Gå til innhold

Referanser - har "ny arbeidsgiver" rett til å ringe nåværende arbeidsgiver uten at jeg oppga de som referanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på en stilling og vært på intervju. De ønsket to referanser og det fikk de. Naturligvis ga jeg de referanser fra min tidligere arbeidsplass, ettersom jeg ikke vil at nåværende arbeidsgiver skal vite at jeg søker nye jobber. Jeg ga de også attesten min som forøvrig er en veldig god attest. De sier at de helst ønsker referanser fra den nyeste arbeidsplassen, men da jeg forklarte situasjonen virket det greit for de. 

Men så ringer de rett til min nåværende arbeidsgiver så fort jeg har gått ut døra. Har de rett til det? 

Anonymkode: d554e...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov.

Anonymkode: be7db...12c

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov.

Anonymkode: be7db...12c

Hvilken lov sier det? Referanseloven? 

Anonymkode: 19fe1...184

• Liker 6
Skrevet

De skal kontakte de referansene du oppgir. Formelt sett skal de da spørre deg om å kontakte arbeidsgiver i ditt nåværende arbeidsforhold. Hvis du sier nei, kan de ikke gjøre det. 

Anonymkode: cea52...ced

Skrevet

De snakker med hvem de vil. Det er ingen lov som forhindrer en arbeidsgiver å kontakte de arbeidsgiver finner det hensiktsmessig å kontakte i en ansettelsessituasjon. 

Om det er hyggelig å gå mot ditt ønske er en helt annen sak. Lover og regler er ikke laget for å være hyggelige. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De skal kontakte de referansene du oppgir. Formelt sett skal de da spørre deg om å kontakte arbeidsgiver i ditt nåværende arbeidsforhold. Hvis du sier nei, kan de ikke gjøre det. 

Anonymkode: cea52...ced

Det er vel ingen ting som hindrer dem i å kontakte hvem de vil? Unntatt normal folkeskikk hvis den som blir intervjuet har sagt at det ikke er ønskelig. 

Anonymkode: 19fe1...184

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen lov som forbyr dem å gjøre det. 

Men jeg ville styrt unna den jobben (dersom du får den). En arbeidsgiver som bryter med "gjengs oppførsel" - selv om de ikke direkte bryter noen lov - ville jeg ikke hatt. 

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på en stilling og vært på intervju. De ønsket to referanser og det fikk de. Naturligvis ga jeg de referanser fra min tidligere arbeidsplass, ettersom jeg ikke vil at nåværende arbeidsgiver skal vite at jeg søker nye jobber. Jeg ga de også attesten min som forøvrig er en veldig god attest. De sier at de helst ønsker referanser fra den nyeste arbeidsplassen, men da jeg forklarte situasjonen virket det greit for de. 

Men så ringer de rett til min nåværende arbeidsgiver så fort jeg har gått ut døra. Har de rett til det? 

Anonymkode: d554e...bab

Tenker kanskje at det ikke er et sted du vil jobbe jeg da? Som egentlig ikke bryr seg om deg og de konsekvensene det kan ha for deg at nåværende arbgiver- uten varsel fra deg- får beskjed om at du vil slutte. Helt krise spør du meg. 

Tenk om du hadde ombestemt deg og ville bli da. Så har den nåværende arbeidsgiveren din blitt sur fordi du søker deg vekk uten å si noe (for ja, det er mennesker det og). Og gidder ikke å gi deg forfremmelser, ekstra oppgaver, sende deg på kurs etc, fordi du «likevel skal slutte..,»

nei, avhengig av hvor viktig den jobben du har søkt på er , ville jeg kanskje sendt en Mail og trukket meg fra søkerlista. Og samtidig understreke at det var uønsket at de kontakt med nåværende uten å gi beskjed. Det virker uproft ovenfor din nåværende, det kan du godt gi tlbmld om.

Anonymkode: 7056c...65b

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, avhengig av hvor viktig den jobben du har søkt på er , ville jeg kanskje sendt en Mail og trukket meg fra søkerlista. Og samtidig understreke at det var uønsket at de kontakt med nåværende uten å gi beskjed. Det virker uproft ovenfor din nåværende, det kan du godt gi tlbmld om.

Anonymkode: 7056c...65b

Med mindre du er desperat etter å komme deg bort, eller desperat etter å jobbe for denne arbeidsgiveren, ville jeg gjort dette. Jeg ville følt det som et overtramp og blitt rasende, selv om det ikke bryter noen lov.

Anonymkode: 2aa5b...7f2

• Liker 1
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Det er veldig kostbart å ansette feil person, derfor kan du ta utgangspunkt i at ny arbeidsgiver bruker sitt nettverk for å validere kvaliteten din. Derfor bør du sørge for å gjøre det bra hvor enn du er, og når du så krysser broer, gjelder det å ikke brenne dem. Jeg er velkommen tilbake hos enhver arbeidsgiver jeg har hatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...