Gå til innhold

Tips til NAV eller skatteetaten?

Anbefalte innlegg

Gjest Marte79
Skrevet

Hei,

jeg kjenner noen som ikke kan (eller vil) jobbe og får penger fra Nav. Det som jeg synes er litt rart, er at han har en relativ stor youtube-kanal der han streamer ofte og får "støtte" av de som ser på dette. Det er snakk om flere tusen kroner hver kveld og selv om han ofte sier at han ikke kan jobbe pga ryggen, forteller han samtidig om koselige fjellturer og telting. I tillegg til det har han en online butikk og det ser ut som han "jobber" uten å jobbe....hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Med tanken på andere som jobber hard og betaler skatt blir jeg litt sur nå jeg ser dette og synes det er urettferdig i tilfelle der er virkelig sånn som det ser ut per nå. Skal jeg tipse Nav eller skatteetaten og hvor lang tid bruker de på en slik sak? 

Jeg er takknemlig for svar og hjelp,

hilsen Marte

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er Nav man tipser.

Anonymkode: aa325...d1b

• Liker 1
Skrevet

Sjekk regnskapet til nettbutikken også. 

Anonymkode: aa325...d1b

• Liker 2
Skrevet

Nav har en egen linje for tips. Ring på hovednummeret så setter de deg videre🙂

Anonymkode: 02f59...ba1

• Liker 2
Skrevet

Du vet nok ikke hele historien her, men tips nav for all del, da finner de ut om han gjør noe som ikke er greit!

PS. Jeg kan ikke jobbe pga helsen, men på en god dag kan jeg fint gå et par timer på fjellet!

Anonymkode: 74f67...8a7

• Liker 4
Skrevet

Altså, vedkommende kan være syk og ute av stand til en vanlig jobb. MEN hvis denne personen drar inn en stor sum penger skattefritt på «hobbyen sin», så kan det være at han plutselig skal betale skatt av dette, og i tillegg ikke har krav på alle ytelsene vedkommende mottar.

Anonymkode: f317d...4b2

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, vedkommende kan være syk og ute av stand til en vanlig jobb. MEN hvis denne personen drar inn en stor sum penger skattefritt på «hobbyen sin», så kan det være at han plutselig skal betale skatt av dette, og i tillegg ikke har krav på alle ytelsene vedkommende mottar.

Kommer helt an på om alle disse pengene han drar inn regnes som pensjonsgivende inntekt eller ikke.

Anonymkode: 498a4...b62

• Liker 1
Skrevet

Synes du skal bry deg om deg selv.

Anonymkode: e1cce...efa

• Liker 3
Gjest Marte79
Skrevet

Takk for tips! Da får Nav ser nærmere på det 🙂

Skrevet
18 timer siden, Marte79 skrev:

Hei,

jeg kjenner noen som ikke kan (eller vil) jobbe og får penger fra Nav. Det som jeg synes er litt rart, er at han har en relativ stor youtube-kanal der han streamer ofte og får "støtte" av de som ser på dette. Det er snakk om flere tusen kroner hver kveld og selv om han ofte sier at han ikke kan jobbe pga ryggen, forteller han samtidig om koselige fjellturer og telting. I tillegg til det har han en online butikk og det ser ut som han "jobber" uten å jobbe....hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Med tanken på andere som jobber hard og betaler skatt blir jeg litt sur nå jeg ser dette og synes det er urettferdig i tilfelle der er virkelig sånn som det ser ut per nå. Skal jeg tipse Nav eller skatteetaten og hvor lang tid bruker de på en slik sak? 

hilsen Marte

Dette var surrete. Som kjent kan en jobbe 100% selv om en er 100% ufør.

En onlinebutikk har online-transaksjoner også, og vil allerede være hos skatteetaten.

Dett er en fin måte denne uføre har funnet for å sysselsette seg selv når han er ufør.

Jeg kan ikke noe sted se at dette ser ut som noe svindel.

Anonymkode: 56241...fe4

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på om alle disse pengene han drar inn regnes som pensjonsgivende inntekt eller ikke.

Anonymkode: 498a4...b62

Det kan være lønn eller utbytte.

Skrevet

Koselige fjellturer og telting skal vi vel ikke ha noe av fra en som er ufør?? nei han bør holde seg hjemme, helst være deprimert og de gangene han viser seg ute så bør han holde seg til de andre NAVerne og ikke omgås oss som er så skikkelige å betaler skatten vår. #ironi

Jeg kan heller ikke se at dette ser ut som svindel. Det ser bare ut til at Marte er litt misunnelig..?

Anonymkode: 5691a...e16

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Koselige fjellturer og telting skal vi vel ikke ha noe av fra en som er ufør?? nei han bør holde seg hjemme, helst være deprimert og de gangene han viser seg ute så bør han holde seg til de andre NAVerne og ikke omgås oss som er så skikkelige å betaler skatten vår. #ironi

Jeg kan heller ikke se at dette ser ut som svindel. Det ser bare ut til at Marte er litt misunnelig..?

Jeg er selv ufør og har en youtubekanal. Dertil har jeg også noe musikk liggende på Spotify og Soundcloud.

Dette gir en pen ekstrainntekt. Men jeg er like forbanna ufør og skatter av det jeg drar inn.

• Liker 3
Gjest Marte79
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke misunnelig, bare sur på folk som utnytter systemet på bekostninger av de som virkelig trenger det 🙂 

Skrevet
2 timer siden, Marte79 skrev:

Nei ikke misunnelig, bare sur på folk som utnytter systemet på bekostninger av de som virkelig trenger det 🙂 

Ingenting i ditt HI tilsier at det utnyttes noe system her. Mulig dette bare er i ditt eget hode...?

Skrevet
2 timer siden, Marte79 skrev:

Hvordan utnytter han systemet? 

Anonymkode: 66c15...081

Skrevet
På 30.10.2019 den 20.43, Marte79 skrev:

Hei,

hilsen Marte

Jeg forstår virkelig ikke at folk stadig mistenker sykmeldte/AAP-mottakere/uføretrygdede for svindel fordi de går fjellturer eller er fysisk aktive. De fleste kompetente leger anbefaler fysisk aktivitet uansett om sykdommen er psykisk eller fysisk. Mange synes å ha et inntrykk av at disse menneskene helst burde være immobile, ellers er de ikke syke nok.

Du kan også lese deg opp om arbeid og uføretrygd her: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uføretrygd

Anonymkode: e6019...c4e

• Liker 2
Gjest Marte79
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan utnytter han systemet? 

Anonymkode: 66c15...081

😅 jeg skrev ikke at han gjør det. Les riktig.

Hvis alt er som det skal være, har han jo ikke noe å skjule. I tilfelle han sendte dem feil opplysninger må han ta konsekvensene, så enkelt er det.

Nav var takknemlig for tips og skal kikke på saken 👍 

Case closed.

Skrevet

Han må virkelig ha gjort seg noe vondt tidligere i livet, når du går til slike skritt. Hevnen er vel søt. Får håpe dette får deg til å føle deg bedre, da. Ingen fryd er som skadefryden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...