AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg og samboer har forsøkt å bli gravide i 6mnd uten hell. Sluttet på p-piller for 6 mnd siden og har hatt sex rundt eggløsning hver mnd. Jeg er 30år og han er over 40. Burde vi begynne med utredning for å sjekke fertilitet? Begynner å bli litt bekymret.. Anonymkode: 26abc...957
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Offentlig får dere ikke utredning før etter at det har gått et år, men det koster ikke mer enn noen få tusenlapper for å få det gjort privat. De fleste blir gravide innen et år. 6 mnd etter pilleslutt er ikke spesielt lenge, selv om det kjennes sånn. Anonymkode: 19869...4b4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #3 Skrevet 31. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Offentlig får dere ikke utredning før etter at det har gått et år, men det koster ikke mer enn noen få tusenlapper for å få det gjort privat. De fleste blir gravide innen et år. 6 mnd etter pilleslutt er ikke spesielt lenge, selv om det kjennes sånn. Anonymkode: 19869...4b4 Det stemmer ikke. De anbefaler å vente i 1 år om man er under 35, men det er ingen regel som sier at man ikke får det. Opp til fastlegen. Jeg fikk det etter å ha prøvd (/gått av pilla) i måneder og jeg er 31. Anonymkode: 351f1...dd6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #4 Skrevet 31. oktober 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. De anbefaler å vente i 1 år om man er under 35, men det er ingen regel som sier at man ikke får det. Opp til fastlegen. Jeg fikk det etter å ha prøvd (/gått av pilla) i måneder og jeg er 31. Anonymkode: 351f1...dd6 Hovedregelen er ett år. 80% får det til selv innen den tid. Det er ikke noe poeng i å belaste det offentlige systemet før det, med mindre man vet man har sykdommer som kan påvirke fertiliteten (eks. Endometriose, pcos). Privat er en annen historie. Om man vil betale de tusenlappene det koster kan man få hjelp på dagen. Anonymkode: 19869...4b4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #5 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg har hørt at man burde oppsøke lege hvis det ikke går etter 6mnd med prøving, og etter 1 år så skal man oppsøke lege. Dette for at de fleste blir gravide innen 4-6mnd hvis alt er ok med begge to, også er det kjipt å finne ut etter 1 år at noe er galt når man kunne funnet det ut 6mnd tidligere. Så jeg kommer til å oppsøke lege etter 6mnd. Anonymkode: f31cf...ef0
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 Det koster jo ikke så mye å sjekke privat. Tror jeg betalte noe sånt som 1500 kr for UL og blodprøver. Anonymkode: d6712...219
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 Vi gikk til lege etter 6 mnd prøving da min søster har pco og jeg ønsket utredes for dette. Måtte da vente 4 mnd på time hos offentlig gynekolog.. fikk påvist pco og skulle prøve ut diverse hormonkuren neste 6 månedene. Ble så henvist videre til ivf. Men i Bergen tok det 7 mnd for å få komme til samtale på gynekologisk avdeling og nå etter timen fikk vi beskjed om nye 6 mnd med venting for å komme videre til ivf avdelingen og oppstart der.. Så nå sitter vi her 2 år etter på og har ennå 6 mnd igjen å vente... Så veldig glad vi startet utredningsprosessen etter 6 mnd og ikke ventet lenger.. Men skulle jeg gjort det om igjen hadde jeg tatt utredning privat og heller betalt litt ekstra for det! Anonymkode: 6a5f0...54f 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #8 Skrevet 2. november 2019 Jeg har veldig lik erfaring som AB over meg. Gikk til legen etter 5,5 måned pga. mistanke om pcos. Ble henvist videre offentlig men måtte vente over 4 mnd på time (hos korteste ventetid). Fikk påvist pcos og begynte på medisiner; ble heldigvis gravid med hjelp derfra men tok 2,5 år fra vi startet, selv om vi ble henvist «før tiden». Hadde jeg gjort det igjen hadde jeg uten å nøle betalt de tusenlappene for å gjøre det privat med en gang, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke gjorde det...🤔 Anonymkode: 714af...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå