Gå til innhold

Dere med bipolar lidelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, brukerangrep, brukerdebatt, avsporinger, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

• 3 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Riktignok en eldre tråd, men løfter denne.

Anonymkode: baf96...696

Skrevet

Jobb gjør at jeg flyr opp i mani. Derfor kan jeg ikke lengre jobbe.

Men jobbet i veldig mange år før det sa stopp. 

Anonymkode: 0a62c...d05

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse. Har i perioder vært i aap. Er nå i 100% jobb. Har mastergrad. Er gift og har barn. Tøft i perioder, men med medisiner og tett oppfølging av lege går det stort sett helt fint. Så det er mulig å leve ganske så normalt, men det er normalt og ikke gjøre det også med en slik lidelse❤️

Anonymkode: d17e0...899

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bipolar type 2, er i full jobb. Har utdanning og tatt tilleggsutdanning mens jeg har jobbet. Jobbet i tillegg turnus i et ganske krevende yrke. Det gikk ok en del år. Har alltid klart å jobbe selv om jeg har vært dårlig. Men så ble jeg skikkelig dårlig, så jeg sa opp jobben og ble selvstendig næringsdrivende hvor jeg tjener ganske ok med penger, et fysisk yrke og mye fritid. Jobber meg sakte oppover og tok kontakt med helsevesenet. Føler at legen tar meg på alvor og er på vei inn i dps, igjen. Men veldig mange år siden sist. 

En del ting mestrer jeg, som feks fysisk arbeid, å få brukt kroppen. Jeg klarte ikke ta VGS på normal måte, var veldig syk da. Det ble som privatist og var ferdig som 21-åring. Jeg sliter med maten og kroppen i tillegg  til en god del nedstemthet/depresjon og litt småmani. 

Anonymkode: fe0b0...60a

Skrevet

Jeg sliter veldig med lav toleranse for stress. Har ikke bipolar2 men har lurt på om jeg burde utredes. Har hatt gjentagende depresjoner men sliter med å forstå hvordan hypomani oppleves og om jeg kan ha hatt det. Lurer på om jeg kan ha hatt en vekslende periode, fordi jeg følte  meg litt høy på selvbilde men gjorde ikke syke ting. Jeg sliter i arbeidslivet med at stress inni meg tar fra meg søvn og energi og kan både gi meg besettelse på arbeidsoppgaver eller langvarig depresjon. Akkurat hva som trigger…. Det å ha mange oppgaver, dårlig tid, usikker rundt hva som forventes av meg, høyt tempo, for kort hvile mellom arbeidsøkter.

Anonymkode: 3ffa4...264

Skrevet

Hvis man har mistanke om Bipolar lidelse, pga at flere i familien har det, og man selv er ute og kjøre, hvordan skaffer man seg en henvisning?

Anonymkode: 856ad...961

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis man har mistanke om Bipolar lidelse, pga at flere i familien har det, og man selv er ute og kjøre, hvordan skaffer man seg en henvisning?

Drar til fastlegen. 

Skrevet

Hei. Jeg har bipolar lidelse type 1. Det har vært ødeleggende hele livet. Har vært bipolar siden jeg var 7 år ca. Mye angst,  depresjon, hypomani og maniske episoder. Kan bytte på alle disse stemningsleiene på en og samme dag også.  Veldig slitsomt!   Har aldri fått fullført skole og har nesten aldri jobbet. Går nå på skole som godt voksen og håper jeg kan klare et vanlig arbeidsliv etter endt skolegang.   Men jeg vet jo ikke. Føles som det bare ikke er mulig for meg. Men jeg skal prøve.  Det verste for meg er de dype depresjonene,  det verste for de rundt meg er de maniske episodene. Jeg ble fratatt førekort og bankkort når jeg hadde mani feks, men det hjalp ikke, jeg klarte fint å ødelegge livet mitt uansett.  Mann og barn fikk lide. Mye utroskap og dårlige valg, som å ta med baby til et crackhus og la junkier passe han mens jeg dopa meg. Nå er jeg derimot mye bedre etter ekstrem jobbing med meg selv og mine traumer. Sluttet på alt av medisiner, og jobber daglig med psyken og å holde meg selv ansvarlig.  Det å være conscious!  Det er det viktigste for meg.. og jobbet kjempe mye med selvverd.  

Anonymkode: 36570...65f

• Hjerte 1
Skrevet
16 hours ago, Purple_Pixiedust said:

Drar til fastlegen. 

Har du erfaring med dette her? Jeg mener ikke og virke anklagende eller spydig i det hele tatt, men hvordan er gangen?

Setter pris på alle svar 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du erfaring med dette her? Jeg mener ikke og virke anklagende eller spydig i det hele tatt, men hvordan er gangen?

Setter pris på alle svar 😀

Nei jeg fikk diagnosen av psykolog i akuttpsykiatrien etter mange års observasjoner osv. Jeg fikk ikke diagnosen kun ved å fortelle om symptomer. Den fikk jeg etter å ha vært tydelig hypoman flere ganger inne på sengepost. 

Men det er hos fastlegen du må starte hvis du ikke alt er i gang med behandling noen steder. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden):

Nei jeg fikk diagnosen av psykolog i akuttpsykiatrien etter mange års observasjoner osv. Jeg fikk ikke diagnosen kun ved å fortelle om symptomer. Den fikk jeg etter å ha vært tydelig hypoman flere ganger inne på sengepost. 

Men det er hos fastlegen du må starte hvis du ikke alt er i gang med behandling noen steder. 

Jeg ble kun utreder hos DPS, var ikke i en depresjon eller mani da. Bipolaritet ligger i familien og med alt jeg fortalte satt de diagnosen.

Har vært innlagt i ettertid da.

Anonymkode: 0a62c...d05

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse og funker stort sett i jobb, sykemeldt i perioder 

Anonymkode: bb4ff...fc0

Skrevet

Jeg er i gang med å bli utredet for bipolar 2, legene er ganske sikre på at jeg har det. Jeg er 40 år, slitt med skolegang og få til rutiner osv i livet. Jeg jobber, har jobbet siden jeg var 14. Full jobb fra jeg var 17 år, klarte å fullføre vgs med et nødskrik.

Når jeg var midten av 20 årene begynte jeg virkelig å slite, og har virkelig jobbet hardt siden den gang. Nå jobber jeg 70%, men burde nok ha jobbet mindre enn dette. 
Jeg har hypermani i periode, jeg liker de periodene for da får jeg til alt jeg drømmer om, jeg er en mor som er med på alt, jeg har null fravær på jobb, huset er ryddig osv. Det jeg derimot ikke viste som ble bemerket av legen er at jeg tar lett på sorg og følelser i de periodene. 
Jeg er nok mest deprimert og det synes jeg er vanskelig. 

Anonymkode: 955a8...278

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i gang med å bli utredet for bipolar 2, legene er ganske sikre på at jeg har det. Jeg er 40 år, slitt med skolegang og få til rutiner osv i livet. Jeg jobber, har jobbet siden jeg var 14. Full jobb fra jeg var 17 år, klarte å fullføre vgs med et nødskrik.

Når jeg var midten av 20 årene begynte jeg virkelig å slite, og har virkelig jobbet hardt siden den gang. Nå jobber jeg 70%, men burde nok ha jobbet mindre enn dette. 
Jeg har hypermani i periode, jeg liker de periodene for da får jeg til alt jeg drømmer om, jeg er en mor som er med på alt, jeg har null fravær på jobb, huset er ryddig osv. Det jeg derimot ikke viste som ble bemerket av legen er at jeg tar lett på sorg og følelser i de periodene. 
Jeg er nok mest deprimert og det synes jeg er vanskelig. 

Hypomani skulle det stå :) 

Skrevet

Vi har en datter som vi trodde var bipolar. DVS, hun fikk diagnosen, men nå er de usikker.  Far er bipolar. 

Hun fikk kraftig depresjon som  14 åring, og psykose. Den er borte nå. Men hun er veldig skjør for stress,da blir hun sliten, ser jaget ut og går i depresjon. Jeg synes jeg ser forhøyet selvbilde hos henne, men det gjør ikke psykologen hun har nå, så da snakker de om traume. Det har hun ikke, og jeg føler hun har gått seg fast hos en psykolog som er opphengt i traumer. Hun har jo noen traumer, men det er liksom i etterkant av at hun ble syk, og da hun gjorde veldig impulsive ting, ...som jo jeg tenker kan være bipolart. 

Det er et mareritt og forholde seg til disse legene og psykologene. Hun er bare 18, så om hun er bipolar, så vil det vel vise seg enda tydeligere. Nå er jo vi der som en buffer mot livet, og sørger for at hun sover osv. Så hun er jo veldig beskyttet. 

Far som er bipolar fikk diagnose da vi hadde fått barn, og etter at han gikk fra meg under en manisk episode. Han har hatt tøffe år, men er i full jobb, driver eget firma med ansatte. Han har vanskelige perioder enda, men det virker som han har veldig god kontroll i forhold til før. 

Jeg tenker at vi bare må være tålmodige, men hallo; Hun er 18. Det er veldig vanskelig til tider. Jeg lurer på om vi skal prøve en annen privat psykolog? Hun er frustrert selv, og det varsler jo egentlig alltid en dårlig periode. 

Anonymkode: e7325...851

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...