Gå til innhold

Foreldresamtale i barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gruer oss! Har ikke noe godt inntrykk av de ansatte. Får lite info til hverdags. Har dessverre ikke noe godt samarbeid. 

Hva blir tatt opp på møtet? Snakker de om dårlig samarbeid med foreldre?

Anonymkode: c736b...41f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe av det de kan finne på å ta opp er om de synes dere henter og leverer barnet på et tidspunkt som de synes er pedagogisk korrekt.

Barnets utvikling i forhold til forventet utvikling, med tanke på alder.

Har dere ikke merket barnets klær med navnelapper, så får dere nok høre det.

Det samme gjelder nok om barnet ikke har nok klær, og også om de ikke er tilpasset årstid. 

Anonymkode: 9aa10...a6c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Noe av det de kan finne på å ta opp er om de synes dere henter og leverer barnet på et tidspunkt som de synes er pedagogisk korrekt.

Det samme gjelder nok om barnet ikke har nok klær, og også om de ikke er tilpasset årstid. 

Ok, er det bare sånne type ting? Barnet er stort sett blid og fornøyd, så kan ikke skjønne at det skulle være noe galt sånn sett. Alt er merket. Men er misfornøyd med at vi får bare høre det negative som har skjedd i løpet av en dag. Så har nesten slutta å si noe annet enn "Hei" og " Ha det" ved henting og levering.

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo ting du kan ta opp med dem på samtalen. Bare sørg for å ta det opp på en skikkelig måte slik at tonen dere i mellom ikke blir dårlig.

Anonymkode: 61779...870

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo ting du kan ta opp med dem på samtalen. Bare sørg for å ta det opp på en skikkelig måte slik at tonen dere i mellom ikke blir dårlig.

Anonymkode: 61779...870

Men er bekymra for at det bare er sånn de er der. Vi bytter straks vi får plass et annet sted, da.

Skrevet

Ped.leder informerte om ulike områder av barnets utvikling og fungering i barnehagetiden. F.eks sosialt med andre barn, språk, motorikk, hva barnet spiser osv. Var opptatt av om vi hadde spørsmål og hva vi synes var viktig for barnet.

Vi har aldri fått kommentarer på oss som foreldre ifht navnemerking, klesutvalg, skiftetøy, å komme midt under frokosten, osv. Bhg sender ut fellesmeldinger når de ser det nødvendig å få på plass votter, varme luer, vinterdress, vinterpose, badetøy osv, så man skal være treg om man trenger personlig tilsnakk, og de ser gjennom fingrene med småfeil. 

• Liker 11
Skrevet
13 minutter siden, Biloba said:

Ped.leder informerte om ulike områder av barnets utvikling og fungering i barnehagetiden. F.eks sosialt med andre barn, språk, motorikk, hva barnet spiser osv. Var opptatt av om vi hadde spørsmål og hva vi synes var viktig for barnet.

Vi har aldri fått kommentarer på oss som foreldre ifht navnemerking, klesutvalg, skiftetøy, å komme midt under frokosten, osv. Bhg sender ut fellesmeldinger når de ser det nødvendig å få på plass votter, varme luer, vinterdress, vinterpose, badetøy osv, så man skal være treg om man trenger personlig tilsnakk, og de ser gjennom fingrene med småfeil. 

Som sagt, ungen er stort sett blid og fornøyd, er mer eller mindre aldersadekvat på de fleste områder. Men samarbeidet mellom oss foreldre og ansatte er ikke bra. Kanskje har jeg brukt for mye tid på KG, men......kan de melde oss til barnevernet fordi de ikke liker oss?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, ungen er stort sett blid og fornøyd, er mer eller mindre aldersadekvat på de fleste områder. Men samarbeidet mellom oss foreldre og ansatte er ikke bra. Kanskje har jeg brukt for mye tid på KG, men......kan de melde oss til barnevernet fordi de ikke liker oss?

De kan bare melde ved bekymring for alvorlig omsorgssvikt.

• Liker 1
Skrevet

Nei, de kan ikke melde barnevernet dersom de ikke liker dere. Barnehager melder ikke for moro skyld. En bekymring skal være nøye gjennomtenkt og det bør ha vært samtaler med foreldre slik at de kan gjøre noe med bekymringene barnehagen har. Er det snakk om vold og overgrep skal det meldes uten at foreldrene informeres. 

Jeg synes dere bør si noe om at dere føler dere kun får tilbakemeldinger dersom barnet deres har gjort noe galt. Slik skal det ikke være. 

Ofte er slike samtaler hyggelige. Foreldre må få høre positive sider og ferdigheter hos barnet sitt. 

Anonymkode: eaa1f...860

• Liker 1
Skrevet

En typisk samtale i vår barnehage:

- Starter med om det er noe foreldrene vil ta opp

- Barnets trivsel, utvikling, sosialt, motorikk

- Språk. Hvordan barnets språkutvikling er, hva vi jobber med i barnehagen, bøker vi leser

- Alle med skjema, foreldrene får se skjema og hvordan barnet ligger an der, 

- Søvn/hvile (småbarn)

- Mat og måltider

- Bringe/hentesituasjon

- Praktiske ting, slik som klær, navning,

- Diverse annet

Hva mener du med dårlig samarbeid? Har dere en konflikt? Er det bare at dere får lite info? Spør dere om det dere lurer på? Det er ikke alle foreldre som er like lette å tyde om de er interessert i å høre om barnets dag i barnehagen, så det er lurt å spørre litt konkret så skjønner personalet at dere vil vite. Noter ned hva dere vil ta opp, vær konkrete og si fra. 

Vi melder ikke til barnevernet for dårlig samarbeid. Men om foreldre ikke følger opp, får mange beskjeder om ting som ikke er bra og de ikke gjør noe med det kan det være grunn til bekymring. Og jeg vil tro at foreldre der det er sånn synes barnehagen maser og at det er dårlig samarbeid. 

Anonymkode: e2b5b...829

• Liker 3
Skrevet

Her gjennomgår de et skjema som heter «alle med». Det er ulike ting som det er forventet at barn i den og den alderen skal klare...

Skrevet

Hei TS. Vi byttet Bhg og jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til å skifte slike arenaer pga barnets trygghet og tillknytnting til der de er. Men, som deg fikk vi det ikke helt til med personalet og fikk kun alt det gale toåringen gjorde. De var på atferd hele veien. De var bekymret for han, ville ha tiltak for å straffe han.. 

så vi byttet og den utrygge, frustrerte gutten de så i den Bhg.. den gutten ser vi ikke verken hjemme, hos besteforeldre eller i ny Bhg. Barnet er så mye mer tilfreds i hverdagen og vi foreldre er tryggere på at han blir godt ivaretatt i ny bhg! Beste avgjørelsen vi har gjort for barnet vårt!! 

Anonymkode: d2eaf...b43

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei TS. Vi byttet Bhg og jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til å skifte slike arenaer pga barnets trygghet og tillknytnting til der de er. Men, som deg fikk vi det ikke helt til med personalet og fikk kun alt det gale toåringen gjorde. De var på atferd hele veien. De var bekymret for han, ville ha tiltak for å straffe han.. 

så vi byttet og den utrygge, frustrerte gutten de så i den Bhg.. den gutten ser vi ikke verken hjemme, hos besteforeldre eller i ny Bhg. Barnet er så mye mer tilfreds i hverdagen og vi foreldre er tryggere på at han blir godt ivaretatt i ny bhg! Beste avgjørelsen vi har gjort for barnet vårt!! 

Anonymkode: d2eaf...b43

Det her er vår opplevelse også. Den de ser i barnehagen er ikke slik ungen blir sett av andre. Er redd de har stempla ungen min. Vi bytter straks vi får det til.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Biloba skrev:

De kan bare melde ved bekymring for alvorlig omsorgssvikt.

Stemmer ikke. De kan sende bekymringsmelding på hva som helst, til og med fiktivt, og ofte gjør det. 

Anonymkode: b5acb...4c2

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer ikke. De kan sende bekymringsmelding på hva som helst, til og med fiktivt, og ofte gjør det. 

De får bare prøve seg! Jeg har masse dritt å klage på barnehagen  til diverse myndigheter. Heldigvis er ungen, som sagt, helt aldersadekvat på alle områder. Lett å trøste, sosial, blid og fornøyd men viser tydelig når det er noe. Om barnehagen vil si at det er noe urovekkende så må de  vel si noe konkret? Da må jo finne på noe?

Skrevet

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha hatt barnet i en veldig spesiell barnehage hvis det er dette som tas opp på en foreldresamtale. Ting som manglende merking og klær er jo sånn som skal tas opp fortløpende, og å gå i forsvarsposisjon eller tror en får barnevernet på seg av sånne ting er ganske paranoid, her sikter jeg ikke kun til ditt innlegg men også andre i tråden. Klart barnet må ha nok og riktige klær, særlig til utelek. Merking er til foreldrenes beste slik at klær ikke forsvinner. Levering og henting har ingenting med pedagogisk korrekthet å gjøre, og det er ingen lov om hvor lenge barnet kan være i barnehagen, men hvis en ser at lange dager går ut over barnet er det ikke unaturlig å ta det opp på en samtale.

Nok en gang er det skremmende hvordan enkelte har klart å skremme foreldre til at de blir meldt til barnevernet for enkeltstående bagateller, det er ikke sånn det funker. Etter sju års jobb i barnehage har jeg kun meldt til barnevernet en håndfull ganger, og da etter veldig lang periode med forsøk på løsninger. Så lenge det ikke er mistanke om vold eller overgrep er det alltid første steg å ha en dialog med foreldre, og kanskje dra inn andre hjelpeinstanser hvis det er nødvendig. Tankegangen om at barnehagen løper rundt med lupe for å finne ting å melde foreldrene til barnevernet for er i beste fall uinformert. 

Anonymkode: c2f5b...921

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du troverdige kilder på dette annet en personlige subjektive anekdoter? Du er langt ute på viddene her. Jeg påstår ikke at det kan beklageligvis kan forekomme feil, men å hevde at dette er normalen er ren løgn. 

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du troverdige kilder på dette annet en personlige subjektive anekdoter? Du er langt ute på viddene her. Jeg påstår ikke at det kan beklageligvis kan forekomme feil, men å hevde at dette er normalen er ren løgn. 

Har du troverdige kilder på at de ikke gjør det? Javel. Det er mange barnehager som gjerne vil bli kvitt av barn eller foreldre som de finner vanskelige eller hvis de er redd for konsekvenser for noe de selv har gjort feil. Den enkleste måten å gjøre dette på er bekymringsmelding til barnevernet. Tror du ikke på at dette skjer ofte? Det gir jeg lang faen i. Jeg bare advarer ts og andre her. Du får tro og tenke og mene hva du vil. 

Skrevet

Mange her som har null tiltro til barnehager og de ansatte ser jeg. Enten får dere bytte barnehage eller så får dere være hjemme med ungen da, tenker jeg.

Anonymkode: f4cf5...4ab

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha hatt barnet i en veldig spesiell barnehage hvis det er dette som tas opp på en foreldresamtale. Ting som manglende merking og klær er jo sånn som skal tas opp fortløpende, og å gå i forsvarsposisjon eller tror en får barnevernet på seg av sånne ting er ganske paranoid, her sikter jeg ikke kun til ditt innlegg men også andre i tråden. Klart barnet må ha nok og riktige klær, særlig til utelek. Merking er til foreldrenes beste slik at klær ikke forsvinner. Levering og henting har ingenting med pedagogisk korrekthet å gjøre, og det er ingen lov om hvor lenge barnet kan være i barnehagen, men hvis en ser at lange dager går ut over barnet er det ikke unaturlig å ta det opp på en samtale.

Nok en gang er det skremmende hvordan enkelte har klart å skremme foreldre til at de blir meldt til barnevernet for enkeltstående bagateller, det er ikke sånn det funker. Etter sju års jobb i barnehage har jeg kun meldt til barnevernet en håndfull ganger, og da etter veldig lang periode med forsøk på løsninger. Så lenge det ikke er mistanke om vold eller overgrep er det alltid første steg å ha en dialog med foreldre, og kanskje dra inn andre hjelpeinstanser hvis det er nødvendig. Tankegangen om at barnehagen løper rundt med lupe for å finne ting å melde foreldrene til barnevernet for er i beste fall uinformert. 

Enig! Det er pga slike svar som man får her at man ender opp med et samfunn full av foreldre som er livredde barnevernet skal komme på døra for små mangler i bhg osv, fryktelig trist er det!

Anonymkode: 5493b...862

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...