AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #1 Skrevet 31. oktober 2019 Vi har akkurat pusset opp og er ferdig innflyttet i nytt kjøkken og stue. Alle har hjulpet til så nært som 19 åringen som bor hjemme, gratis. Han har kommet med all salgs grunner og all slags andre saker han skal gjøre når det har vert snakk om hjelp. Han har knapt vert hjemme. Vanligvis så gjør han ingenting hjemme når det gjelder husarbeid osv, så dette kom ikke som ett sjokk for verken meg eller faren hans. Men så kommer spørsmålet jeg har ventet på da. Siden vi har fått det så fint hjemme, så ønsker han å invitere kompiser hjem for å ha "guttejulebord" hjemme hos oss, og ønsker dermed at vi andre i huset drar til min mor for anledningen. Jeg tenker at dette er uaktuelt. At han, som ikke har hjulpet til med en dritt, og ellers ikke gjør det, skal få "innvie" huset først... Jeg vet at søsteren hans, som har hjulpet til med veldig mye også ønsker det. Jeg, og faren hans ønsker det. Hva svarer man? Anonymkode: f956c...822
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #2 Skrevet 31. oktober 2019 Er det selve innvielse av stua og kjøkkenet som er viktigst, eller er det det at du er redd at guttejulebordet kommer til å bli en grisefest og ting kan bli ødelagt? Det at han ikke har hjulpet til er jo selvfølgelig irriterende, men det er jo sånn mange gutter er i den alderen. Har selv en 18 åring som helt har sluttet å gjøre noe som helst det siste året, han bare lukker seg inn på rommet sitt, er mutt og sur og tenker kun på seg selv. Anonymkode: 4fb0f...df6 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #3 Skrevet 31. oktober 2019 Hva med å svare at han gjerne må få kompiser hjem på "guttejulebord", men at det da blir mer "nyttårsjulebord", for dere andre må få lov å innvie det først? Og sette krav om at dersom han har kompisene på besøk på denne måten, så er det han som ordner i stand, og rydder opp etterpå. Blir noe skadet, så er det han som må reparere. Blir noe skittent, så er det han som må vaske. Anonymkode: 72f5f...b03 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #4 Skrevet 31. oktober 2019 Er hovedproblemet at han vil innvie først? Eller at han vil invitere til fest i det hele tatt? Anonymkode: c8285...c83 3
Juniper Skrevet 31. oktober 2019 #5 Skrevet 31. oktober 2019 Bare si nei, at du ikke ønsker det. Trenger ikke starte med lange forklaringer. 1
Gjest RødeFare Skrevet 31. oktober 2019 #6 Skrevet 31. oktober 2019 Si at han må begynne å delta i arbeidet for å nyte godene. Synes ikke det er noen unnskyldning at man er en 19 år gammel gutt. Alle må delta i husholdningen. Han kan få invitere på guttejulebord mot at han bidrar hjemme. Har du noen oppgaver liggende han kan gjøre?
Blingblingtahei Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 Si at han får skaffe seg egen bolig så kan han invitere hvem som helst. Syntes ikke det er rett at dere liksom skal flykte huset fordi han skal ha fest, og attpåtil før dere får vist det fram til deres venner. Sønnen din er myndig, voksen, men bor under ditt tak og skal leve etter dine regler, som for eks å bidra med husarbeid burde være minste krav. Jeg bodde hjemme en stund som ung voksen, betalte leie og vasket også mamma sine klær om jeg satt på en vask. Inviterte jeg venner hjem så fikk mamma bli med hvis hun ønsket det, som regel ble det med et glass vin og kortspill før hun trakk seg tilbake. Som regel var dette på sommeren slik at vi kunne sitte ute og ikke i veien for de andre som bor der. Det er deres hjem også. Senere når mamma flyttet og jeg leide så kunne jeg nok si at akkurat den helgen hadde jeg invitert på fest hvis hun skulle komme på besøk akkurat da, da fant hun på noe annet, men hverken mamma eller søsken ble ekskludert etter de ble myndig. Hvis mine venner hadde noe imot det så var vi en annen plass. Men joda, jeg ville nok vært såpass streng på det nettopp fordi han ikke har hjulpet til med oppussing eller husvask, jeg kunne tillatt det som en påskjønnelse hvis han hadde jobbet og pusset opp på lik linje med dere andre. Syntes alderen burde ha noe å si mtp på at han er voksen, ikke en unnskyldning til å ikke gjøre noe. 2
Roci Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 Enig med @RødeFare og @Blingblingtahei Jeg tror kanskje også at jeg ville prøvd å utfordre ham litt på det - spørre hvorfor han mener at det er greit/rettferdig at han skal få "innvie" den nye stua og kjøkkenet, siden han ikke har bidratt i det hele tatt. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 Poenget er at i oppdragelsen, så skal man lære seg at alle (som kan), skal bidra. Å gi full tilganger på goder og ønsker når du ikke har deltatt i hjemmet, det blir som å premiere å ikke delta i husets oppgaver. Anonymkode: bd384...ca9 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 På 31.10.2019 den 11.18, AnonymBruker skrev: Er hovedproblemet at han vil innvie først? Eller at han vil invitere til fest i det hele tatt? Anonymkode: c8285...c83 Hovedproblemet er at han ikke bidrar.. verken under oppussingen eller ellers. Jeg fikk beskjed etter å ha bedt han om å vaske badet som han ene og alene bruker i går, at han knapt var hjemme (kommer å går som det passer han, men dusjer, sover, vasker klær osv hjemme), så det mente han at han burde slippe. 22 timer siden, Juniper skrev: Bare si nei, at du ikke ønsker det. Trenger ikke starte med lange forklaringer. jeg syns han bør få vite grunnen til at han ikke får lov.. Anonymkode: f956c...822
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 Så lenge han bor der, synes jeg han må få lov til å invitere venner. Hvem som har fest først av dere, skjønner jeg ikke hvorfor man skal henge seg opp i. Men: dere må stille krav til ham. Si at dere er skuffet over at han ikke bidrar, men kommer i ettertid og vil nyte godene likevel. Gi ham noen oppgaver nå, si at han får ansvar for det, det og det. Sett ham i arbeid, og la ham få faste, konkrete oppgaver som må utføres fra nå av for at festen ikke skal avlyses. Mange gutter modnes av å arrangere julebord/vennefest i fint hus. Har hørt om late sosekopper som stryker hvitskjorta og disker opp med flere retter for kompisene når de først skal arrangere ordentlig selskap. Kanskje han får et eierforhold til huset da, og innser hvor mye arbeid som skal til for å ha et koselig hjem? Anonymkode: 64efb...47c 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hovedproblemet er at han ikke bidrar.. verken under oppussingen eller ellers. Jeg fikk beskjed etter å ha bedt han om å vaske badet som han ene og alene bruker i går, at han knapt var hjemme (kommer å går som det passer han, men dusjer, sover, vasker klær osv hjemme), så det mente han at han burde slippe. jeg syns han bør få vite grunnen til at han ikke får lov.. Anonymkode: f956c...822 Det høres egentlig ut som om han tror han er leieboer på hotell. Hva med å foreslå at dersom han ikke skal bidra til fellesskapet med arbeidskraft (Vask, oppussing osv.), så må han enten betale for seg, som en leieboer, eller faktisk finne seg et annet sted å bo. Han sier jo indirekte at han ikke bor der, han bare er innom, og derfor skal slippe å bidra. Da er han jo egentlig ikke innom nok for å låne stue og kjøkken til å ha julebord heller. Kanskje han skal leie "lokalet" for å ha guttejulebordet der? (Kostnaden bør være ca det samme som det koster at dere er borte et døgn, og muligens hans andel av oppussingen) Nei, nå drar jeg den nok litt langt ut i det ekstreme. Snakk med gutten! Forklar at han er urimelig, og at han ikke kan forvente at dere gjør alt for han lenger, for nå er han voksen, og må oppføre seg deretter. Finn en løsning dere begge kan leve med. (Og, ja... Jeg vet tenåringer er ganske håpløse å prate med. Men dere er nå en gang foreldrene hans, og har ansvaret for å oppdra han selv om han er "voksen") Anonymkode: 72f5f...b03
SoWhat? Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 Når jeg leser i denne tråden så skjønner jeg hvorfor det blir vanskelig for disse guttenes samboere fram i tid. Fysøren for noen ansvarsløs late egoister de er! Hadde ledd høyt om han ba om å ha julebord. Og dere må ut av huset? Haha, den var god. Hadde aldri i verden tatt ham på alvor en gang. Svaret hadde vært nei. Et helt klart og tydelig nei. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 7 minutter siden, SoWhat? skrev: Når jeg leser i denne tråden så skjønner jeg hvorfor det blir vanskelig for disse guttenes samboere fram i tid. Fysøren for noen ansvarsløs late egoister de er! Hadde ledd høyt om han ba om å ha julebord. Og dere må ut av huset? Haha, den var god. Hadde aldri i verden tatt ham på alvor en gang. Svaret hadde vært nei. Et helt klart og tydelig nei. Haha! Samme hadde min samboer sagt til sin datter på 18 år. Ledd høyt og sagt "ja, du kan tro" Anonymkode: 66058...194 1
youcancallmejune Skrevet 1. november 2019 #16 Skrevet 1. november 2019 Jeg hadde sagt blankt nei og forklart hvorfor. Han måtte gjort opp for manglende deltakelse under oppussingen med en god del arbeid i hjemmet hvis det skulle litt aktuelt for meg å stikke av for at han skulle ha julebord. Din sønn trenger å lære en lekse og det gjør han ikke hvis dere belønner latskapen med å gi han det han ønsker seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå