Gå til innhold

Ta blodprøver på sykehuset, hvordan blir det gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Fikk beskjed om at jeg måtte ta blodprøver på sykehuset og at det var sendt rekvisisjon og at jeg bare kunne møte opp.

Men hvordan foregår dette i praksis? 

Har aldri vert på sykehuset før heller så aner ikke hvor jeg egentlig skal eller hvordan det gjøres? Noen som vet? 🙂 

Er det som oftest godt merket hvor man skal? Må jeg melde meg en plass? Andre ting? 

Glemte helt å spørre da jeg ble så overrasket over det hele, og får ikke ringt tilbake heller. 

Anonymkode: 98836...8d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier i fra i resepsjonen, trekker en kølapp. Venter til det er din tur. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Sier i fra i resepsjonen, trekker en kølapp. Venter til det er din tur. 

Supert! Det skal jeg nok klare 😊

Skrevet

Gå til laboratoriet/blodprøvetaking. Si ifra at du har kommet, trekk kølapp og vent til det er din tur.

Anonymkode: a718a...83c

• Liker 6
Skrevet

På mitt sykehus trenger en ikke melde seg. Er bare å trekke kølapp og vente på tur. Så sier du bare at blodprøven er sendt elektronisk, den som tar blodprøven vil da ordne resten 😊

Anonymkode: bb938...468

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til laboratoriet/blodprøvetaking. Si ifra at du har kommet, trekk kølapp og vent til det er din tur.

Laboratoriet? Du sier i fra resepsjonen og trekker kølapp 

Jeg har tatt blodprøve flere ganger på sykehuset og går heldigvis fort 🙂

Anonymkode: dd314...164

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt forskjellig fra sykehus til sykehus. Her  foregår det ihvertfall slik jeg beskriver. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt forskjellig fra sykehus til sykehus. Her  foregår det ihvertfall slik jeg beskriver. 

Du har nok rett. Har bare ikke hørt man må inn på noe laboratorium for å ta blodprøver 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

På større sykehus må du til resepsjonen på laboratorium. På mindre sykehus vil man som regel bare melde seg for prøvetagning. Det er ikke alle sykehus som har egne klinisk-kjemiske avdelinger.

Anonymkode: 45afd...0fb

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mitt sykehus henvender man seg i laboratoriet, som har egen resepsjon.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Fikk beskjed om at jeg måtte ta blodprøver på sykehuset og at det var sendt rekvisisjon og at jeg bare kunne møte opp.

Men hvordan foregår dette i praksis? 

Har aldri vert på sykehuset før heller så aner ikke hvor jeg egentlig skal eller hvordan det gjøres? Noen som vet? 🙂 

Er det som oftest godt merket hvor man skal? Må jeg melde meg en plass? Andre ting? 

Glemte helt å spørre da jeg ble så overrasket over det hele, og får ikke ringt tilbake heller. 

Hvordan mener du at noen skal kunne svare degmpå dette? 

Sykehus kommer i mange utgaver alt fra store Ullevål til små lokalsykehus. Hvor skal du? 

Anonymkode: 8bfb5...101

Skrevet

Blodprøvetaking er godt merket på alle sykehus. På Kalnes, som er et relativt nytt sykehus, registrerer man seg elektronisk på skjerm for blodprøver, røntgen og polikliniske avtaler. Man taster inn fødselsdato og første bokstavene i etternavn for poliklinikk-timer og hele fødselsnummeret for blodprøver (man velger på skjerm og oppgir det man blir spurt om). Hvis tlf er registrert får man også bekreftelse på SMS. Det kommer opp referansenumner og hvor man skal vente, såkalt ventesone. I ventesonen er det en skjerm hvor du kan følge ditt eget referansenummer. Er mobil registrert får man sms om hvilket rom man skal gå til når det er sin tur, ellers står det på skjermen i ventesonen. Man blir også hentet hvis man ikke kommer når det er din tur. Sånn er det på Kalnes. Det vil stå forklart hvordan du skal gjøre det eller være noen tilstede å spørre på ethvert sykehus. Lykke til!

Anonymkode: 41b4c...881

Skrevet

På mitt sykehus er det godt skilter med "blodprøvelabratorium". Så trekker man kølapp og setter seg ned. Ingen plass å henvende seg først. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...