Gå til innhold

Hei dere som jobber med mennesker og/ eller vært innom aktivitetsgård/besøksgård eller lignende tilbud

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann! 

Jeg tror at jeg i løpet av noen år, blir nødt til å kutte litt ned i nåværende stilling og erstatte det med noe annet. Jeg er pedagog med fordypning i natur og friluftsliv og har i tillegg en utdanning, samt erfaring innen landbruk/hagebruk+ at jeg bor på et småbruk. 

Helt uavhengig om dette blir en realitet, har jeg uansett en toårsplan på å kjøpe et par hester og noen høns til oss i familien, men dersom jeg ser at dette blir en realitet, vil det nok bli noen « kjælegriser» , noen få geiter til landskapspleie og eventuelt noe annet i tillegg. 

Men...det jeg snuser litt på er altså et tilbud eller lignende for eldre, pu- sektoren o.l. , der de får være litt sammen med dyr, gjøre enkle oppgaver, slappe litt av og nyte naturen, gjøre eventuelle andre ting. Sikter meg forsåvidt også inn på at barnehager og skoleklasser kan besøke oss også..  De besøkende skal ha ansatte som vanligvis er knyttet opp til dem, med seg, slik at min jobb, stort sett går på tilrettelegging og planlegging av aktiviteter og være  sammen med de besøkende når vi gjør ting.

Jeg vil ikke drive med besøk mer enn et par dager i uka og vil heller ikke kutte min nåværende stilling, ned til lavere enn 50%, dersom det ikke skulle ta helt av og det viser seg at det faktisk skulle ende opp med å bli direkte lønnsomt, I mitt hode, er planen at det skal gi bittelitt overskudd og at jeg skal tjene mer enn jeg gjør  om jeg kutter ned til 50% stilling, uten å gjøre noe annet i tillegg. 

Dette er uansett noe som er minst 5 år fremover i tid, da jeg har en gammel fjøs å pusse opp og arealer å shine opp, før noe slikt kan skje. 

Men dere som har vært innom noe slikt: 

Hva gjør/ gjorde dere?

Hva likte brukerne?

Hvordan var det tilrettelagt? Hva syntes dere? 

Eventuelle tips? 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med verken det ene eller det andre, men jeg synes det høres veldig fint ut å kunne ha noe slikt som deltidsjobb! 

Anonymkode: 7d840...79a

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring med verken det ene eller det andre, men jeg synes det høres veldig fint ut å kunne ha noe slikt som deltidsjobb! 

Anonymkode: 7d840...79a

Takk! 😃

• Liker 1
Skrevet

Det finnes en ordning som heter Inn på tunet, den er støttet av Innovasjon Norge. Det finnes også mange kommuner som gir tilskudd til utvikling av næring på gård. 

For meg høres det ut som du tenker på et prosjekt ala Inn på Tunet. 

Anonymkode: 8c0c4...8ee

• Liker 8
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en ordning som heter Inn på tunet, den er støttet av Innovasjon Norge. Det finnes også mange kommuner som gir tilskudd til utvikling av næring på gård. 

For meg høres det ut som du tenker på et prosjekt ala Inn på Tunet. 

Anonymkode: 8c0c4...8ee

Ja, det er nettopp det jeg gjør. Regner med at jeg ville fått litt tilskudd fra kommunen, men det viktige her er jo å ha et tilbud som fungerer og som går rundt på et vis, uten at jeg må ansette noen.

Jeg har såvidt begynt å sette meg inn i « Inn på tunet» . 🙂

Det viktigste for meg akkurat når er å høre hva folk som har vært innom slike steder likte og synes fungerer godt, hva som gir ekstra glede for disse gruppene osv.. Jeg er førskolelærer, så jeg har lite kunnskap om hvordan tilrettelegging for eldre og f.eks lettere demente bør være, bortsett fra at det er greit at det er fremkommelig for alle osv..

Endret av absinthia
Skrevet

Hva gjør/ gjorde dere?
De som begynte på jobb fra arbeidsdagen startet begynte alltid med å lage til og spise frokost (enkel brødmat med forskjellig pålegg), samme til lunsj. Var primært en stall med hester, så arbeidsoppgavene var i hovedsak relatert til dem. Møkking, foring, utslepp, ta av/på dekken osv. Ellers enkelt stell/mat av et par andre dyr på gården (kaniner, høns, katt, geit, esel), i tillegg til vedlikehold av gården som alt fra vedhogst, stable ved, snekring, maling, hagearbeid, rengjøring, kosting, vask osv.

Hva likte brukerne?
Det at det var felles og gratis frokost og lunsj som vi ikke stresset med var noe som ble satt pris på. De som ikke ønsket dette kunne sette seg å spise der de ville og fortsette arbeidet/dra hjem når de ønsket. Enkelte dager kunne også de som ville være med å lage en større lunsj, som salat, grillmat, rundsykker, suppe o.l. Det at det ikke var noe press om å prestere og at det var greit å ta pauser når man trengte osv.

Å stelle, gå tur eller ri på hestene var ikke en del av selve "jobben", men det var noe som var tilbud om for de som ønsket og som mange synes var veldig kjekt og som gav mestringsfølelse og som ble lagt opp slik de ønsket. Enkelte kom også bare for å ri eller holde på med hestene. Vi hadde også båt der de som ønsket kunne dra ut å fiske, dra krabbeteiner.

Det var ganske bredt spekter av folk som var brukere, alt fra pensjonister, personer med ulike utfordringer innen rus, psykisk helse, funksjonsnedsettelser og diverse annet.  Alle hadde forskjellige mål med å være der og arbeidstidene var noe de kunne velge selv.

Eneste som var forventet var at de møtte opp til avtalt tid, sa fra om de ikke kom og ellers gjorde sitt beste og deltok på det de ønsket. Enkelte ønsket også å bare være der og pusle litt rundt, drikke kaffe osv, det var også helt greit. Alle fikk også i størst mulig grad gjøre ting de hadde lyst til, var mest interessert i og følte at de mestret. 

Var ikke så ofte vanlige skoleklasser eller eldresenter o.l var innom selv om de hadde tilbudet, men oftere ulike spesialklasser fra hele grunnskolen og ellers ulike personer/grupper fra ulike institusjoner eller behov for ulik tilrettelegging. 9

Eventuelle tips? 
Kan være greit å høre med kommunen og ellers de du ønsker å gi et tilbud hva de har behov for, hvilke ønsker de evnt. har og hva de kunne sett for seg i forhold til et slikt sted. Ift. stedet jeg har skrevet om fikk driver lønn fra kommunen og de fleste som var innom/jobbet var på tiltak gjennom NAV og fikk inntekt der fra. 

Anonymkode: 92bd1...285

• Liker 2
Skrevet
På 31.10.2019 den 20.39, absinthia skrev:

Det viktigste for meg akkurat når er å høre hva folk som har vært innom slike steder likte og synes fungerer godt, hva som gir ekstra glede for disse gruppene osv.. Jeg er førskolelærer, så jeg har lite kunnskap om hvordan tilrettelegging for eldre og f.eks lettere demente bør være, bortsett fra at det er greit at det er fremkommelig for alle osv..

Et annet tips jeg har er ikke bare å snakke med ansatte innen disse områdene, men hør gjerne om de har mulighet til å spørre sine brukere hva de ønsker og har glede av. Er som oftest der du får de beste svarene 🙂Ansatte har selvfølgelig og mye nyttig å komme med, men er ikke alltid de husker på det overnevnte.

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør/ gjorde dere?
De som begynte på jobb fra arbeidsdagen startet begynte alltid med å lage til og spise frokost (enkel brødmat med forskjellig pålegg), samme til lunsj. Var primært en stall med hester, så arbeidsoppgavene var i hovedsak relatert til dem. Møkking, foring, utslepp, ta av/på dekken osv. Ellers enkelt stell/mat av et par andre dyr på gården (kaniner, høns, katt, geit, esel), i tillegg til vedlikehold av gården som alt fra vedhogst, stable ved, snekring, maling, hagearbeid, rengjøring, kosting, vask osv.

Hva likte brukerne?
Det at det var felles og gratis frokost og lunsj som vi ikke stresset med var noe som ble satt pris på. De som ikke ønsket dette kunne sette seg å spise der de ville og fortsette arbeidet/dra hjem når de ønsket. Enkelte dager kunne også de som ville være med å lage en større lunsj, som salat, grillmat, rundsykker, suppe o.l. Det at det ikke var noe press om å prestere og at det var greit å ta pauser når man trengte osv.

Å stelle, gå tur eller ri på hestene var ikke en del av selve "jobben", men det var noe som var tilbud om for de som ønsket og som mange synes var veldig kjekt og som gav mestringsfølelse og som ble lagt opp slik de ønsket. Enkelte kom også bare for å ri eller holde på med hestene. Vi hadde også båt der de som ønsket kunne dra ut å fiske, dra krabbeteiner.

Det var ganske bredt spekter av folk som var brukere, alt fra pensjonister, personer med ulike utfordringer innen rus, psykisk helse, funksjonsnedsettelser og diverse annet.  Alle hadde forskjellige mål med å være der og arbeidstidene var noe de kunne velge selv.

Eneste som var forventet var at de møtte opp til avtalt tid, sa fra om de ikke kom og ellers gjorde sitt beste og deltok på det de ønsket. Enkelte ønsket også å bare være der og pusle litt rundt, drikke kaffe osv, det var også helt greit. Alle fikk også i størst mulig grad gjøre ting de hadde lyst til, var mest interessert i og følte at de mestret. 

Var ikke så ofte vanlige skoleklasser eller eldresenter o.l var innom selv om de hadde tilbudet, men oftere ulike spesialklasser fra hele grunnskolen og ellers ulike personer/grupper fra ulike institusjoner eller behov for ulik tilrettelegging. 9

Eventuelle tips? 
Kan være greit å høre med kommunen og ellers de du ønsker å gi et tilbud hva de har behov for, hvilke ønsker de evnt. har og hva de kunne sett for seg i forhold til et slikt sted. Ift. stedet jeg har skrevet om fikk driver lønn fra kommunen og de fleste som var innom/jobbet var på tiltak gjennom NAV og fikk inntekt der fra. 

Tusen takk, for fint og langt svar!

Hørtes ut som et bra sted.  Det er noe slikt jeg ville drevet på med, men i litt mer småskala, da dette er en liten kommune. 

Vi har forresten naust bare 150 - 200 meter unna huset, så litt fisking og enkelt båtliv, ville jo vært mulig. 

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg bare spør videre... siden både planen mine og de mulige planene ligger like langt frem i tid som i fjor, pga koronaen. 

Har ikke gjort noen ordentlig research enda pga dette, men vil gjerne høre om folks erfaringer. 

Skrevet
absinthia skrev (53 minutter siden):

Jeg bare spør videre... siden både planen mine og de mulige planene ligger like langt frem i tid som i fjor, pga koronaen. 

Har ikke gjort noen ordentlig research enda pga dette, men vil gjerne høre om folks erfaringer. 

https://www.nmbu.no/studier/evu/kurs/node/40611

Ingen erfaringer, men tenkte bare å tipse om dette kurset

Anonymkode: 199f4...531

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

https://www.nmbu.no/studier/evu/kurs/node/40611

Ingen erfaringer, men tenkte bare å tipse om dette kurset

Anonymkode: 199f4...531

Heisann, tusen takk! Jeg har sett på det studiet før ( sist for en uke siden) og har lurt på om jeg skulle ta et etterpå med mer fokus på hest. Virker veldig interessant! 😃

Tidligere lurte jeg på om jeg skulle ta en litt lengre utdanning i dyreassistert terapi, men jeg tror at disse korte kursene, egentlig passer best til mitt bruk. Fant forresten dette også, så det ser ut til at man kan pense seg inn på enkelte dyretyper https://www.nmbu.no/studier/evu/kurs/node/32947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...