AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #1 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg tygger litt på om jeg skal begynne på en master neste høst. Det er snakk om en master innen psykisk helse på deltid over 4 år. Har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe med: 1. Jeg blir vettskremt av en masteroppgave, av å sitte å jobbe med den i 1 år mer eller mindre alene (jada man kan selvsagt snakke med venner/medstudenter osv. men det er mye jobb alene, du skjønner hva jeg mener). Jeg har gode karakterer fra bacheloren, men master er på et annet nivå og det er metode delen som skremmer ræva av meg. Jeg ser det er en muntlig eksamen også i tilknytning til oppgaven og det er jo bare til å dø av i mine øyne. Jeg kan snakke jeg altså, men igjen - metode-helvete skremmer meg. Noen råd? Går det greit å bruke litteraturstudie i en slik oppgave eller blir det sett ned på? Jeg kan liksom ikke se for meg at vi skal klare noe mer på 15 stp per semester i 2 semestre. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har så ekstremt noia for metode, jeg leser mye forskning som hobby, jeg elsker å være kritisk, men jeg er bare livredd når det er JEG som skal gjøre det/skrive den/utføre den - skjønner? Seriøst noia. 2. Jeg ser at en master på 30 stp er sånn røfflig 50- 80 sider. Dersom man velger å skrive den sammen med noen, hvor mange sider øker dette til? Dobles det? 3. Økonomisk blir det vanskelig for meg å ta en master, trenger en deltidsjobb ved siden av. Hvor mye klarte du å jobbe i tillegg? (om du sier du jobbet 100% mens du tok master så vet jeg ikke om jeg orker å høre fra deg :-P Anonymkode: 02664...35c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #2 Skrevet 31. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: 3. Økonomisk blir det vanskelig for meg å ta en master, trenger en deltidsjobb ved siden av. Hvor mye klarte du å jobbe i tillegg? (om du sier du jobbet 100% mens du tok master så vet jeg ikke om jeg orker å høre fra deg :-P 0%, og selv da måtte jeg ha to utsettelser for å komme i mål med djevelskapen Anonymkode: c1eee...e12
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #3 Skrevet 31. oktober 2019 Spørsmål 1 og 2 burde du rette til universitetet. Anonymkode: affc7...815
Siri_H Skrevet 31. oktober 2019 #4 Skrevet 31. oktober 2019 Master er mindre skummelt enn du tror. Metodebruken i masteroppgaven behøver ikke være komplisert, alt kommer an på tema og hvordan du vil løse den. Jeg brukte kvalitative metoder/intervju og fikk det fint til, det vanskeligste var egentlig å finne temaet til oppgaven, resten kom litt av seg selv. Bruk veilederen du får godt, det hjelper masse! Vet om flere som brukte litteraturstudier også, så det kan også være en mulighet. Masterutdannelsen behøver ikke heller være så tidkrevende som du tror. Jeg klarte fint full jobb og unger ved siden av, men har en fleksibel arbeidsgiver og fikk selvfølgelig fri/lesedager i forbindelse med eksamen (vet du ikke ville høre fra oss som jobbet fullt, men poenget mitt var at det var mindre jobb med master enn jeg hadde trodd på forhånd, og jeg er overhodet ikke strukturert i fht. studier.) Alt handler om å få kontroll på hva som er det viktigste i faget/temaet, og ikke lese seg ihjel på alt pensum. Klarer du å få kontroll på hovedlinjene så klarer du å komme i mål. Så må du også vurdere hvor gode karakterer du peiler deg inn på, A på en master er nok voldsomt krevende, men hvis du er fornøyd med en B/C så er det mye lettere å slappe av underveis. Dette går sikkert helt fint, det er jo bare å begynne, og så se hvordan det går. Blir det for stress er det som oftest alltid mulig å utsette en eksamen, eller få forlengelse på fristen for masteroppgaven. Universitetene taper økonomisk på at du ikke består, så min erfaring er at de er fleksible på slik så langt som de kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå