Gå til innhold

Generell helsesjekk hos fastlege- redd for å få vite at noe er galt, noen som har opplevd det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt i ny jobb og det er vanlig at alle ansatte skal gjennom en generell helsesjekk en gang i året. Er da de vanligste undersøkelsene (blodtrykk, ekg osv) og enkelte blodprøver. 

Jeg har lenge hatt noen små ting som jeg har vurdert å gå til lege med, men har tenkt at det sannsynligvis bare er slikt som de fleste opplever uten at det faktisk er noe galt (dvs sliten, andpusten, glemsom, hodepine, blødninger osv). Eller at det bare er jern eller vitamin mangel.

Nå er jeg litt redd for å få vite at noe er alvorlig galt etter denne helsesjekken. 
Men er det sannsynlig? Har ikke inntrykk av at det er så mange sykdommer som vil
vises på en slik generell kontroll? (om det i det hele tatt er noe galt)
Er det noen som har opplevd dette eller vet noe om hvor sannsynlig det er?

Anonymkode: 40fb7...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du har jernmangel. 

Både blodprøver og EKG kan vise underliggende alvorlig sykdom, de er diagnoseverktøy, så de kan helt klart finne ting på en generell helseundersøkelse som må følges opp. 

Anonymkode: b49e7...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, hvis det er noe, så er det best å finne ut av det tidlig. Småtterier kan utvikle seg til større ting over tid.

Ta det med ro, om det ikke er noe, så føler deg så mye bedre for at du sjekket.

Man kan få diffuse plager av og gå med helseangst ( selv om man kanskje ikke er bevisst på det).

Anonymkode: dd55a...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i en slik bedrift i drøye ti år nå. Hundre stykk som får gratis helsesjekk i året. Har ikke hørt om et eneste tilfelle av at det har blitt oppdaget noe. I samme periode har det på arbeidsplassen vært 2-3 tilfeller av kreft, hjerteinfarkt, og annen sykdom. 

Alt dette er avdekket plutselig, eller når man går til en lege med symptomer.  Det er tusenvis av ting en slik generell helsetest ikke vil fange opp. 

Anonymkode: 88198...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...