Gå til innhold

Bli kvitt skrekk for å snakke forran forsamlinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på et studie der jeg må ha en del muntlige framlegg, og det gjør meg pokkern så nervøs. Hater at jeg blir så preget av det, får helt jernteppe, stotrer og stammer, rød som en reddik... Jeg er aktiv i timene og rekker opp hånda, og er ikke sjenert sånn sett. Får bare helt panikk av det å stå foran folk. Noen som har kommet over sånt? Er det håp for at jeg skal kunne gjøre dette uten å bli kvalm med litt øvelse? Tips tas i mot med takk!🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
39 minutter siden, Wilmus skrev:

Jeg har begynt på et studie der jeg må ha en del muntlige framlegg, og det gjør meg pokkern så nervøs. Hater at jeg blir så preget av det, får helt jernteppe, stotrer og stammer, rød som en reddik... Jeg er aktiv i timene og rekker opp hånda, og er ikke sjenert sånn sett. Får bare helt panikk av det å stå foran folk. Noen som har kommet over sånt? Er det håp for at jeg skal kunne gjøre dette uten å bli kvalm med litt øvelse? Tips tas i mot med takk!🙂

Snakk med legen din og få en henvisning til psykolog. Mange universiteter har også egne helsetilbud du kan benytte deg av, f. Eks psykologer eller kurs. Et slikt kurs ved UiO er "grip ordet", det er rettet mot presentasjonsangst. 

Som en siste mulighet kan du høre med legen om å få betablokker, det er noe mange skuespillere og musikere bruker mot sceneskrekk, og som fungerer veldig bra mot de fysiske symptomene som skjelving osv. 

Mange som har kommet over dette, men litt nervøs skal man være. Det gjør en skjerpet og fokusert. Lykke til. 

Anonymkode: f7ff5...db7

Skrevet

Få full kontroll på det du kan ha kontroll på. Øv høyt hjemme, igjen og igjen. 

Jeg brukte også mental trening. Når angsten kom kvelden før trakk jeg pusten dypt, fortalte meg selv at akkurat nå er du hjemme og er trygg. 

Og så er det bare å hive seg ut i det. Så går det litt og litt bedre, hver gang. Si ja til enhver mulighet til å snakke foran andre. 

Jeg gikk fra å være livredd for å snakke selv i mindre forsamlinger for en del år siden, til å nå blant annet ha holdt innlegg på engelsk foran 100 stykker, samt være toastmaster i ulike sammenheng. 

Anonymkode: e7280...dce

Skrevet
59 minutter siden, Wilmus skrev:

Øving, øving, øving.

Mange studiesteder har egne kurs men det finnes også private tilbydere av kurs.

De fleste jeg kjenner har vært igjennom det samme. Det blir bedre etter hvert.

Skrevet

Takk takk for kloke ord og oppmuntring! Har nettopp hatt muntlig framlegg nå i dag, og kjenner fortsatt på nervene i kroppen. Det er så rart, veldig fysisk. Skjelver og hjertet pumper så hardt at jeg tenker at alle hører det. Men jeg er jo i hodet egentlig ikke nervøs, det er bare den helvetes kroppen. Det å presentere stoff er sentralt i yrket jeg har sett meg ut, så jeg MÅ bare se å bli vant til det!

Skrevet
2 minutter siden, Wilmus skrev:

Takk takk for kloke ord og oppmuntring! Har nettopp hatt muntlig framlegg nå i dag, og kjenner fortsatt på nervene i kroppen. Det er så rart, veldig fysisk. Skjelver og hjertet pumper så hardt at jeg tenker at alle hører det. Men jeg er jo i hodet egentlig ikke nervøs, det er bare den helvetes kroppen. Det å presentere stoff er sentralt i yrket jeg har sett meg ut, så jeg MÅ bare se å bli vant til det!

🙂 første gang jeg skulle holde foredrag, så fikk jeg et sjokk over hvor mange som var tilstede. Og jeg dummet meg såå loddrett ut at jeg tenkte at nå besvimer jeg! Jeg klarte ikke si åpningsreolikken hverken tydelig eller med humor som jeg hadde planlagt, og det tok nok minst fem minutter før jeg kom på sporet igjen. Jeg besvimte ikke. Så ville bare si deg det for å trøste og fordi jeg skjønner 😄

men, det kom seg her. Det aller viktigste var at jeg var trygg på det jeg skulle si. At det satt. Og så lær deg å slappe av i kroppen, viktig! Senk skuldrene og pust ordentlig. Snakk tydelig selv om det går litt sakte i begynnelsen. Om det passer, så start med et direkte blikk og et smil mot tilhørerne. 

Ta opptak om igjen og om igjen av det du skal si. Det fikk jeg veldig nytte av da jeg hørte min egen stemme og hvor tydelig jeg pratet. Veldig effektiv læring for meg. Tok også stemmebruk, men det var mest fordi jeg fikk muligheten lett. Du kan øve på det uansett. Stemmen har en tendens til å bli høy og lys(pipete) om en blir nervøs. Øv på å snakke rolig og litt dypere, for det er også mer behagelig å høre på! Men du blir mer og mer vant til alt, og som kjent, øvelse gjør mester. Bare ikke få sammenbrudd om du skulle dumme deg ut! Alke foredragsholdere har gjort det! Lykke til! 

Skrevet
14 minutter siden, Wilmus said:

Hvis det er skjelving som plager deg, kan du prøve betablokker - snakk med fastlegen. Men vær obs på at du kan bli litt trøtt av det, så du presterer ikke nødvendigvis optimalt. For å komme over det verste kan det likevel være til hjelp i en overgangsfase, inntil du blir vant med presentasjoner.

Ellers kan det være bra å være litt nervøs foran presentasjoner, for da er du skjerpet og konsentrert.

Anonymkode: 67272...4b9

• Liker 1
Skrevet

«Bare» å hoppe i det. Forbered deg så godt du kan på det du skal fremføre og ha kontroll på teknikken (lyd, bilde). Sørg for å teste dette ut på forhånd. Hva er det værst tenkelige som kan skje under en fremføring? Kan du dø? Nei. Kan du si noe galt? Ja. Er det farlig? Nei. Det er ingen som er ute etter å «ta deg». Du vil vokse litt for hver gang du utsetter deg for dette. Blir en form for eksponeringsterapi og kognitiv terapi. Husk, du kan sannsynligvis mer enn dine medstudenter om det akkurat du fremfører. 

Anonymkode: d525e...b4c

• Liker 1
Skrevet

Du må øve! Begynn med små grupper som familie, drist deg til å holde tale neste gang du er i konf osv. til slutt er du en racer. Stemmen min skalv som et aspeløv første gang jeg skulle snakke foran noen, men for to uker siden holdt jeg presentasjon/foredrag for 6000 pers :)

Anonymkode: 7964f...064

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...