Gå til innhold

Hva spisere dere veganere på julaften og i julen generelt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På dagen på julaften spiser vi risengrynsgrøt og til julemiddagen har vi vegisterkaker,pølser fra veganlife,soyaribbe,brun saus,surkål,rosenkål,rørte tyttebær og selvsagt poteter. På kvelden har vi kaker og risenkrem

1 juledag har vi steke rundstykker med masse digg pålegg. Go vegan,oatly på mackan, a&a sk*nka,bondrups levepostei,veggerøre og facon,coops rødbetesalat,majones(i år blir det Coop sin) friske grønnsaker og nypressa juice.   Middag blir rester fra julemiddagen 

2 dag kjører vi noe lett som eks sushi 

3 dag får vi besøk,og da har nøttestek og multekrem til dessert 

Anonymkode: 9bb31...6bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe forhold til julemat siden jeg ble veggis da jeg var 12 og før det fikk jeg pizza.

Jeg tar med bønneburger og spiser tilbehøret i år. Lager gjerne vegansk risgrøt. Dessert vegansk is med bær. 

Anonymkode: 6b4f3...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På dagen på julaften spiser vi risengrynsgrøt og til julemiddagen har vi vegisterkaker,pølser fra veganlife,soyaribbe,brun saus,surkål,rosenkål,rørte tyttebær og selvsagt poteter. På kvelden har vi kaker og risenkrem

1 juledag har vi steke rundstykker med masse digg pålegg. Go vegan,oatly på mackan, a&a sk*nka,bondrups levepostei,veggerøre og facon,coops rødbetesalat,majones(i år blir det Coop sin) friske grønnsaker og nypressa juice.   Middag blir rester fra julemiddagen 

2 dag kjører vi noe lett som eks sushi 

3 dag får vi besøk,og da har nøttestek og multekrem til dessert 

Gode oppskrifter på vegansk riskrem og multekrem? Grøt går greit. Men krem har vi aldri blitt helt fornøyd med. 

Anonymkode: 1a371...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vegansk 99% av tiden men fy søren så stusselig det må være å droppe all tradisjonell julemat i desember.

Anonymkode: ff7ac...d49

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøttestek eller mushroom wellington! Med alt av "vanlig" (for oss) juletilbehør, kålrotstappe, poteter, rosenkål, surkål, rødkål, tyttebær, fløtesaus ++ Ellers er vegisterkaker og soyaribbe veldig godt til også!

Riskrem til dessert, eller is og masse gode kaker! Elsker krydderkake til jul. Til frokost eller lunsj blir det ofte rundstykker, veggerøre, bananpannekaker eller annet digg. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser vegansk 99% av tiden men fy søren så stusselig det må være å droppe all tradisjonell julemat i desember.

Man spiser jo tradisjonell julemat,  bare veganiserer det. Veganere spiser ikke en salat på julaften liksom, det er jo de samme type rettene og smakene med samme type tilbehør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, deedee_ skrev:

Nøttestek eller mushroom wellington! Med alt av "vanlig" (for oss) juletilbehør, kålrotstappe, poteter, rosenkål, surkål, rødkål, tyttebær, fløtesaus ++ Ellers er vegisterkaker og soyaribbe veldig godt til også!

Riskrem til dessert, eller is og masse gode kaker! Elsker krydderkake til jul. Til frokost eller lunsj blir det ofte rundstykker, veggerøre, bananpannekaker eller annet digg. 

Man spiser jo tradisjonell julemat,  bare veganiserer det. Veganere spiser ikke en salat på julaften liksom, det er jo de samme type rettene og smakene med samme type tilbehør. 

Det blir ikke de samme smakene når man erstatter kjøttproduktet med en dårlig farseerstatning. Man spiser det tradisjonelle tilbehøret blir riktig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gode oppskrifter på vegansk riskrem og multekrem? Grøt går greit. Men krem har vi aldri blitt helt fornøyd med. 

Anonymkode: 1a371...24d

Riskrem

500 g risgrøt

4 ss sukker

1 ts vaniljesukker

3 dl gryr 

Pisk kremen med sukker.Bland inn grøt til riskremen har fått ønsket konsistens. Smak til med sukker og vaniljesukker.

Multekrem

5 dl gryr
 2 ss sukker
 2 ts vaniljesukker
 3 dl multer

Pisk kremfløten sammen med sukkeret til fast, luftig krem. Vend i multer og smak til med vaniljesukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke de samme smakene når man erstatter kjøttproduktet med en dårlig farseerstatning. Man spiser det tradisjonelle tilbehøret blir riktig å si.

Erstatter ingenting med farseerstatning. Lager en nøttestek med krydder som lukter og smaker jul. Smakte på ribba i fjor, men etter jeg la om synes jeg at alt av animalsk ikke smaker så godt lenger så i år blir det kun nøttesteken. 

Samboeren er svensk så tenkte å teste et vegansk svensk julebord i løpet av romjulen også. Og kanskje smörgåstårta.

Ellers er ikke planen lagt opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke veganere, men spiser lite kjøtt og animalske produkter i hverdagen. Vi skal ha en vegansk julemiddag i løpet av julen (ikke julaften, riktignok), og planlegger blant annet vegansk wellington med diverse grønnsaker, poteter og deilig saus. Til dessert tenkte vi å ha brownies med bringebærsorbet, kanskje ikke så julete, men veldig godt. For min del er det ingenting som slår pinnekjøttet på julaften, jeg gleder meg hele året til det og kan ikke se for meg å gi det opp, men elsker å eksperimentere med veganske og vegetariske oppskrifter. Det gir mening både for miljøet og dyrevelferden, og ikke minst føler jeg meg mye bedre i kroppen når jeg dropper store kjøttmåltider. 

Anonymkode: dab0e...7e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser nøttestek på julaften og soyaribbe en av de andre dagene. 1. juledag har vi felles lag med flere, så da tar vi med en del rester fra julaften og har koldtbord. Nyttårsaften har vi tapas.

Vokste opp med ribbe på julaften og pinnekjøtt nyttårsaften, men savner ingen av delene! 

Anonymkode: 28c0d...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive dessert. Vi har faktisk fruktsalat og kaker. Vokste opp med multekrem, og samboer med riskrem. Men vi synes det er så fettete og tungt etter julemiddagen, så fruktsalat er helt perfekt :) 

Anonymkode: 28c0d...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...