Gå til innhold

Barnløse som uttaler seg om barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med en 9-åring, og alle de nærmeste venninnene mine, er barnløse. Men jammen har de mye meninger om hvordan man skal oppdra barn og hvor enkelt alt er, hvis man "bare " gjør sånn og sånn.. 

Jeg har kuttet ut en del venner etter jeg fikk barn, nettopp fordi livsstilene våre matcher ikke helt lenger og jeg orker ikke så mye drama. Så jeg har få igjen.

Én venninne er ganske intens på kontakt, gjerne hver dag. Jeg kan knapt sette meg ned i 5min å sjekke sosiale medier, uten at hun ringer, sender mld/snap. Svarer jeg ikke, blir hun sur. Prøver å forklare at jeg er litt opptatt nå, men da vil hun ringes når barnet sover (hun kan snakke i timesvis). Hun kan ikke fatte og begripe at jeg er så opptatt, med en 9-åring, for barnet må da klare seg litt selv! Joda, men barnet kommer hjem etter skolen hver dag, og vi har lekser og middag, også gjør vi masse ting sammen frem til leggetid. Innimellom kan barnet se litt på iPaden/TV, og da kan jeg snakke litt i tlf. Men det går ikke hver dag! Noen ganger går det ett par dager uten kontakt, og da får jeg mld om at jeg er "usosial, utilgjengelig, prioriterer ikke venner". Har selvfølgelig sagt fra til henne, at noen ganger trenger jeg litt space, men så snakkes vi en dag, så er det på an igjen.. Jeg blir helt stresset av dette, at hun forventer så mye av meg. Virker jo på henne som at vennskapet står i fare, om jeg ikke orker å snakkes hver dag.

Regnes man bare som opptatt når man har småbarn? Er jeg unormal? Hvordan er dagene deres med større barn?

Anonymkode: e3e08...160

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke unormal, barnefrie - som man kaller dem nå, er som oftest egoistiske og driter i at du har et barn å ta deg av.

Anonymkode: 437c6...4d8

• Liker 14
Skrevet

Hvordan kan hun mene at barnet er uselvstendig, når hun voksne dama krever så mye? Hun er jo som en 4-åring.

Anonymkode: 7933d...205

• Liker 23
Skrevet

Har du ikke prioritert litt feil, når denne venninnen er en av de få du har valgt å beholde? 

Anonymkode: 31a00...e8f

• Liker 22
Skrevet

Dette har jo lite med barn å gjøre, men manglende sosial intelligens. Jeg har ikke barn, men har da et liv og hadde aldri giddet snakke med noen så ofte og nye.

Anonymkode: 63135...0f6

• Liker 33
Skrevet

herregud vi alle har vel vært der? før vi ble mammaer og ikke viste bedre???

Husker selv hvordan mitt barn skulle ditt og ditt før de kom 

Anonymkode: 13229...5c6

• Liker 4
Skrevet

Barn eller ikke, så er det spesielt å forvente kontakt omtrent hver dag. 

Anonymkode: 71272...2e4

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jo lite med barn å gjøre, men manglende sosial intelligens. Jeg har ikke barn, men har da et liv og hadde aldri giddet snakke med noen så ofte og nye.

Jeg er enig. Venninna di er den som er ute og kjører, og det har nok lite med at hun er barnløs.

Mine barnløse venner kan gi meg gode råd om oppdragelse selv om de ikke har egne barn. Samtidig som noen andre venner med barn, de tar jeg ingen som helst råd om oppdragelse fra..... 😛 

Anonymkode: e0133...66a

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun har mange andre venninner, og sitter mye i tlf med de også hver dag. Hun skal gjerne snakke når hun kjører hjem fra jobb, og når hun kommer hjem og før hun skal legge seg. Noen av de andre vennene hennes, har også barn, men er vel flinkere enn meg til å avslutte samtaler når det ikke passer å snakke lenger, mens jeg heller lar være å svare, og sender mld om at d ikke passer akkurat nå. Hun sier til meg "alle andre tar tlf selv om de har barn, det er bare du som er "sånn" av alle vennene mine".. 🙄

TS

Anonymkode: e3e08...160

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg kan ikke fordra når folk som ikke har barn skal komme med alle meningene sine. 

