AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Hva er det som gjør at dere ikke klarer å jobbe? Har selv bipolar lidelse type 2 og sliter veldig med å fungere i arbeidslivet. Syns det er vanskelig å sette ord på og forklare hvorfor. Noen her med bipolar lidelse som er uføre? Takk for svar Anonymkode: 3fb58...6a5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg er 20 år, og holder fremdeles på med videregående skole. Burde blitt ferdig for over 2 år siden, så kjenner igjen følelsen. Faller ned i depresjoner utrolig ofte, og da er det ganske vanskelig å få utrettet særlig mye. Anonymkode: 8039f...037 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg har det ikke selv, men en av mine beste venninner har det og hun er veldig sårbar for stress og har stort behov for å hvile seg ut etter inntrykk på jobb og må sove mye for å ikke bli for sliten. For mye stress over tid utløser maniske perioder for henne. Hun er i 20% jobb og mer enn det kan hun ikke jobbe. Anonymkode: e4cac...f4d 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg er 25 år og prøver fortsatt å fullføre vgs, selv om jeg er ufør så vil jeg ikke gi opp. Har ADD, men tror jeg kan være bipolar også siden jeg har alle symptomene... ei venninne av meg har bipolar og er også ufør og slik jeg har skjønt det så er det mye angst hos henne. I dårlige perioder ligger hun bare i senga. Anonymkode: 01b17...5da
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Klarer ikke jobbe fordi jeg er regelmessig for dårlig til det. Blir dessuten suicidal i de verste periodene så...Men håper å kunne klare å jobbe litt i framtiden. Ønsker ikke hundre% ufør. Anonymkode: 9f84d...2cd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 Har dere fått psykoedukasjon? Man kan lære seg å holde lidelsen litt i sjakk ved å lære seg å lese kroppens signaler. Da vet man også hvordan man kan forebygge. Ved bipolar lidelse er det ekstremt viktig med normal døgnrytme. Sov når du skal sove (om natten) og vær våken og normalt aktiv om dagen. Kjenn stressnivået ditt og hva som gjør deg stresset og hvordan den beste måten for deg er å redusere stress. Anonymkode: 4bbc6...5f4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #7 Skrevet 12. november 2019 På 31.10.2019 den 0.53, AnonymBruker skrev: Har dere fått psykoedukasjon? Man kan lære seg å holde lidelsen litt i sjakk ved å lære seg å lese kroppens signaler. Da vet man også hvordan man kan forebygge. Ved bipolar lidelse er det ekstremt viktig med normal døgnrytme. Sov når du skal sove (om natten) og vær våken og normalt aktiv om dagen. Kjenn stressnivået ditt og hva som gjør deg stresset og hvordan den beste måten for deg er å redusere stress. Anonymkode: 4bbc6...5f4 Du tror ikke dette er en del av det å få diagnosen? For ikke å snakke om før man blir uføre? Anonymkode: 85b47...696 3
aiba Skrevet 12. november 2019 #8 Skrevet 12. november 2019 Fordi jeg greier ikke stå opp når alarmen ringer.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #9 Skrevet 13. november 2019 Jeg har bipolar 2. Tok lang tid, litt over 10 år fra jeg først ble deprimert til det ble mistanke om bipolaritet. Jeg også opplever som deg at det er vanskelig å sette ord på det, hva er det som gjør at jeg ikke virker. De første årene så hadde jeg mye angst og depresjon. Så ble det mistanke om ADD. Men ingen medisin for verken depresjon eller ADD virket. Nå går jeg på stemningstabiliserende og den fungerer veldig bra og jeg har aldri fungert så bra siden jeg ble syk, men, klarer fremdeles ikke jobbe. Jeg skal prøve å sette ord på hvordan jeg opplever dette; det er som om jeg har en slags hjernetåke, jeg glemmer forferdelig, dårlig hukommelse, strever med å organisere meg, bare å holde orden på logistikken hjemme med mat, klær, barn aktiviterer er strevsomt og krever mye energi, strever å fokusere og konsentrere, jeg er seig i kroppen og i reaksjonsevnen, tung i hodet. Jeg opplever at jeg tåler mye fysisk, men ikke mye psykisk. Stress med mange baller i lufta da får jeg helt hetta, blir nummen i kroppen, tunnelsyn og som om verden er der ute, men jeg trekkes inn i meg. Disse plagene er ikke forenelig med å kunne være i en jobb dessverre. Jeg har prøvd i flere år, på tiltak, arbeidutprøving, etc men hele meg stoppet opp. Jeg ville så gjerne, men det gikk ikke. Det er veldig vondt å sjelden huske f.eks, spørre om igjen, og gi mine venninner følelsen av at jeg ikke hører ordentlig etter når de forteller meg noe. Men jeg kan ikke noe for det. Jeg har ikke klart å være åpen om diagnosen, å ha angst og depresjon var faktisk lettere å si noe om. Men jeg har nå sagt til noen at jeg har en sykdom som gjør at jeg glemmer lett, at spør jeg om igjen så er det ikke med vilje jeg ikke har hørt, men sykdmmen som gjør det. Ofte så sier jeg ingenting, men smiler høflig og ler med og håper ingen spør meg. Dette er litt om hvordan jeg har det med bipolar 2. Anonymkode: baf96...696 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 Interessant å høre deres erfaringer- jeg vil gjerne høre fra flere med bipolar eller som lever med en som har det... Viktigste symptomer f.eks- regner med dette varierer fra perosn til person.. Anonymkode: 02810...221
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #11 Skrevet 1. desember 2019 Jeg har bipolar lidelse 1, men mistenker at jeg kan ha 2. Jeg jobber ikke, har prøvd mye forskjellig men det funker ikke. Har blitt så mye stress på noen av jobbene at jeg ble suicidal. Men ingen i helsevesenet vet hvor ille det er fordi jeg tørr ikke be om hjelp fordi jeg møter bare motgang. Jeg er ikke ufør så mannen min må dra hele det økonomiske lasset. Anonymkode: 3df85...edd
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #12 Skrevet 1. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bipolar lidelse 1, men mistenker at jeg kan ha 2. Jeg jobber ikke, har prøvd mye forskjellig men det funker ikke. Har blitt så mye stress på noen av jobbene at jeg ble suicidal. Men ingen i helsevesenet vet hvor ille det er fordi jeg tørr ikke be om hjelp fordi jeg møter bare motgang. Jeg er ikke ufør så mannen min må dra hele det økonomiske lasset. Anonymkode: 3df85...edd Det høres veldig tungt ut.. Hva er det som preger deg mest- depresjonene? får du medisiner for dette? Når du mistenker at du har 2, vil det si at du ikke har så maniske episoder? Sender deg gode tanker.. Anonymkode: 02810...221
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #13 Skrevet 1. desember 2019 På 13.11.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev: Jeg har bipolar 2. Tok lang tid, litt over 10 år fra jeg først ble deprimert til det ble mistanke om bipolaritet. Jeg også opplever som deg at det er vanskelig å sette ord på det, hva er det som gjør at jeg ikke virker. De første årene så hadde jeg mye angst og depresjon. Så ble det mistanke om ADD. Men ingen medisin for verken depresjon eller ADD virket. Nå går jeg på stemningstabiliserende og den fungerer veldig bra og jeg har aldri fungert så bra siden jeg ble syk, men, klarer fremdeles ikke jobbe. Jeg skal prøve å sette ord på hvordan jeg opplever dette; det er som om jeg har en slags hjernetåke, jeg glemmer forferdelig, dårlig hukommelse, strever med å organisere meg, bare å holde orden på logistikken hjemme med mat, klær, barn aktiviterer er strevsomt og krever mye energi, strever å fokusere og konsentrere, jeg er seig i kroppen og i reaksjonsevnen, tung i hodet. Jeg opplever at jeg tåler mye fysisk, men ikke mye psykisk. Stress med mange baller i lufta da får jeg helt hetta, blir nummen i kroppen, tunnelsyn og som om verden er der ute, men jeg trekkes inn i meg. Disse plagene er ikke forenelig med å kunne være i en jobb dessverre. Jeg har prøvd i flere år, på tiltak, arbeidutprøving, etc men hele meg stoppet opp. Jeg ville så gjerne, men det gikk ikke. Det er veldig vondt å sjelden huske f.eks, spørre om igjen, og gi mine venninner følelsen av at jeg ikke hører ordentlig etter når de forteller meg noe. Men jeg kan ikke noe for det. Jeg har ikke klart å være åpen om diagnosen, å ha angst og depresjon var faktisk lettere å si noe om. Men jeg har nå sagt til noen at jeg har en sykdom som gjør at jeg glemmer lett, at spør jeg om igjen så er det ikke med vilje jeg ikke har hørt, men sykdmmen som gjør det. Ofte så sier jeg ingenting, men smiler høflig og ler med og håper ingen spør meg. Dette er litt om hvordan jeg har det med bipolar 2. Anonymkode: baf96...696 Det er som å lese om meg. Jeg er også bipolar 2. For å være ærlig så trodde jeg disse symptomene kom av noe annet, så jeg ble henvist videre til nevropsykolog for å sjekke det kognitive. Har aldri slått meg at det kan være pga den bipolare diagnosen. Anonymkode: c35d3...f59
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #14 Skrevet 1. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres veldig tungt ut.. Hva er det som preger deg mest- depresjonene? får du medisiner for dette? Når du mistenker at du har 2, vil det si at du ikke har så maniske episoder? Sender deg gode tanker.. Anonymkode: 02810...221 Har mest depresjoner men også perioder med hypomani, men nå de 3 siste årene har jeg hatt episoder som er mye verre og som jeg tror er mani. Jeg går på medisiner men ganske lav dose, skulle egentlig fortsette å øke, men da jeg ikke kunne gå til psykiater mer men hos fastlege ville ikke hun øke mer selv om det var anbefalt. Veldig rart. Takk Anonymkode: 3df85...edd
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #15 Skrevet 2. desember 2019 Jeg datt av lasset allerede på ungdomsskolen. Videregående klarte jeg ikke å bestå selv om jeg virkelig ønsket og fikk mye tilrettelegging. I arbeidslivet har jeg ikke klart å fungere av flere grunner. Jeg sliter sosialt fordi jeg er helt ubrukelig på den sosiale fronten. Jeg mistet mye av det sosiale i tenårene pga hyppige innleggelser og kom meg liksom aldri ovenpå igjen. Stress, som flere her skriver, spiller også inn. Jeg får fort angst og får lett dype depresjoner i en stresset hverdag. Jeg ble ikke ufør før jeg fikk ptsd i tillegg, men har alltid slitt med a4 krav. Det er veldig vanskelig å leve i en rutinert hverdag når hode er alt annet en rutinert. Anonymkode: 69fe3...df0 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #16 Skrevet 2. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg datt av lasset allerede på ungdomsskolen. Videregående klarte jeg ikke å bestå selv om jeg virkelig ønsket og fikk mye tilrettelegging. I arbeidslivet har jeg ikke klart å fungere av flere grunner. Jeg sliter sosialt fordi jeg er helt ubrukelig på den sosiale fronten. Jeg mistet mye av det sosiale i tenårene pga hyppige innleggelser og kom meg liksom aldri ovenpå igjen. Stress, som flere her skriver, spiller også inn. Jeg får fort angst og får lett dype depresjoner i en stresset hverdag. Jeg ble ikke ufør før jeg fikk ptsd i tillegg, men har alltid slitt med a4 krav. Det er veldig vanskelig å leve i en rutinert hverdag når hode er alt annet en rutinert. Anonymkode: 69fe3...df0 Jeg har bipolar 1 om det har noe å si. Anonymkode: 69fe3...df0 1
Anim92 Skrevet 2. desember 2019 #17 Skrevet 2. desember 2019 Jeg er sårbar for stress. En periode jobbet jeg 80% og hadde fri hver onsdag. Da rakk jeg på en måte hente meg inn, og er det som har fungert absolutt best. Før og etter det har jeg ofte gått på en smell og vært sykemeldt 100% over lengre tid.. Målet er å få ordnet en jobb jeg kan være i 80% uten å gå under økonomisk. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #18 Skrevet 2. desember 2019 Min svigerdatter er bipolar. I tilegg til å være småbarnsmamma er hun ute i full jobb. Hun går på medisiner som gjør dette mulig. Anonymkode: 2539b...ad2 2
aiba Skrevet 2. desember 2019 #19 Skrevet 2. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min svigerdatter er bipolar. I tilegg til å være småbarnsmamma er hun ute i full jobb. Hun går på medisiner som gjør dette mulig. Anonymkode: 2539b...ad2 Mamma også var i full jobb. Som lege 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #20 Skrevet 2. desember 2019 jeg greier heldigvis å jobbe 100% men det tok meg mange år med prøving og feiling før jeg kom meg hit. kosthold,søvn,hvile og rutiner er viktig for at jeg skal håndtere svingningene uten å falle ut av arbeidslivet og livet generelt Anonymkode: ed01f...78a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå