Gå til innhold

Pusse opp bolig man leier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opptil flere venninner som (med tillatelse) pusser opp boligen de leier. De maler, lister, legger nytt gulv, bytter dører. Og jeg skjønner ikke at man vil gjøre sånt for den man leier hos. Man får ingenting igjen for det, man øker bare verdien på en bolig noen andre eier. Jeg kan skjønne at man ikke vil bo en plass med gule vegger og whatnot, men da ville jeg hatt noe igjen for det.

Har dere gjort noe sånt? Hva syns dere om de som holder på sånn?

Anonymkode: 5d90e...fbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betaler de for materiellet også da? Jeg vet noen gjør arbeidet gratis men at maling og lignende dekkes av huseier. Da har man gjort en innsats for å trives bedre i hjemmet sitt, og da tror jeg mange lever greit med at huseier også har en fordel av det når/hvis man etterhvert skal flytte :)  

• Liker 9
Skrevet

Jeg er litt enig med deg.  Ville nok ikke gjort så fryktelig mye der jeg leide, men om det var helt skrekkelig kunne jeg jo malt litt og gjort småtteri. Jeg leier selv, men bor på et helt ok sted uten de store behovene.  En venninne av meg leier privat og har bodd der i over 10 år, så hun  har pusset opp litt. Utleier har der kjøpt inn alt av maling og utstyr vært grei sånn.

Skrevet
3 timer siden, Eske skrev:

Betaler de for materiellet også da? Jeg vet noen gjør arbeidet gratis men at maling og lignende dekkes av huseier. Da har man gjort en innsats for å trives bedre i hjemmet sitt, og da tror jeg mange lever greit med at huseier også har en fordel av det når/hvis man etterhvert skal flytte :)  

De betaler for alt av materiell, ja! Syns hele greia er rar, man gjør jo huseier en kjempetjeneste. 

Skrevet

Hadde aldri betalt for oppussing i en leid leilighet. Jeg malte den forrige leiligheten, men der betalte utleier for alt av materiell. 

Anonymkode: 12d20...a0e

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opptil flere venninner som (med tillatelse) pusser opp boligen de leier. De maler, lister, legger nytt gulv, bytter dører. Og jeg skjønner ikke at man vil gjøre sånt for den man leier hos. Man får ingenting igjen for det, man øker bare verdien på en bolig noen andre eier. Jeg kan skjønne at man ikke vil bo en plass med gule vegger og whatnot, men da ville jeg hatt noe igjen for det.

Bodde i en leid leilighet for mange år siden. Veggene var skittengule og spygrønne. Forferdelig trasig. Malte veggene, med tillatelse fra huseier. Det kostet meg vel max 2000kr som jeg betalte selv. Invisterte det i egen trivsel. Men å bytte dører? Gulv? Annen oppussing? Det ville jeg aldri gjort i en bolig jeg leide!

Anonymkode: 93f1a...179

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De betaler for alt av materiell, ja! Syns hele greia er rar, man gjør jo huseier en kjempetjeneste. 

Det kommer helt an på. Litt for mange hobbymalere etc som ikke vet hvordan en maler, søler og bruker rulle over alt. 😂Da må de vise at de har malt før.

• Liker 3
Gjest LÅBFOS
Skrevet

Jeg kunne nok gjort det hvis utleier betalte for materialet og jeg fikk reduksjon i husleien for arbeidet, men absolutt ikke ellers. 

Skrevet

Hadde jeg vært utleier, ville jeg neppe betalt materialene en gang dersom folk ville "pusse opp".

Det er altfor mange der ute som gjør ræva arbeid. Gidder ikke grunne, legger gulv feil, gidder ikke sparkle hull i veggen etc. 

Anonymkode: 457a2...9da

• Liker 5
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

De færreste utleiere, oss innkludert, tillater ikke at leieboer pusser opp. Man vet nemlig aldri hvordan jobben blir gjort. I verste fall vil slik oppussing medføre skade og stort arbeid med å fjerne spor etter uprofesjonell oppussing. 

At noen tillater dette og at andre gjør det, hvem bryr seg, egentlig? 

Anonymkode: 8422e...127

Gjest Onkel Blå
Skrevet

Hvis du leier ut leilighet hvor du skatter av inntektene, så kan du trekke fra standard oppussing av på skatteseddelen. 

Det vil si at du som leier en leilighet, ikke skal betale for oppussing, det skal altså eier av leiligheten gjøre. 

Gjest Onkel Blå
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært utleier, ville jeg neppe betalt materialene en gang dersom folk ville "pusse opp".

Det er altfor mange der ute som gjør ræva arbeid. Gidder ikke grunne, legger gulv feil, gidder ikke sparkle hull i veggen etc. 

Anonymkode: 457a2...9da

Utleier bør leie inn folk. Oppussing til vedlikehold (altså ikke ombygging, standardheving o.l.) er fradragsberettiget. Det burde jo også være i eiers interesse at utleieobjektet holder normalt god standard.

Skrevet

Det er ikke sikkert leietaker taper på dette, det ville nok ha blitt dyrere om hun skulle leid en ferdig malt/oppusset.

Anonymkode: 4417d...09b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...