Men jeg reagerer litt på at du er så opptatt med en niåring. Leker han aldri alene eller med venner? Jeg har tre barn og har mer fritid på ettermiddagen enn deg...

Ellers enig med den som sier at denne venninnen har jo oppmerksomhetskrav som en fireåring. Og det er vel ikke helt vanlig å forvente så mye kontakt som voksen? 

• Liker 4
Skrevet

Det er da vitterlig ikke noen regel som sier at man ikke kan uttale seg om barneoppdragelse (Eller andre ting som omhandler barn) fordi man ikke har? Det er en veldig smålig mammaholdning synes jeg. Vi har alle vært barn, og vi kjenner alle mange med barn som ofte snakker MYE om dem, i tillegg til at vi alle er mennesker med mer eller mindre utviklet foreldreinnstinkt i utgangspunktet.

Har selv tre barn og hadde aldri ment at mine barnløse venninner ikke hadde noe å komme med med tanke på dem. Her er det jo venninnen din som er generelt på jordet, ikke fordi hun ikke har barn. Og du fremstår dømmende. 

Anonymkode: 6da94...632

• Liker 19
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vitterlig ikke noen regel som sier at man ikke kan uttale seg om barneoppdragelse (Eller andre ting som omhandler barn) fordi man ikke har? Det er en veldig smålig mammaholdning synes jeg. Vi har alle vært barn, og vi kjenner alle mange med barn som ofte snakker MYE om dem, i tillegg til at vi alle er mennesker med mer eller mindre utviklet foreldreinnstinkt i utgangspunktet.

Har selv tre barn og hadde aldri ment at mine barnløse venninner ikke hadde noe å komme med med tanke på dem. Her er det jo venninnen din som er generelt på jordet, ikke fordi hun ikke har barn. Og du fremstår dømmende. 

Anonymkode: 6da94...632

Det er ikke det at man ikke kan uttale seg eller komme med råd. Men at de opptrer som bedrevitere, det er det vi ikke liker. 

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er ikke det at man ikke kan uttale seg eller komme med råd. Men at de opptrer som bedrevitere, det er det vi ikke liker. 

Folk kommer med råd i hytt og pine. Hele tiden. Barn eller ikke barn. Og 97% av rådene er helt ubrukelige. Så folk kan generelt gi f i å komme med råd hele tiden. Det er en uting. 

Anonymkode: 71272...2e4

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Kommer vel an på hva de gir råd om og i hvilke situasjoner.

Jeg har alltid hatt god kunnskap om barn og hvordan de tenker og føler. Mye fordi jeg husker hvordan det var å være barn selv og hvor ofte voksne ofte ikke anerkjente mine følelser bare fordi jeg var et barn. Barn har alltid trukket mot meg og jeg har alltid hatt et sterkt instinkt på hvorfor barn oppfører seg som de gjør. Det er alltid en grunn til at et barn utagerer, kan oppleves «vanskelig» etc. 

Har et viljesterkt barn som krever en fast hånd, men som også får mye respekt, oppmerksomhet, anerkjennelse og kjærlighet. Han kunne lett vært et av disse «vanskelige» barna med foreldre som ikke var konsekvente og lot seg manipulere.

Har også hjulpet foreldre med utagerende barn ved å vise dem enkle teknikker om hvordan å møte barnet der endringene i barnet har skjedd på få uker.

Det er ikke noe jeg har lært av å bli mor. Det lå i meg lenge før. 

Så jeg synes ikke man alltid skal avvise råd fra noen som ikke har barn bare fordi de ikke har barn. Finnes mange som jobber tett på barn som har mye kunnskap som selv ikke har barn. 

Skrevet
4 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Kommer vel an på hva de gir råd om og i hvilke situasjoner.

Jeg har alltid hatt god kunnskap om barn og hvordan de tenker og føler. Mye fordi jeg husker hvordan det var å være barn selv og hvor ofte voksne ofte ikke anerkjente mine følelser bare fordi jeg var et barn. Barn har alltid trukket mot meg og jeg har alltid hatt et sterkt instinkt på hvorfor barn oppfører seg som de gjør. Det er alltid en grunn til at et barn utagerer, kan oppleves «vanskelig» etc. 

Har et viljesterkt barn som krever en fast hånd, men som også får mye respekt, oppmerksomhet, anerkjennelse og kjærlighet. Han kunne lett vært et av disse «vanskelige» barna med foreldre som ikke var konsekvente og lot seg manipulere.

Har også hjulpet foreldre med utagerende barn ved å vise dem enkle teknikker om hvordan å møte barnet der endringene i barnet har skjedd på få uker.

Det er ikke noe jeg har lært av å bli mor. Det lå i meg lenge før. 

Så jeg synes ikke man alltid skal avvise råd fra noen som ikke har barn bare fordi de ikke har barn. Finnes mange som jobber tett på barn som har mye kunnskap som selv ikke har barn. 

Dette er en feilslutning syns jeg. Nei, du vet ikke hvordan barn tenker å føler fordi du selv var barn en gang. Hvordan andre tenker og føler kan man aldri vite sikkert, uansett hvor mye man syns man har opplevd de samme tingene. Det kan godt hende du er flink med barn - men det er ikke bare fordi du har vært barn selv. 

Anonymkode: eabc0...eb1

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en feilslutning syns jeg. Nei, du vet ikke hvordan barn tenker å føler fordi du selv var barn en gang. Hvordan andre tenker og føler kan man aldri vite sikkert, uansett hvor mye man syns man har opplevd de samme tingene. Det kan godt hende du er flink med barn - men det er ikke bare fordi du har vært barn selv. 

Anonymkode: eabc0...eb1

Nei, jeg vet ikke hva et barn på gaten tenker og føler. Men nå snakker jeg om situasjoner der man prater med foreldre og barn en gjerne kjenner eller har observert de det gjelder vedrørende samspillet mellom barn og foreldre. 

Det er vel heller få folk som går bort til fremmede på gaten og gir råd om oppdragelse. Det kommer som oftest opp i settinger der en snakker om barn med noen og lufter en situasjon siden rådene kommer, som Ts beskriver.

Endret av WhisperingWind
Skrevet

En dårlig forelder vet ikke nødvendigvis at hn er en dårlig forelder. Og -satt på spissen- sikkert tar et dritråd fra en annen som hn liker, enn et veldig godt råd fra en hn ikke liker.

• Liker 1
Skrevet

Hvis barnløse ikke skal uttale seg om barn, så får foreldre la være å snakke om ungene sine hele tiden, da...

Problemet med TS' venninne er ikke at hun ikke har barn, men at hun ikke har sosiale antenner.

• Liker 12
Skrevet

Hvordan var vennene du kuttet ut, når dette var ei du valgte å beholde? Prøv å drit i om hun blir sur, hun er helt urimelig! 

Ellers er jeg litt enig i at barnløse burde være forsiktige med å gi bastante råd. De driter seg ut rett og slett.

Anonymkode: e7e64...b81

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde en slik intens venninne. Hun taklet ikke avvisning noe særlig. 

Jeg måtte bare gi henne klar beskjed. «Selv om jeg ikke svarer på meldingene eller telefonene dine så er vi fortsatt venninner. Jeg er bare opptatt eller utilgjengelig. Jeg svarer deg når jeg kan.» 

Hun kunne ringe eller sende melding til alle døgnets tider. Hun er ufør og kan sitte oppe sent. Hun har ingen barn. 
Jeg derimot har en unge på snart 3 år, alenemamma og er i full jobb. Jeg bruker neste av min fritid på barnet. Drar som regel på besøk når jeg har barnefri. 

Forklart at når man har barn og er i full arbeid så blir dagene prioritert annerledes enn de som har kalenderen tom. Vi har prioriteringer som de ikke kan forstå. 

Føler ofte at døgnet har mindre timer nå enn før jeg fikk barn. Klokka starter 6 på morgenen og jeg kan ikke slappe av før klokka 8 på kvelden når junior har lagt seg. Da bruker jeg gjerne de siste timene før senga på klesvask, rydding, spise og se TV. Før jeg endelig legger meg og klokka ringer igjen. Da orker jeg ikke å kaste bort hele kvelden på å sitte i telefonen med venninner.  Kan sende meldinger, men det blir holdt kort og kan ofte avtale møter isteden når jeg har fri. 

Den venninna mi har jeg liten kontakt med nå for hun kan være altoppslukende og har liten forståelse hvis jeg må kansellere pga sykt barn eller om det oppstår noe på arbeid. Vi er trossalt voksne damer i slutten av 20 årene og bør ha litt innsikt. 

Anonymkode: 95fff...6f0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...