Gå til innhold

Frustrert over navnebytte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg litt vonbråten her, jeg!

Så langt har vi bare fått den midlertidige vielsesattesten som tegn på at vi er gift, og jeg vil gjerne bestille nye bankkort og slikt så fort som mulig.

Derfor ringte jeg Folkeregisteret i dag, for å høre om man ikke kunne få tilsendt noen papirer på at man har skiftet navn.

"Nei, her har vi ikke registrert noe navnebytte..."

Neivel, nei - men jeg sendte jo inn papirene sammen med prøvingspapirene for godt over 2 måneder siden!

Ca. 3 uker, sier folk, og mange har jo klaget over at de får navnebytte før vielsen!

Men ikke vi, tydeligvis. :(

"Nei, det har vært så travelt med likninger og slikt..."

-Men navnet kommer på vielsesattesten, ikke sant, slik det står på nettet?

"Njaaaa... Det avhenger vel av om navneendringen har blitt registrert, det."

-Men det står jo på alle infosidene på nettet at om man sender inn papirene samtidig får man det nye navnet på attesten?

Nei, det visste damen ingenting om.

Ikke kunne hun hjelpe meg heller.

Det var jo forskjellige avdelinger som hadde prøvingspapirer og navneendringer.

Da begynner jeg å lure på hvorfor de blir forsinket i navneavdelingen på grunn av likningene... :P

Uansett er enden på visa at vi ikke har fått nytt etternavn, vi vet ikke hvilket etternavn vi får på attesten, vi vet ikke når vi får nytt etternavn... :(

*snufs*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du er lei deg - synd når folk ikke holder det de lover.

Bare lurer... hvorfor er det så viktig at dere har samme navn på vielsesattesten. Jeg synes litt av sjarmen er at mitt pikenavn står på attesten jeg. :)

Skrevet

Er vel ikke akkurat det som er viktig, men jeg var liksom 'forberedt' på det, gledet meg til å løpe rundt og bruke den til å endre navn overalt! :wink:

Nå vet jeg ikke hva som skjer, og jeg hater det!

*sukk*

Skrevet
Skjønner at du er lei deg - synd når folk ikke holder det de lover.

Bare lurer... hvorfor er det så viktig at dere har samme navn på vielsesattesten. Jeg synes litt av sjarmen er at mitt pikenavn står på attesten jeg. :)

Og da begynner jeg å lure... for vi skal skifte navn begge. Dvs - han skal først ta sin morspikenavn for det har han ikke nå, og skal jeg ta også, slik at det blir vårt felles etternavn. Om jeg ønsker mitt nåværende navn på vigselsattesten skal jeg vente med å endre navn til etter at vi er gift - eller kan man "velge" hva slags navn som ska stå på vigselsattesten? Jeg blir litt forvirra her jeg :)

Skrevet

Dette gjelder hvis navneendring skjemaet blir gitt til kirken sammen med de andre papirene i forbindelse med bryllupet. Kirken sender nemlig ikke inn papirene før vielsen er over...

Vil man endre navn før bryllupet, må man sende inn papirene i god tid før. Da vil man også få det nye navnet i vielsesattesten (da må man også skrive det nye navnet i skjemaene som kirken skal ha)

Husk også å få nytt navn i passet hvis dere skal på bryllupsreise !

For meg så glemte kirken å sende inn papirene, så det tok ekstra lang tid før jeg fikk nytt navn...

Gjest gjest nå
Skrevet

Gjorde navneendringen etter bryllupet vi.

Når vi skulle på reise med nytt etternavn, skrev vi billettene i våre gamle navn istedet. Da slapp vi å bytte pass samtidig. Bankkort/førerkort har vi enda ikke gjort noe med. 6 mnd. siden vi byttet navn.

Tar det litt etterhvert vi.....

Skrevet
Dette gjelder hvis navneendring skjemaet blir gitt til kirken sammen med de andre papirene i forbindelse med bryllupet. Kirken sender nemlig ikke inn papirene før vielsen er over...

Kirken sender ingenting mer ;) Det har kommet nye regler etter at du giftet deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...