Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en mal eller et eksempel på punkter/overskrifter til et fødebrev? Finnes det en fasit på hva som skal være med i et sånt brev? Eller skriver man bare fra eget hode liksom? 😳🤔

Anonymkode: ebaed...9ca

Skrevet

Det er vel mest om du ønsker/ikke ønsker smertelindring, være i badekar, få baby opp på brystet, at far får klippe navlestrengen osv. Jeg skrev ikke noe brev 😊

Anonymkode: 8dac5...6fa

• Liker 2
Skrevet

Hvis du googler finner du mange eksempler, både på maler og på hva folk skriver i fødebrev. Jeg leste masse slike, og så kladdet jeg ned alt jeg kunne tenke meg å ha med i fødebrevet. Til slutt skrev jeg det fint i prioritert rekkefølge.

Fødebrevet bør inneholde de tingene de på føden bør vite for å gjøre fødselen best mulig. For meg var det blant annet viktig at de fikk vite om angsten min og det vonde kneet mitt. Om angsten skrev jeg både symptomer og en teknikk som vanligvis hjelper meg til å roe meg. Jeg skrev også om enkelte ord og fraser som er triggende og derfor bør unngås.

Dersom du har noen spesielle ønsker om smertelindring eller amming bør det skrives, ihvertfall hvis du ikke skal amme. Om du har tidligere erfaring med fødsel kan du også nevne det.

Anonymkode: 5d6f3...e61

Skrevet

Med mindre du vil oppfattes som helt diva, kan du gjerne la være.

Anonymkode: 50339...1c0

• Liker 4
Skrevet

De fleste tingene er det best at du formidler til far, slik at han kan si fra på dine vegne om du skulle være så langt i forløpet at du ikke klarer å si fra selv. Da har jo heller ikke jordmor særlig tid til å lese noe. 

Men ellers ville jeg hatt punktvise ting, hvis det er noe "spesielt". Jeg hadde disse: 

- Liker ikke å bli tatt på når jeg har vondt (ingen massasje)
- Vil beholde bh'n på 
- Sliter med ryggleie pga tidligere skade

Og de skrev jeg bare nederst på helsekortet :) 

Anonymkode: 9f839...e31

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄 

Ble oppfordret til å skrive ned noe på Ahus. Ikke nødvendigvis for de, men for meg selv. 

Bla.a skrev jeg at de ikke skulle tilby med lystgass. I "smerterus" gjør jeg bare som jeg får beskjed om uten å tenke. Å ta imot lystgass ville hos meg ført til migrenen noe jeg ikke ville ha under fødsel. 

Og så skrev jeg at jeg ikke er bevisst på det som skjer rundt meg når jeg har vondt, så det nytter ikke å bare,si hva jeg skal gjøre, jeg må tas litt tak i. 

Helt enkelt og greit. 

Ikke noe å bli tatt som diva over ;)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk skryt for å ha skrevet et så godt fødebrev.

Det er selvfølgelig forskjell på å skrive et informativt fødebrev og å planlegge fødselen i detalj. Det første er bra, det andre er en oppskrift på skuffelse.

Anonymkode: 5d6f3...e61

Skrevet

Skrev bare ned noen punkter (ang smetelindring, informasjon underveis, helsenessige hensyn osv) på en liten lapp som jeg festa med binders på helsekortet. 

Anonymkode: 711d9...050

Skrevet

Jeg fikk et veldig kort skjema fra Ahus med ca. tre spørsmål, og ca. fem stiplede linjer under hvert, som jeg skulle fylle inn. Mener jeg skrev noe om at mannen min ikke har norsk som morsmål, at jeg er ganske prippen/blyg, og at jeg ikke liker å ha mange mennesker rundt meg i en sårbar fase. Noe i den duren.

Endte opp med en (fantastisk) styrtfødsel og aner ikke hvor fødebrevet ble av. Tror ingen noensinne leste det. Mannen bablet i vei på sitt språk, jeg lå der splitter naken og brydde meg ikke i det hele tatt, og på et tidspunkt var det minst fire mennesker i rommet, hvorav en av dem hadde hele armen oppi der (overdriver muligens litt ...) – og det var helt greit.

Er nå gravid med nummer to og dropper fødebrevet. 😄 

Anonymkode: 1e72f...d60

• Liker 3
Skrevet

Jeg skrev noen stikkord om hva jeg ønsket for fødselen, og noen stikkord om behov ellers, som at jeg har skikkelig dårlig temperaturregulering og må passes på med hensyn til det, og at jeg ville ha en bøtte i nærheten siden jeg fort blir kvalm. Jeg opplevde at de synes det var greit ar jeg hadde noe skriftlig, og at mye av det ble tatt hensyn til.

Anonymkode: 843c3...cd3

Skrevet

Jeg hadde tøff fødsel med første som endte i akutt KS. Babyen så jeg bare mens de hastet ham forbi meg, så ham ikke igjen før etter en dag. Følte jeg hadde absolutt ingen kontroll eller forsto hva som skjedde. 

Som en del av forberedelse til neste fødsel var det viktig for meg å tydeliggjøre at jeg har behov for å forstå hva som skjer, at jeg ønsker smertelindring og hva slags, hva jeg ønsket dersom det endte i nytt KS, og at ved vellykket vaginal fødsel så vil jeg veldig gjerne ha baby opp på brystet med en gang. Jeg følte jeg gikk glipp av så mye med første. 

Fødebrevet mitt var stikkordsbasert og på kun en side, det ble lest av alle jordmødrene mine og var en grei overføring til neste (var på sykehuset i over 30t før baby var ute). Ikke noe fjas om stearinlys og pianomusikk, kun relevant medisinsk og praktisk info. 

Ved en eventuell tredje fødsel vil jeg også skrive fødebrev, det blir omtrent identisk, for fødselen med fødebrev ble en veldig god opplevelse. 

Anonymkode: 096c6...45b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...