Gjest Tanna Skrevet 24. mai 2005 #1 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg burde snart komme til en tannelge. 2 år siden sist nå. Blir mer og mer redd for hvert år som går, at jeg kan ha fått hull. Har aldri hatt hull i tennene, så jeg vet jo ikke hvordan det kjennes ut å ha hull. Er det noen som vet om tannleger i Oslo, der man kan borre på en smerte fri måte? Mener å ha lest at det har kommet en ny "borreteknikk" på markede, der man kan bli borret uten å måtte ta bedøvelse eller kjenne noe smerte. Noen som kan hjelpe meg litt her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hmmmm... Skrevet 25. mai 2005 #2 Del Skrevet 25. mai 2005 Lurer jeg også på.... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. mai 2005 #3 Del Skrevet 25. mai 2005 Hvis du søker på tannlege og wand får du opp en del tannleger som bruker en type bedøvelse som kalles "the wand". Den bedøver helt smertefritt (ingen ekle sprøyter). Det er også mulig å "bore" små hull med ozon, som er helt smertefritt. Jeg vet dessverre ikke om noen tannleger i Oslo som driver med dette, men Østerås Tannlegekontor har det (ligger jo ikke kjempelangt unna om du bor på vestkanten i allefall). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 25. mai 2005 #4 Del Skrevet 25. mai 2005 Man trenger ikke bedøvelse for å borre; dersom tannlegen kan det den skal kunne, så kjenner man ikke borringen, bare hører den, slik som man også gjør med bedøvelse. Jeg borrer alltid uten noen form for bedøvelse, siden jeg er allergisk mot det. Har også trukket en tann uten bedøvelse, men da hadde jeg en tannbyll og det gjorde så vondt uansett at det ble ikke noe værre av å dra ut tannen ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 25. mai 2005 #5 Del Skrevet 25. mai 2005 Man trenger ikke bedøvelse for å borre; dersom tannlegen kan det den skal kunne, så kjenner man ikke borringen, bare hører den, slik som man også gjør med bedøvelse. Det er faktisk helt sant. Jeg fikk ny tannlege i fjor...og når han borer så kjenner jeg ingenting....og jeg hører til de som ville ha bedøvelse nesten før jeg satte meg i tannlegestolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanna Skrevet 25. mai 2005 #6 Del Skrevet 25. mai 2005 Takker for svar! Til deg som fortalt om dette å borre med ozon. Har du prøvd dette selv, hvordan opplevde du evt. dette? Hva koster det evt. å gå dit, er det dyrere enn andre steder? Til dere andre. Har også hørt at de som kan det, ikke skal få det til å føles. Men jeg vet ikke om jeg tørr å ta sjansen. Hvor går dere evt.? (Oslo) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 25. mai 2005 #7 Del Skrevet 25. mai 2005 Man trenger ikke bedøvelse for å borre; dersom tannlegen kan det den skal kunne, så kjenner man ikke borringen, bare hører den, slik som man også gjør med bedøvelse. Er det sant?? Det gir jo håp, for nå henger det en innkallelse til tannlege på kjøleskapsdøren. Med mitt navn på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 25. mai 2005 #8 Del Skrevet 25. mai 2005 Stemmer det. Har ikke borret med bedøvelse siden jeg var 9-10 år gammel, med unntak av en gang. Ny tannlege vikar som tvangssatte bedøvelsen og borret i vei; det endte med sparken for ham det, gitt. Jeg er skikkelig allergisk og ravet rundt i sentrum uten å helt vite hvor eller hvem jeg var, kastet opp og svimte av. Bedøvelsen satt i i omtrent et døgn.. Artig. Han ødla for øvrig tannen min også; borret så dypt at han tok nerven, men klarte ikke å fjerne hullet - bare dekket over med emalje, som senere løsnet.. Artig :-s -Det- var vondt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 25. mai 2005 #9 Del Skrevet 25. mai 2005 Etter hva jeg har forstått på tannlegen "min"...så er det kun spørsmål om å ha skikkelig utstyr (ikke harve rundt med sløve bor), å ta seg tid (ikke legge hele kroppsvekten på boret for at det skal gå fortere unna) + forståelse for at pasienten er et menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 25. mai 2005 #10 Del Skrevet 25. mai 2005 tjaa.. enten så har det med dyktigheten til tannlegen å gjøre, ellers har det med hullet å gjøre, for jeg borret to hull sist jeg borret, det ene kjente jeg overhode ikke, det andre var dritvondt!!! :o har aldri hatt tannlegeskrekk før etter det jeg! nå kommer jeg aldri igjen til å borre uten bedøvelse! :-x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 25. mai 2005 #11 Del Skrevet 25. mai 2005 tjaa.. enten så har det med dyktigheten til tannlegen å gjøre, ellers har det med hullet å gjøre, for jeg borret to hull sist jeg borret, det ene kjente jeg overhode ikke, det andre var dritvondt!!! :o har aldri hatt tannlegeskrekk før etter det jeg! nå kommer jeg aldri igjen til å borre uten bedøvelse! :-x Dersom du kjente smerte, så borret ikke tannlegen hullet ditt, men nerven ;-) Man har ikke følelse i tenner, slik er det bare - og det gjelder hull også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 25. mai 2005 #12 Del Skrevet 25. mai 2005 Dersom du kjente smerte, så borret ikke tannlegen hullet ditt, men nerven ;-) Man har ikke følelse i tenner, slik er det bare - og det gjelder hull også. da var han ihvertfall nært nerven, for det andre hullet var seriøst ikke godt! jeg lå å auet meg gjennom hele borringa!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 25. mai 2005 #13 Del Skrevet 25. mai 2005 Dersom du kjente smerte, så borret ikke tannlegen hullet ditt, men nerven ;-) Man har ikke følelse i tenner, slik er det bare - og det gjelder hull også. På en måte er dette litt feil. Nervene ligger i "kjernen" av tanna, og nervene har små utgreininger gjennom bitte små vannfylte kanaler i tanna. Dersom hullet er dypt kan borring gi smerter, eller dersom tannlegen ikke har nok vannavkjøling kan friksjonen gi varmeutvikling, som igjen gi smerte. Videre KAN vanlig borring på grunne hull også gi smerter fordi trykkforandringer i disse små væskefylte kanalene påvirker nervene. Så, men smerte er individuelt. Noen tåler mye andre tåler lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. mai 2005 #14 Del Skrevet 25. mai 2005 Til deg som fortalt om dette å borre med ozon. Har du prøvd dette selv, hvordan opplevde du evt. dette? Nei, det har jeg aldri prøvd. Jeg har som deg aldri hatt hull i tennene. Men skulle jeg få det blir det ozonbehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 25. mai 2005 #15 Del Skrevet 25. mai 2005 da var han ihvertfall nært nerven, for det andre hullet var seriøst ikke godt! jeg lå å auet meg gjennom hele borringa!! Borringen tar jo uansett ikke mer enn toppen et minutt da... Har ikke brukt bedøvelse siden jeg "slapp fri" fra skoletannleggen og fikk bestemme selv. Og har heller aldri opplevd at det har gjort vondt. I Oslo brukte jeg Bislett tannlegesenter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 25. mai 2005 #16 Del Skrevet 25. mai 2005 Borringen tar jo uansett ikke mer enn toppen et minutt da... vel, ett minutt er faktisk ganske langt når man har noen som borrer så det virkelig gjør vondt. jeg var ikke akkurat forberedt på at det kom til å gjøre vondt, det var ikke noe jeg inbilte meg, jeg hadde nettop borret ett hull som IKKE var vondt i det hele tatt og var i grunnen ganske positivt innstilt. men det minuttet virket som fem, tro meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå