AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Kan noen som driver med sau forklare hvorfor de ikke for solgt voksne dyr til kjøttproduksjon? For mye viltsmak, kvalitet/konsistens på kjøttet, bare gamle dyr som blir slaktet? Eller er det forbrukerne av kjøtt som er for kresne? Gjelder dette bare den tradisjonelle norske sauen, eller også de mer robuste rasene som mange har gått tilbake til igjen? Anonymkode: a8e48...355
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #2 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg driver ikke med sau, men kan svare: Norske forbrukere flest synes sauesmaken blir litt i kraftigste laget, og foretrekker derfor lammekjøtt. Men det går an å få tak i sauekjøtt til fårikål og pinnekjøtt av sau, siden det er noen, relativt få, ihuga tilhengere av sauesmaken. Anonymkode: 41e77...f12
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #3 Skrevet 31. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan noen som driver med sau forklare hvorfor de ikke for solgt voksne dyr til kjøttproduksjon? For mye viltsmak, kvalitet/konsistens på kjøttet, bare gamle dyr som blir slaktet? Eller er det forbrukerne av kjøtt som er for kresne? Gjelder dette bare den tradisjonelle norske sauen, eller også de mer robuste rasene som mange har gått tilbake til igjen? Anonymkode: a8e48...355 Hvorfor skrikes det opp om at sau ikke blir solgt/spist, når vi hvert år får beklagelser på at det ikke er nok pinnekjøtt til alle som vil ha? Jeg forstår bare ikke dette sauelagerproblemet. Villsau er en egen sauerase. Anonymkode: 6d4e8...a85
Tvist Skrevet 31. oktober 2019 #4 Skrevet 31. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skrikes det opp om at sau ikke blir solgt/spist, når vi hvert år får beklagelser på at det ikke er nok pinnekjøtt til alle som vil ha? Jeg forstår bare ikke dette sauelagerproblemet. Villsau er en egen sauerase. Anonymkode: 6d4e8...a85 Pinnekjøtt blir vanligvis laget av lam, det er de voksne dyrene ingen vil spise.
Zienna Skrevet 2. november 2019 #5 Skrevet 2. november 2019 Forskjellen på lammekjøtt og sau- eller fårekjøtt er ikke veldig stor. Sauekjøtt er noe rødere i fargen og er noe mer grovfibret enn lam. Jeg foretrekker sauekjøtt framfor lam i fårikål, frikassè og gryteretter. Kjøttet er mer smakfullt. Men det må koke 1,5 time lengre enn lammekjøtt. Det er vanskelig å få tak i sauekjøtt, men vi har en bonde vi kjøper fra for en veldig gunstig pris. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå