Gå til innhold

Hva er vitsen med å ha faddere til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når de aldri bryr seg? Vil ikke vite hvordan  det går, vil ikke tilbringe tid med barnet. 

Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: bd589...aaf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å sikre gaver til barnet de to, tre første bursdagene. Særlig lenger holder de ikke, fadderne.

Anonymkode: 7cc38...568

Skrevet

Ja, men tenker jo jeg selv valgte en fasade. 

Fadderenes jobb skal jo sikre at bsrnet vokste opp i kristen tro. Jeg har jo ikke selv vært sktiv der og nå er barnet konfirmant. Vi hadde 6 faddere, kun to av de har vi fortsatt kontakt med (valgte kun venner) og de to har vi invitert, ikke de andre.  Ville værr rart å møtes igjen etter mange år uten kontakt. De to fadderene har ikke fulgt opp opplæring om Jesus og Gud, men vi er gode vrnner.

Anonymkode: 445e2...71a

Skrevet

Faddere hadde også en funksjon fra gammelt av å ta seg av barnet og beskytte det om  noe skulle skje med foreldrene. Jeg ville tatt ansvaret umiddelbart for mitt fadderbarn om nødvendig. I tillegg føltes det som en ære at foreldrene valgte meg til å ha et sånt ekstra bånd til barnet.

Anonymkode: 89276...d47

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å sikre gaver til barnet de to, tre første bursdagene. Særlig lenger holder de ikke, fadderne.

Anonymkode: 7cc38...568

For at faddere skal gi gaver, forutsettes det at de blir invitert i bursdagen. Du kan prøve på det, så vil det nok komme gaver i mange år.

Skrevet

Mine faddere ( ei tante og en onkel) fikk rollen om aa oppdra meg i den kristne tro og stille spesielt opp for meg. Dette tok de alvorlig da min far dode da jeg var ung . Jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere det, men de gorde hva min far ville ha gjordt?...

Anonymkode: 322e8...7a8

Skrevet

Hender man bommer med valg av faddere ja.🙄 Min yngste har 3 faddere som overhodet ikke bryr seg ikke gir gaver eller noen ting. jeg prøvde å involvere de i starten, inviterte i bursdag m.m., men ga opp etter noen år. Skulle ønske de hadde takket nei til oppgaven.

Selv er jeg veldig glad i mine fadderbarn, og har fulgt de hele livet, også selv om jeg ble skilt og på en måte er "ute av familien" til to av de. Men det endrer jo ikke faktumet at jeg er fadder.

Anonymkode: ac374...c0b

Skrevet

Med mindre man er kristen er det vel ikke noe særlig poeng i å ha faddere nei. I det hele tatt er det vel ikke noe poeng i å døpe. Allikevel gjør mange det ene og alene på grunn av tradisjon. Har aldri hatt noe særlig kontakt med mine faddere og kan ikke akkurat si at jeg gråter over det.

Anonymkode: 13cde...2ad

• Liker 1
Skrevet

Det er jo litt rart, at vi velger å døpe i kirken, selv om de fleste av oss egentlig ikke har kristen tro. Men vi gjør det av tradisjon. Jeg ser på en fadder som en en person som vil kunne ta seg av barnet mitt på en god måte, om jeg/far skulle gå bort. Jeg hadde én fadder til barnet mitt, og hun var barndomsvenninna mi. Etter vi fikk barn, har vi ikke hatt så mye kontakt, annet enn på barnets bursdager hvert år. Men jeg angrer likevel ikke på at jeg valgte henne, fordi hun er en god mor og har gode verdier. Ett par av venninnene mine er sure for at de ikke ble valgt, fordi de mener at de står meg nærere, (men de bryr seg ikke om barnet), men om jeg fikk ett barn til nå, ville jeg fortsatt valgt samme fadder igjen, for gode verdier er viktigst😊

Anonymkode: dd207...0aa

Skrevet

Faddere er bare til pynt. Velg de som ser finest ut på dåpsbildet. 

Anonymkode: da093...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...