AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg skal på visning av en leilighet, men har plutselig fått sånn angst for at de skal dømme meg eller noe... Jeg klarer ikke få dette ut av hodet. Er syk og redd for at noen skal spørre meg spørsmål om min livssituasjon... Når jeg tenker på å dra på visning får jeg lyst å kaste opp. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Trenger et sted å bo, men trenger ikke ekstra stress akkurat nå... Finnes det noen andre måter å gjøre det på slik at jeg slipper å møte eierne? Kan man se leiligheten alene? Forstår ikke hvorfor de må møte meg for at jeg skal kjøpe en leilighet... Anonymkode: 2f126...ac2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #2 Skrevet 31. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal på visning av en leilighet, men har plutselig fått sånn angst for at de skal dømme meg eller noe... Jeg klarer ikke få dette ut av hodet. Er syk og redd for at noen skal spørre meg spørsmål om min livssituasjon... Når jeg tenker på å dra på visning får jeg lyst å kaste opp. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Trenger et sted å bo, men trenger ikke ekstra stress akkurat nå... Finnes det noen andre måter å gjøre det på slik at jeg slipper å møte eierne? Kan man se leiligheten alene? Forstår ikke hvorfor de må møte meg for at jeg skal kjøpe en leilighet... Anonymkode: 2f126...ac2 Å gå på visning er ikke vanskeligere enn å gå på Rema og kjøpe melk. Snakk om å male fanden på angstveggen her. Du møter normalt sett en megler og ikke eierne av boligen. Du blir spurt om du vil stå på liste for å bli oppringt dersom det kommer bud, det er det hele med mindre du småprater med megler eller spør om ting du lurer på. Budrunder derimot de kan du få lov til å oppleve nervepirrende... men det kommer etter visning. Anonymkode: 6b645...2e8 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #3 Skrevet 31. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å gå på visning er ikke vanskeligere enn å gå på Rema og kjøpe melk. Snakk om å male fanden på angstveggen her. Du møter normalt sett en megler og ikke eierne av boligen. Du blir spurt om du vil stå på liste for å bli oppringt dersom det kommer bud, det er det hele med mindre du småprater med megler eller spør om ting du lurer på. Budrunder derimot de kan du få lov til å oppleve nervepirrende... men det kommer etter visning. Anonymkode: 6b645...2e8 Vel, det er vanskelig for meg... Det er privateier da, og ikke megler. Jeg er bare redd for at jeg ikke kommer til å legge merke til evt ulemper ved leiligheter dersom jeg er nervøs på visning. Eller at eierne skal le av meg eller noe. jeg harhatt det så tøft de siste månedene.. det er ikke noe nytt at mennesker er bedritne! Anonymkode: 2f126...ac2
Ingebjørg Skrevet 31. oktober 2019 #4 Skrevet 31. oktober 2019 Har du ikke noen du kan ta med deg, som har kjøpt bolig før? Det krever litt trening å gå på visning, både for å vite hva man skal se etter (her finnes det mange gode guider på nett også), samt trenger man ofte å se endel leiligheter for å vite akkurat hvilken som er rett for deg. Jeg så på 25 leiligheter før jeg kjøpte min nye i mai. Kanskje du kan gå på et par andre visninger før du skal på denne?? Sånn vanlig med megler? Bare hils pent, ta i mot prospekt og si at du kikker litt selv og sier fra om du har spørsmål. Om han vil ha deg på liste, sier du bare at det nok ikke er leiligheten for deg. Mitt beste råd sånn generelt. Prøv å ignorer interiør og styling. Sånn blir det uansett ikke når du flytter inn. Se på planløsning, og om det vil funke med din stil og dine ting. Dyre ting å fikse: bad, kjøkken og planløsning. Enkle ting å fikse: farger, gulv etc. Hva med naboer (les på postkasser), beliggenhet, veier, innsyn etc. Hva er viktig for deg?? Tenk gjennom dette før du drar også. 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #5 Skrevet 31. oktober 2019 Husk at selgerne er minst like nervøse, de er avhengige av å få solgt og derfor veldig opptatt av at du som potensiell kjøper får et godt inntrykk. Anonymkode: 9c3de...4f7 6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #6 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg ser andre svarer med utgangspunkt i at du skal kjøpe, men jeg tolker hovedinnlegget ditt som at du skal leie leilighet. Stemmer det? Isåfall ønsker jo dessverre huseierne å se hvem du er og vite hva du holder på med, da de må ha en god følelse på hvem de velger å leie ut til.. Anonymkode: fde85...c00 2
newman01 Skrevet 31. oktober 2019 #7 Skrevet 31. oktober 2019 Trådstarter sier "kjøpe" i førstetråden, så går ut i fra det. Er du sikker på at akkurat NÅ er tiden for å kjøpe? Om nervene er såpass frynsete og angsten ikke overlever en banal visning engang? Det er jo tross alt snakk om store verdier, som vil følge deg i 20-30 år fremover. Er det ikke da bedre å vurdere et leieforhold i 12mnd tid frem til den irrasjonelle frykten har sluppet taket? Angrer man på boligkjøp er det ikke bare å angre uten konsekvenser, det følger rimelig heftige kostnader med akkurat den avgjørelsen. Og tviler på at det gjør godt for helse og selvfølelse å kjøpe noe man potensielt ikke liker, er i dårlig teknisk stand, eller har alvorlige feil eller mangler du ikke fikk med deg på visning... 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #8 Skrevet 31. oktober 2019 Unnskyld meg, men for noen svar! Vet at "angst" er et misbrukt ord, folk bruker ordet for små ting. Ts har tydeligvis angst. Ha respekt for det, og slutt med å latterliggjøre det. Hilsen en som selv plutselig fikk angst kastet på. Denne type angst vil ingen ha! Til ts, drit i de arrogante svarene. Har du noen du kan ha med deg? Anonymkode: 71f6e...481
newman01 Skrevet 31. oktober 2019 #9 Skrevet 31. oktober 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Unnskyld meg, men for noen svar! Vet at "angst" er et misbrukt ord, folk bruker ordet for små ting. Ts har tydeligvis angst. Ha respekt for det, og slutt med å latterliggjøre det. Hilsen en som selv plutselig fikk angst kastet på. Denne type angst vil ingen ha! Til ts, drit i de arrogante svarene. Har du noen du kan ha med deg? Anonymkode: 71f6e...481 Det var da voldsomt til hissig lemen da. Trenger ikke alltid bli blodig fornærmet på andres vegne hele tiden. Veit ikke helt hvem du sikter til, så får gjøre som deg å bli fornærmet på alles vegne. Majoriteten her mener mest sannsynlig ikke noe vondt, men hvis man ikke er bekymret for å gå på en visning er kanskje huskjøp noe man bør utsette til ting er litt mer "normalt". Med alt som kan skje ved boligsalg, der både reklamasjoner og rettssaker er en relativt vanlig hendelse, i tillegg til likviditetsproblemer hvis man ikke kan betjene lånet pga dårligere tilstand på bygningsmassen enn forventet fordi man ikke turte å sjekke ting skikkelig på visning er annet enn huskjøp et ganske rasjonelt råd. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #10 Skrevet 31. oktober 2019 2 minutter siden, newman01 skrev: Det var da voldsomt til hissig lemen da. Trenger ikke alltid bli blodig fornærmet på andres vegne hele tiden. Veit ikke helt hvem du sikter til, så får gjøre som deg å bli fornærmet på alles vegne. Majoriteten her mener mest sannsynlig ikke noe vondt, men hvis man ikke er bekymret for å gå på en visning er kanskje huskjøp noe man bør utsette til ting er litt mer "normalt". Med alt som kan skje ved boligsalg, der både reklamasjoner og rettssaker er en relativt vanlig hendelse, i tillegg til likviditetsproblemer hvis man ikke kan betjene lånet pga dårligere tilstand på bygningsmassen enn forventet fordi man ikke turte å sjekke ting skikkelig på visning er annet enn huskjøp et ganske rasjonelt råd. Så hvis man har en angstlidelse skal man aldri kjøpe bolig? Anonymkode: 731ce...ee8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #11 Skrevet 31. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Så hvis man har en angstlidelse skal man aldri kjøpe bolig? Anonymkode: 731ce...ee8 Det kan i alle fall være lurt å vente til boligboblesprekken er et faktum. Å se at boligen din har falt flere hundre tusen i verdi i løpet av siste år, mens lånet ikke på langt nær har blitt redusert tilsvarende, det er noe selv den mest nervesterke kan få angst av. Anonymkode: 94554...808
Mt3 Skrevet 31. oktober 2019 #12 Skrevet 31. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis man har en angstlidelse skal man aldri kjøpe bolig? Anonymkode: 731ce...ee8 Nei, men om en har angst bør en ha med seg noen som klarer å fokusere på å finne feil/mangler ved leiligheten. For en med angst har ofte nok med å være tilstede. TS fikk ett godt råd lenger oppe, gå på noen visninger med vanlig megler i leiligheter TS ikke er interessert i. Da får en øvet litt. Men ingen huseier vil være ufin eller le av en potensiell kjøper. De er mest opptatt av å selge. Når de møter potensielle kjøpere selv ved visning, kan de velge hvem de ønsker/ikke ønsker å selge til selv om de da evt. gir tilslag til en som byr lavere enn høystbydende- er gjerne om en ønsker at utbyggere ikke skal få kloa i eiendommen el.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå