AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Det er ikke alder som bestemmer hvor mye livserfaring et menneske har. Det er en kombinasjon av hva man har gått gjennom og hvor selvstendig man er. En på 20 år kan ha like mye livserfaring som en på 50 år. Det er ikke alder som har noe å si, men erfaringer man har gjort seg som menneske. Hva tenker dere? Anonymkode: 3d719...e1a 3
Gent82 Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 (endret) Stupid is as stupid does. Selvsagt har en 50åring mer livserfaring. Men hn kan være en totalt idiot likevel for det. Og vice versa et cet erah Er det en konkuranse om å 'ha mest livserfaring'? Livserfaring spiller ikke nødvendigvis den største rollen, det som betyr noe er hvem du er her og nå. Endret 30. oktober 2019 av Gent82 13
Fru Uperfekt Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 Er enig i deg der, men det er og sånn at en gjerne går utifra normalen og ikke unntakene når en sier sånne ting 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 At uansett hva en 20 åring har gått igjennom så har en 50 åring gått igjennom mer. Anonymkode: 965ef...b9c 13
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Helt enig med deg. En 20 åring kan ha opplevd veldig mye en 50 åring ikke er i nærheten av.. ikke nødvendigvis erfaring med jobb, barn karriere osv. Men om livet. Mange som må bli tidlig voksen Anonymkode: 71ad8...2e5 10
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg. En 20 åring kan ha opplevd veldig mye en 50 åring ikke er i nærheten av.. ikke nødvendigvis erfaring med jobb, barn karriere osv. Men om livet. Mange som må bli tidlig voksen Anonymkode: 71ad8...2e5 Men det er jo unntak. En godt voksen person har mer livserfaring så klart. Men det betyr ikke at en 20 åring ikke har det. Anonymkode: 71ad8...2e5 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At uansett hva en 20 åring har gått igjennom så har en 50 åring gått igjennom mer. Anonymkode: 965ef...b9c Ikke nødvendigvis. Noen 50 åringer kan ha levd et liv mer eller mindre på skinner, mens en 20 åring kan ha hatt en ekstremt traumatisk oppvekst. ts Anonymkode: 3d719...e1a 9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #8 Skrevet 30. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis. Noen 50 åringer kan ha levd et liv mer eller mindre på skinner, mens en 20 åring kan ha hatt en ekstremt traumatisk oppvekst. ts Anonymkode: 3d719...e1a Ingen har levd 50 år uten å ha fått noen skikkelig harde noen på trynet av livet. Og livserfaring kommer ikke bare av negative opplevelser eller selvopplevde opplevelser, men også av gode opplevelser og å støtte andre gjennom deres opplevelser. Anonymkode: 965ef...b9c 14
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #9 Skrevet 30. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: At uansett hva en 20 åring har gått igjennom så har en 50 åring gått igjennom mer. Anonymkode: 965ef...b9c Prøver du bare å provosere eller er du bare sneversynt? Jeg er 20 år og fikk tidlig en alvorlig sykdom som har gjort meg avhengig av medisiner, cellegift, operasjoner og lange grusomme sykehusopphold. Bestemoren min har ikke hatt en fot innom et sykehus, utenom da hun fødte barn. Anonymkode: 01358...93a 8
Gjest Mass Skrevet 30. oktober 2019 #10 Skrevet 30. oktober 2019 Når det kommer til innsikt, utsikt og selvinnsikt kan jeg være enig i at det kan væer unntaker. Men jeg tror nok at en 25 åring vil få seg en liten overraskelse dersom de føler de har mer livserfaring enn en som har levd dobbelt så lenge. Viss du føler du har mye livserfaring nå... tenk hvor mye du har når det har gått 25 nye år.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #11 Skrevet 30. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Prøver du bare å provosere eller er du bare sneversynt? Jeg er 20 år og fikk tidlig en alvorlig sykdom som har gjort meg avhengig av medisiner, cellegift, operasjoner og lange grusomme sykehusopphold. Bestemoren min har ikke hatt en fot innom et sykehus, utenom da hun fødte barn. Anonymkode: 01358...93a Så du har mere erfaring når det kommer til sykdomsdelen av livet. Men det betyr ikke at du har mere livserfaring. Du har knapt nok opplevd livet ennå. Anonymkode: 965ef...b9c 9
LineS Skrevet 30. oktober 2019 #12 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg tror at på noen områder så kan jeg ha opplevd mye mer enn en 50 åring. Men en 50 åring har nok erfaring fra mye mer enn jeg har. 1
Gjest ByeByeLove Skrevet 30. oktober 2019 #13 Skrevet 30. oktober 2019 Ikke umulig, men usannsynlig. Det er veldig vanlig for mange tidlig i tjueårene å tenke at de har forstått det meste. Mange i den alderen ser ting i svart/hvitt og har klare meninger om mangt og mye. Etter hvert som man lever livet sitt viskes grensene gradvis ut, og grånyansene melder sin ankomst. Man kan ikke spole seg fram til 25-30 års mer livserfaring. Det er mye som skal oppleves og erfares. Når dét er sagt kan en person tidlig i tjueårene selvfølgelig være betydelig klokere enn en femtiåring. Ingen tvil om det.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #14 Skrevet 30. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøver du bare å provosere eller er du bare sneversynt? Jeg er 20 år og fikk tidlig en alvorlig sykdom som har gjort meg avhengig av medisiner, cellegift, operasjoner og lange grusomme sykehusopphold. Bestemoren min har ikke hatt en fot innom et sykehus, utenom da hun fødte barn. Anonymkode: 01358...93a Det du forteller her vitner om at du har lite livserfaring. En erfaring man får med alderen er at livet har mange dimensjoner, og at det er summen av det hele som er det viktige. Det at du lå på sykehus gjør at du har mye erfaring med å ligge på sykehus. Det betyr ikke at du har mye (generell) livserfaring. Bestemoren din har neppe fortalt deg alt hun har opplevd. Eller alt hun har lest, hørt, opplevd gjennom venner, sett av verden osv. Anonymkode: e19fb...e93 16
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #15 Skrevet 30. oktober 2019 Hvordan måler man livserfaring da? Det skal godt gjøres at en 20-åring har gått gjennom alt en 50-åring har. Arbeidslivet er et godt eksempel på det. Å jobbe i 25 år gir mye erfaring i livet, med alle mennesker, problemer, konflikter, seire, sammenkomster, endringer, tilpasninger og utvikling man støter på. Jeg trodde jeg hadde mye livserfaring da jeg var 20. Jeg er fortsatt bare 28, men har definitivt lært mest om livet de siste 5 årene. Til tross for traumatisk oppvekst. Ikke har jeg barn enda heller, og dæven, da tror jeg man lærer i en rasende fart. Anonymkode: 43106...252 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #16 Skrevet 6. november 2019 På 31.10.2019 den 0.12, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg. En 20 åring kan ha opplevd veldig mye en 50 åring ikke er i nærheten av.. ikke nødvendigvis erfaring med jobb, barn karriere osv. Men om livet. Mange som må bli tidlig voksen Anonymkode: 71ad8...2e5 Men hva er livserfaring? Hva legger man i det? Jeg selv vet at jeg har mye mer livserfaring som 50-åring enn som 25-åring. Men det er utfra hvordan jeg selv har opplevd livet mitt. Jeg vet alle smarte greier å gjøre for å klare meg best mulig utfra egen erfaring. Som 25-åring hadde jeg ikke den kunnskapen, og jeg var nok også mer impulsiv, og tenkte ikke så mye på konsekvenser. Og som en annen sa, arbeidslivet gir mye livserfaring, og det har man jo ikke som ung. Arbeidslivet handler jo mye om å lære, særlig sosialt, ettersom man må tilpasse seg arbeidsplassen og omgås mange ulike mennesker. En 20-åring som har opplevd mye negativt i livet sitt, sier gjerne at han/hun har mye livserfaring. Men vedkommende har jo bare erfaring fra en veldig smal del av det vi andre erfarer. Så om han/hun har hatt en traumatisk oppvekst, så sier vedkommende ofte at han/hun har mye livserfaring. Men nei, han/hun har bare erfaring fra sin oppvekst, og lite annet. Hva som skal til for å lykkes i den voksne verden har han/hun lite erfaring med, akkurat som mange andre unge på 20-25 år. Men de som har hatt en god oppvekst, med ressurssterke foreldre, vet hvordan de skal oppføre og være i sosiale sammenhenger. De vet hva som skal til for å få et godt voksenliv, for de har foreldre som viser dem det. Og de har foreldre som viser dem at det å ta utdanning er veien å gå for å sikre seg en god inntekt gjennom livet. Det ble alltid framhevet av mine foreldre, og det beste jeg har gjort for meg selv er å ta en god utdanning. Jeg har aldri vært avhengig av en mann for økonomiens del. Og det har jeg også latt mine døtre forstå. De har også tatt utdanning, og er uavhengige av menn for økonomi. Selv har jeg hatt en god oppvekst, og det jeg alltid har følt meg trygg på er at jeg alltid vet hvordan jeg skal oppføre meg. Uansett anledning, så er jeg alltid trygg, fordi jeg har lært tidlig hva som er forventet sosialt. Anonymkode: 37581...2a9 2
Daria Skrevet 6. november 2019 #17 Skrevet 6. november 2019 Livserfaring handler ikke primært om hvor mye traumatisk og ubehagelig man har opplevd, og man blir ikke nødvendigvis et klokere eller bedre menneske av å ha hatt det vondt. En 50-åring har 30 år mer erfaring med livet, på godt og vondt, enn en 20-åring, uansett hvordan man snur og vender på det. Ikke at enhver 50-åring vil være klokere enn enhver 20-åring, men de fleste plukker opp en del med årene. Det er vanvittig irriterende å bli fortalt som ung at dette vil du skjønne mer av når du blir eldre, men ofte er det sannheten. Jeg er snart 40 og møter stadig mitt yngre selv i døra... 10
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #18 Skrevet 6. november 2019 Synes som om det er en del sammenblanding av hva som ligger i begrepet "livserfaring". Det er, som Daria påpeker, et begrep som ofte blir brukt om livets fartsdumper og utfordringer. Og da kan selvfølgelig en 50-åring ha seilet gjennom livet mye lettere enn en 20-åring. Men reell livserfaring er noe annet. Å flytte på seg, være gjennom ekteskap og skilsmisser, barn og barnas traumer/sykdom/erfaringer, utdannelse, de utfordringene arbeidslivet fører med seg, se land og kulturer, stå i all læringen det er å eie bolig, oppussing og uventede kostnader. Antall mennesker man har møtt, bøker man har lest TV program man har sett. Utfordringer i familien, dødsfall i familien. Bredden i det en 50-åring har opplevd vil nok nesten uten unntak kvalifisere til mer livserfaring enn en 20-åring. Anonymkode: f36ed...6bc 10
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #19 Skrevet 6. november 2019 On 10/31/2019 at 12:08 AM, AnonymBruker said: Det er ikke alder som bestemmer hvor mye livserfaring et menneske har. Det er en kombinasjon av hva man har gått gjennom og hvor selvstendig man er. En på 20 år kan ha like mye livserfaring som en på 50 år. Det er ikke alder som har noe å si, men erfaringer man har gjort seg som menneske. Hva tenker dere? Anonymkode: 3d719...e1a Jeg tenker du antagelig er en 20-25 åring og at du kommer til å flire av deg selv når du som 50-åring tenker tilbake på da du skrev dette Anonymkode: adf7b...3f2 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #20 Skrevet 6. november 2019 Uenig. Man klarer ikke putte inn det folk lærer i løpet av 50 år inn i 20 år-25 år. De fleste bor jo sågar hos mams og paps til de er MINST 19 år og bortskjemte barnerumper til da. Anonymkode: ea171...bb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå