utvikle brystkreft eller eggstokkreft. Alzheimer kommer det sikkert en kur på i løpet av de neste 40 årene, så det kan da også være greit å vite? Anonymkode: 180ba...678
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #16 Skrevet 1. november 2019 16 timer siden, oysterlover skrev: 95% skandinaver, 5% "finsk" (jeg tror mange får det som nærmest default), 0,3% eller noe Orknøyene/Hebridene var det vel (damer Vikingene tok med seg hjem). MyHeritage er selvsagt er scam, der de tilbyr billige tester for så ha et stort bibliotek med gendata som de kan selge videre. Jeg ba dem slette mine data etter jeg fikk svar på testen, men selvsagt vanskelig å etterprøve at de faktisk er slettet. Nei, alle får ikke finsk som default. Det er mange nordmenn med finske gener, visste du ikke det? (over 10 000 eller noe) Anonymkode: c92a3...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #17 Skrevet 2. november 2019 Uansett, ikke ta noe sånn prøve om man vil vite om man får Alzheimers ifremtiden Anonymkode: c92a3...ffc
Majott Skrevet 6. november 2019 #18 Skrevet 6. november 2019 På 1.11.2019 den 4.18, oysterlover skrev: 95% skandinaver, 5% "finsk" (jeg tror mange får det som nærmest default), 0,3% eller noe Orknøyene/Hebridene var det vel (damer Vikingene tok med seg hjem). MyHeritage er selvsagt er scam, der de tilbyr billige tester for så ha et stort bibliotek med gendata som de kan selge videre. Jeg ba dem slette mine data etter jeg fikk svar på testen, men selvsagt vanskelig å etterprøve at de faktisk er slettet. Jeg er 38% finsk, og det stemmer bra med min familiehistorie. Mannen min er 93% skandinavisk, resten er "irsk, skotsk og walisisk". Har ikke tatt Myheritage helse, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det, ettersom det er få arvelige sykdommer i min familie.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #19 Skrevet 6. november 2019 10 minutter siden, Majott skrev: Jeg er 38% finsk, og det stemmer bra med min familiehistorie. Mannen min er 93% skandinavisk, resten er "irsk, skotsk og walisisk". Har ikke tatt Myheritage helse, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det, ettersom det er få arvelige sykdommer i min familie. Får man feks se om man har aner fra Sverige? Anonymkode: 61003...330
Majott Skrevet 6. november 2019 #20 Skrevet 6. november 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får man feks se om man har aner fra Sverige? Anonymkode: 61003...330 Ja, det tror jeg. Men kanskje du heller skal prøve å forske selv. Men jeg fikk selv 49% på "skandinavisk", så kanskje svensk er med i det. Vet jeg har mye svensk slekt via slektsforskning, så kanskje ikke svensk er en egen enhet der. Endret 6. november 2019 av Majott
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå