Gå til innhold

Beskytte seg selv mot fare, hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har  i mange år fått øynene opp for at verden ikke er så god som man skulle ønsket. Det er jo bare å følge med i media,

Det er mye farer der ute. Så hva gjør folk dersom de skulle fått inbrudd? Hva beskytter man seg med? Man får jo ikke eie pistol, så lurer på hva vi skal bruke? 😕

Er det noe man kan gjøre for å beskytte seg i det hele tatt mott inntrengere??

Jeg er kvinne og har en fysisk sykdom i tillegg.

Anonymkode: 97db0...01e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør ingenting. Tenker det er mye viktigere å være forberedt for å unngå brann, samt kjenne rømningsveier, slukkeutstyr o.l. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kombinert brann- og innbruddsalarm, med skallsikring. Skallsikringen gjør at jeg kan ha alarmen på når jeg er hjemme, om jeg ønsker. Men jeg føler meg trygg nok til at jeg bare setter på skallsikringen når jeg sover. 

Anonymkode: 9ceab...66a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forsikringer, og tar backup av pc.
Ellers passer jeg på å låse dører når jeg er ute eller sover. 
Og åpner ikke dør for ukjente. 
Det er veldig sjeldent at det er innbrudd mens folk er hjemme, så det bekymrer jeg meg absolutt ikke for. 

Er ellers enig at det er mye viktigere å sørge for god sikring med tanke på brann, og vite av rømningsveier. 
Jeg lar aldri vaskemaskin/oppvaskmaskin gå mens jeg sover eller er ute, strøm til kaffetrakter er koblet med lys på kjøkken, så når jeg slår av lyset (som jeg alltid gjør når jeg drar ut) så kuttes strøm til kaffetrakter, som jeg føler gir ekstra sikkerhet in case jeg skulle glemme slå av trakteren. Har jeg noe på langtidssteking i ovn, forlater jeg ikke huset. 

Anonymkode: c8051...ae2

Skrevet

Hvis det skulle vært innbrudd er sjansen for at de er ute etter meg ekstremt liten, så jeg har ikke våpen annet enn vanlige kjøkkenkniver osv

-jente 23

Anonymkode: a064c...49c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig sjeldent at det er innbrudd mens folk er hjemme, så det bekymrer jeg meg absolutt ikke for. 

Nei det er tvert imot veldig vanlig faktisk. For da er ofte ytterdøra og/eller garasjen åpen. Og tyven kan da f.eks bare spasere rett inn ytterdøra, ta med seg bilnøkkelen som ofte henger akkurat der også kjøre avgåre med den nest dyreste eiendelen folk flest har som er bilen. For når du er hjemme så er som regel bilen din det også.

Dette er mye mer profittabelt for en tyv enn å bryte seg inn når du ikke er hjemme og da bare få med seg elektronikk som TV, PC og stereoannlegg som kanskje også er gammelt og har veldig lite verdi igjenn på brukt markedet. Og i tilegg til det lave utbyttet så er risikoen mye høyere når de må bryte opp døra og huset er uten lys så naboen vet at du ikke er hjemme, osv.

Anonymkode: 2c94a...5d8

Skrevet

Jeg kjører ny og solid bil, SUV, så er så trygg som jeg kan få bli i trafikken. Det er jo her man er utsatt for størst risiko i Norge. 

Ved siden av trafikk er brann den største risikoen. Hjemme har jeg alarmsystem med røyk- og varmedetektorer. Så blir varslet med en gang om noe skulle skje. Jeg har også fått elektriker til å gå over alt, og erstatte eldre komponenter. Så har jeg selvfølgelig to branntepper, og sjekker/snur brannslokkingsaparatet årlig. 

Utover dette igjen er jeg redd for ting som kan skje om man er ute alene. Så kjører selv, eller allierer meg med noen som kan hente om jeg har lyst på litt vin. 

Overfall i eget hjem er det jo egentlig liten risiko for. Men jeg har alarmsystem med skallsikring og sensor på alle dører, og et lydnivå som skremmer halve nabolaget. Lyssensor på utelysene. Kameraovervåking, slik at alle som nærmer seg huset blir filmet. Sikring på soveromsvinduene selv om de står åpne. Og nyere ytterdører med kodelås. 

Anonymkode: c58b1...8db

• Liker 1
Skrevet
På 31.10.2019 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Nei det er tvert imot veldig vanlig faktisk. For da er ofte ytterdøra og/eller garasjen åpen. Og tyven kan da f.eks bare spasere rett inn ytterdøra, ta med seg bilnøkkelen som ofte henger akkurat der også kjøre avgåre med den nest dyreste eiendelen folk flest har som er bilen. For når du er hjemme så er som regel bilen din det også.

Dette er mye mer profittabelt for en tyv enn å bryte seg inn når du ikke er hjemme og da bare få med seg elektronikk som TV, PC og stereoannlegg som kanskje også er gammelt og har veldig lite verdi igjenn på brukt markedet. Og i tilegg til det lave utbyttet så er risikoen mye høyere når de må bryte opp døra og huset er uten lys så naboen vet at du ikke er hjemme, osv.

Anonymkode: 2c94a...5d8

Det er ikke sjeldent i Norge nei.

Anonymkode: 97db0...01e

• Liker 1
Skrevet

Alarm på bolig. Kamera rundt hele bolig med opptak og SMS varsling om noen beveger seg innenfor parameter. Jegerprøve så har rifler og hagler. Har aldri jaktet. Kun for å ha våpnene. Pistolklubb slik at jeg kan ha pistoler. Inngjerdet eiendom med port i innkjøring. Garasje med direkte adkomst til bolig. Når jeg kjører bil så følger jeg alltid med om samme bil har svingt etter meg i kryss mere enn to ganger. Når jeg parkerer så tar jeg alltid bilde av de bilene som står ved siden av min bil før jeg forlater bilen. Har et lite rom i kjeller med våpen og mat/vann og nødvendige medisiner og lignende. Sørger også for å alltid ha et stort lager med kontanter eller evt gull. Har en garasje tre-fire minutter unna boligen min som ingen vet er min. Der står en gammel bil med full tank og 200 liter bensin pakket med campingutstyr og jaktbue.  Har en avtale med en kompis som har tilgang til et fjellanlegg/elektrisitetsverk om å møtes der ved krisetilstand i samfunnet. Ligger øde å usjenert til med dype ganger å solide stålporter i flere omganger med videokamera ved ut/inngang og tilgang på rennende vann samt elektrisitet. Jeg har brukt en del tid på å innrette meg på en evt krise i samfunnet slik vi kjenner det. Så er jeg belemret med en mistro og sikkerhet på at ingen folk vil andre noe godt. Ha guarden oppe for alle er uansett ute etter å ta deg og din familie samt dine verdier. 

Skrevet

Har camera utenfor huset.

Anonymkode: 7031a...d93

• Liker 1
Skrevet
På 4.11.2019 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Har camera utenfor huset.

Anonymkode: 7031a...d93

Det må man ha. 👍

Skrevet

Ingenting, går ikke rundt og bekymrer meg for ting. Det som skjer det skjer.

Anonymkode: 3ad8a...7df

Skrevet

Er nøye med å dra ut kontakter

Tenner aldri stearinlys

Låser døren etter meg med en gang jeg kommer inn i hjemmet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...