Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er litt over 30 år. har ingen utdannelse utover videregående - 2års yrkesfag. tok aldri fagbrev.

har slitt med å finne en skikkelig jobb for å kunne leve et godt liv. nå som jeg har barn, oppleves økonomien tung av å ikke eie sitt eget hjem, eller ikke ha nok penger til overs. får ikke annet enn dårlig betalte jobber. Problemet ligger i hovedsak i utdanning: hvordan skal jeg klare å ta en bachelorgrad uten noen GENS? ofrer alt av tid, men å fullføre fag fra vgs som privatist er uaktuelt pga økonomien. Har jeg noe sjanse til å sitte bak skolebenken igjen, som voksen? hva innebærer voksenopplæring? er det der du kan ta studiekompetanse? -og hvem burde jeg ringe for å vite mer om mine muligheter?

Anonymkode: b9877...7bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er snart 30 selv, og fullfører min bachelor til våren.
Jeg fullførte VGS da jeg var 27, og gjorde det ved å først ta ett år med fag på førstetrinn, og så ta påbygg året etter. Du trenger nok bare påbygg, ettersom du har yrkesfag. Påbygg er ganske mye jobb, men med tanke på hvor mange muligheter som åpner seg med det er det utrolig verdt det. Jeg tok kontakt med NAV i min kommune, som igjen tok kontakt med VGS nært meg, der jeg snakket med studierådgiveren. Og så begynte jeg første skoledag, hadde fag som vanlig, tok tentamener og eksamener osv. Jeg fikk dekket dette økonomisk av NAV.

Håper dette hjalp litt, men still gjerne flere spørsmål om du har noen.

Anonymkode: 5aa43...5ba

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er snart 30 selv, og fullfører min bachelor til våren.
Jeg fullførte VGS da jeg var 27, og gjorde det ved å først ta ett år med fag på førstetrinn, og så ta påbygg året etter. Du trenger nok bare påbygg, ettersom du har yrkesfag. Påbygg er ganske mye jobb, men med tanke på hvor mange muligheter som åpner seg med det er det utrolig verdt det. Jeg tok kontakt med NAV i min kommune, som igjen tok kontakt med VGS nært meg, der jeg snakket med studierådgiveren. Og så begynte jeg første skoledag, hadde fag som vanlig, tok tentamener og eksamener osv. Jeg fikk dekket dette økonomisk av NAV.

Håper dette hjalp litt, men still gjerne flere spørsmål om du har noen.

I mitt tilfelle går det nærmest bare nedover nå som jeg lever på dagpenger. da er spørsmålet om jeg har fortsatt rett på dagpenger selv om jeg starter på vgs? Gikk du på skole som vanlig da du tok siste året, eller er det eget opplegg for voksne?

Bra det ordnet seg for deg:)

Skrevet

I mitt tilfelle går det nærmest bare nedover nå som jeg lever på dagpenger. da er spørsmålet om jeg har fortsatt rett på dagpenger selv om jeg starter på vgs? Gikk du på skole som vanlig da du tok siste året, eller er det eget opplegg for voksne?

Bra det ordnet seg for deg:)

Jeg gikk på skole som vanlig det første året, sammen med 15-16-åringer, men jeg hadde ikke noe VGS fra før av. På påbygg var det stort sett voksne folk, og 2-3 19-åringer. Hadde 10 timer med norsk i uken, 2 timer matte, 5 timer historie osv. Så der var det obligatorisk oppmøte. Jeg fikk dagpenger da jeg gikk påbygg, det var helt uproblematisk. Tror NAV bare ser på det som at de investerer i at du skal komme deg ut i arbeid. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på skole som vanlig det første året, sammen med 15-16-åringer, men jeg hadde ikke noe VGS fra før av. På påbygg var det stort sett voksne folk, og 2-3 19-åringer. Hadde 10 timer med norsk i uken, 2 timer matte, 5 timer historie osv. Så der var det obligatorisk oppmøte. Jeg fikk dagpenger da jeg gikk påbygg, det var helt uproblematisk. Tror NAV bare ser på det som at de investerer i at du skal komme deg ut i arbeid. 

dekket NAV prøvene også i påbygg når du gikk på dagpenger?!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dekket NAV prøvene også i påbygg når du gikk på dagpenger?!

Ja, det var jo dekket av det offentlige. Jeg tok jo alt på en lokal VGS, ikke som privatist. Så det var uproblematisk. 

Skrevet

Ja, det var jo dekket av det offentlige. Jeg tok jo alt på en lokal VGS, ikke som privatist. Så det var uproblematisk. 

Kan man begynne når som helst på året, eller vente til august feks, som andre "elever"?

Ble mange spm her, sorry:)

Skrevet

Kan man begynne når som helst på året, eller vente til august feks, som andre "elever"?

Ble mange spm her, sorry:)

Det går helt fint!

Jeg måtte begynne i august som alle andre, og følge skoleåret. 

Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt med et karrieresenter for å få hjelp til å finne ut hvordan du kan gå frem for å få videre skolegang. Du må også snakke med NAV. I utgangspunktet er det ikke lov å ta utdanning mens du går på Dagpenger, men det finnes noen unntak. Dette må uansett avklares med NAV, så lurt å gjøre det før du starter opp i noe, men praten med karrieresenteret bør du ta med en gang. 

Skrevet
Akkurat nå, Angelheart2 skrev:

Anbefaler deg å ta kontakt med et karrieresenter for å få hjelp til å finne ut hvordan du kan gå frem for å få videre skolegang. Du må også snakke med NAV. I utgangspunktet er det ikke lov å ta utdanning mens du går på Dagpenger, men det finnes noen unntak. Dette må uansett avklares med NAV, så lurt å gjøre det før du starter opp i noe, men praten med karrieresenteret bør du ta med en gang. 

Ikke lov? Kan virkelig nav bestemme det?? :ohmy:

Anonymkode: 5a910...e66

Skrevet
2 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Men teller VGS som utdanning? 

Skrevet

31, begynte med bachelor nå i år.

Anonymkode: 05576...24a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men teller VGS som utdanning? 

Ja, det gjør det. Et av vilkårene for dagpenger er jo at man er aktiv arbeidssøker og det er man ikke når man går på skole. 
Men, som sagt, det er enkelte unntak, uten at jeg kan de på rams akkurat nå, så snakk med NAV først. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lov? Kan virkelig nav bestemme det?? :ohmy:

Selvsagt. Dersom man mottar ytelser fra NAV kan selvsagt NAV sette vilkår for dette. 
Om du vil ta utdanning gjør du det uten at NAV har noe med det å gjøre, men om du samtidig vil motta en ytelse er det helt og holdent NAV som styrer. 

Skrevet
3 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Selvsagt. Dersom man mottar ytelser fra NAV kan selvsagt NAV sette vilkår for dette. 
Om du vil ta utdanning gjør du det uten at NAV har noe med det å gjøre, men om du samtidig vil motta en ytelse er det helt og holdent NAV som styrer. 

Men vilkårene må vel uansett være i tråd med lovverket, noe det jo nå har vist seg at bestemmelsene deres rundt utenlandsopphold ikke er. Så jeg stiller meg litt kritisk til om de faktisk har hjemmel til å nekte folk utdannelse. 

Skrevet

Men vilkårene må vel uansett være i tråd med lovverket, noe det jo nå har vist seg at bestemmelsene deres rundt utenlandsopphold ikke er. Så jeg stiller meg litt kritisk til om de faktisk har hjemmel til å nekte folk utdannelse. 

Selvsagt har de ikke lov til å nekte deg utdannelse, men de har lov til å nekte deg penger dersom du tar utdannelse. 
Dersom man skulle kunne få dagpenger mens man gikk på skole så ville jo alle studenter fått dagpenger fra NAV, da, i stedet for  å ta opp studielån. Det er ikke noe skille i loven mellom vgs og høyere utdanning. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke blande sammen sakene nå. Det som foregår i media nå handler om noe helt annet en kombinasjonen av utdannelse og dagpenger.

For å motta dagpenger må man være reell arbeidssøker, søke jobber, og være klar til å begynne i jobb med en gang. Det kan du ikke hvis du er halvveis gjennom en bachelor, eller halvveis i et skoleår på videregående.

Hvis det var mulig å kombinere videregående og dagpenger, ville alle vgs-elever be om dagpenger?!

Anonymkode: 50c38...ac4

• Liker 2
Skrevet

Men NAV er vel i stand til å utvise skjønn, så når TS vil ta påbygg samtidig som hun skal ta seg av et barn, sier det seg selv at hun ikke vil ha tid til å jobbe etter skoletid. Og når hun allerede er i NAV-systemet, og en utdannelse sannsynligvis vil gagne samfunnet mer enn å ta fra det, så kommer de vel neppe til å være så firkanta at de sier nei? 

Skrevet

Du må ikke blande sammen sakene nå. Det som foregår i media nå handler om noe helt annet en kombinasjonen av utdannelse og dagpenger.

Det er jeg naturligvis fullt klar over. Jeg kjenner bare at jeg har mistet tilliten til hele NAV og deres kompetanse til å forvalte lovverket, på generelt grunnlag.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men NAV er vel i stand til å utvise skjønn, så når TS vil ta påbygg samtidig som hun skal ta seg av et barn, sier det seg selv at hun ikke vil ha tid til å jobbe etter skoletid. Og når hun allerede er i NAV-systemet, og en utdannelse sannsynligvis vil gagne samfunnet mer enn å ta fra det, så kommer de vel neppe til å være så firkanta at de sier nei? 

Ja, det tror og håper jeg, også. Så jeg er helt enig med alle som sier at hun må ta kontakt med NAV. Men hun kan ikke tenke at NAV ikke har rett til å nekte henne dagpenger mens hun utdanner seg, bare fordi NAV har feiltolket et annet regelverk. Hun skriver: "Så jeg stiller meg litt kritisk til om de faktisk har hjemmel til å nekte folk utdannelse." Og det er jeg ikke i tvil om at de har – dersom hun ønsker NAV-stønader samtidig som hun utdanner seg. Derfor er det viktig med god dialog med NAV. Jeg vet om flere som har fått støtte til utdannelse, så det ordner seg sikkert!

Anonymkode: 50c38...ac4

Skrevet

Om du bare mangler påbygg; hvorfor tar du ikke de fire studiekompetansefagene etter 23/5 som privatist? Mye enklere, pluss du kan jobbe fullt samtidig. 

Anonymkode: 0f522...408

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...