Gå til innhold

Vil ha mer RAM til pc'n...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt til å kjøpe mer ram, jeg har i dag 512mb og jeg syns det er litt lite...

Og så lurte jeg på hvordan RAM funker i forhold til hverandre. Jeg har to 256mb i maskinen nå. Kan jeg da kjøpe en som er på 512mb eller mer og de funker bra sammen bare det er samme type?

Hvis jeg ikke har plass til flere brikker, kan jeg da kjøpe en på 1gb og sette sammen med den ene på 256mb uten problemer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emm.. det kommer jo an på hva slags RAM og sånt du har. Det var en periode man måtte ha like typer brikker for å full dobbel-data rate. I tillegg til at man måtte sette dem i riktig rekkefølge på hovedkortet (i riktige porter).

Gjest kaffegjesten
Skrevet

Veldig mange hovedkort kan gjerne ha 1 brikke på 256 og 1 på 512, men om det går akkurat på ditt vet ikke jeg. Sannsynligvis er det helt bortkastet å kjøpe noe annet enn en brikke på 512. Vet du hvor mange slotter det er til RAM-brikker på kortet ditt? Er det 3 kan du sikkert bruke de to du har + en på 512. da er du godt forspent med RAM. Du kan jo søke opp hovedkortet ditt på nettet - Goggle litt - og så finner du svar der. Ofte står info om nettopp RAM-typen der. Dessuten kan det hende RAM-brikkene dine fungerer best i par, som Cronos skriver. Om du trenger mer RAM enn 512 (du har jo 2 x 256) spørs jo hva du driver med.

Hvis du er helt blank kan du ta med pc'en din til en pc-butikk (håper det ikke er for langt unna) eller få hjelp av en som kan det - for å finne ut hva du skal gjøre.

Noe annet du kan gjøre er å gå hit - til Everest home edition og laste ned dette programmet. Etter at du har installert det får du opp nesten ALL informasjon om pc'n din og også litt om tilstanden. Du finne også en link i det programmet som går rett til hovedkortleverandøren din også. Prøv - det skader iallefall ikke.

Skrevet

Lastet ned det programmet - det er visst noe jeg hadde før engang også, men med annet navn.

Jeg sjekket opp minne. Jeg har 1 rows 4 banks sto det... betyr det da at jeg har 4 plasser til minnebrikke? Sånn at jeg i tilfelle da kan kjøpe to på 256?

Jeg har ofte programmene Photshop, Animation Shop og Photofiltre og innimellom flere mapper oppe samtidig.

Og så bruker jeg Pinnackle studio - og de bruker ofte lang tid på å åpne og lukke...og det er vel RAM jeg trenger for å få det til å gå raskere å ha flere programmer oppe samtidig?

Skrevet

Jepp... Det er nettopp mer RAM du trenger.

Men er litt usikker på om du må ha 2 x like store størrelser for å få utnyttet DDR-funksjonen (for jeg regner med at det er det du har), slik at du ikke får full utnyttelse (men at det fortsatt funker) om du setter inn ulike størrelser.

Skal se om jeg får sjekket opp det.

Skrevet

Altså, det vil jo selvfølgelig fungere med det oppsettet som er nevnt over.

Men hvis hovedkortet ditt støtter det som heter Dual Channel, må du ha to like brikker for å få utnyttet begge kanalene. Hvis du har mulighet er det absolutt å foretrekke. Det kan gi en kraftig ytelses-boots (kanskje opptil 20%).

Everest vil fortelle deg i det minste hva slags ram du har. Men jeg tror ikke den kan fortelle deg om det er Dual Channel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...