AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 hva svarer man egentlig på hvorfor man skal ansette DEG? Ja hvorfor skal dere ansette MEG? det vet faktisk ikke jeg. jeg vet da ikke om jeg er så mye bedre enn alle andre søkere. Men grunnen til at jeg vil ha jobben, er at jeg har for det første jobbet der før, i samme bedrift...avdelingen er nedlagt. Men jeg avsluttet av en grunn, ikke pga mistrivsel eller sparken. Så jeg har erfaring, jeg trivdes på selve stedet, jeg elsker å være der. Jeg elsket rett og slett beliggenheten. Jeg likte arbeisoppgavene. Men hva skriver jeg i søknaden da? jeg kan vel ikke liksom skrive at arbeidsplassen var mitt andre hjem? Anonymkode: cd63c...eb2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Det er stort sett bare én ting som betyr noe: Kompetanse. Det kan være utdanning, kurs, arbeidserfaring ++. Sørg for at både CV og søknad trekker fram kompetansen din på en lettforståelig og oversiktlig måte. Du trenger ikke skrive mer enn én setning helt til slutt i søknaden med noe bla bla om at du trivdes godt da du jobber for dem sist. Det er ikke spesielt relevant eller interessant. Lykke til! Anonymkode: 8aa87...e87
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er stort sett bare én ting som betyr noe: Kompetanse. Det kan være utdanning, kurs, arbeidserfaring ++. Sørg for at både CV og søknad trekker fram kompetansen din på en lettforståelig og oversiktlig måte. Du trenger ikke skrive mer enn én setning helt til slutt i søknaden med noe bla bla om at du trivdes godt da du jobber for dem sist. Det er ikke spesielt relevant eller interessant. Lykke til! Anonymkode: 8aa87...e87 Takk. Jeg har allerede sendt inn søknad der, og hadde nok med litt bla bla gikk ikke videre da. det er en stor bedrift, så de som tar imot søknaden er ikke noen som kjenner meg. Jeg sendte også inn åpen søknad for en stund siden, men pcn min klikket så jeg tror det ble med feil cv den gamle! Så nå har jeg ventet før jeg sender inn igjen! Anonymkode: cd63c...eb2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg ser på dette spørsmålet som noe som tas opp i et intervju, ikke noe jeg besvarer direkte i en jobbsøknad. I søknaden kan det uttrykkes i retning av «Etter å ha arbeidet xx år i selskapets avdeling for yy er jeg godt kjent med virksomheten. Jeg har i løpet av arbeidsforholdet opparbeidet meg svært god kjennskap til/kompetanse innen .... og .... Jeg ønsker å fortsette å arbeide i virksomheten på grunn av dens gode omdømme, både når det gjelder produkter, tjenester og arbeidsmiljø.» eller noe liknende som kan passe. Når det gjelder intervjuspørsmålet «Hvorfor skal vi ansette akkurat deg» har jeg forsøkt å finne ting som skiller min kompetanse fra mengden, og som er relevant for jobben. Ingen jobbsøkere er vel helt like, så ett eller annet kan man alltids peke på. Man forteller selvsagt om sentral kjernekompetanse, men prøv å finne en spesiell vinkling. I ett tilfelle fikk jeg faktisk et jobbtilbud fordi jeg var lokalkjent i området hvor jobben var plassert. Vi var flere som stilte ganske likt, men ingen av de andre søkerne var så godt kjent. Det var en kompetanse av typen «kjekk å ha» selv om det ikke var satt opp som et kriterium for stillingen. Anonymkode: 4c571...5d3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Hos oss er kompetanse annenrangs, vi fokuserer på å hente inn folk som viser at de vil jobbe i firmaet (virker engasjert, har lest seg opp, etc) og passer inn/vi finner tonen med. Anonymkode: 6b9b3...59d 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss er kompetanse annenrangs, vi fokuserer på å hente inn folk som viser at de vil jobbe i firmaet (virker engasjert, har lest seg opp, etc) og passer inn/vi finner tonen med. Anonymkode: 6b9b3...59d man kan være engasjert selv om det ikke ser slik ut. hva med noen som er litt sjenert? Anonymkode: cd63c...eb2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder intervjuspørsmålet «Hvorfor skal vi ansette akkurat deg» har jeg forsøkt å finne ting som skiller min kompetanse fra mengden, og som er relevant for jobben. Ingen jobbsøkere er vel helt like, så ett eller annet kan man alltids peke på. Man forteller selvsagt om sentral kjernekompetanse, men prøv å finne en spesiell vinkling. I ett tilfelle fikk jeg faktisk et jobbtilbud fordi jeg var lokalkjent i området hvor jobben var plassert. Vi var flere som stilte ganske likt, men ingen av de andre søkerne var så godt kjent. Det var en kompetanse av typen «kjekk å ha» selv om det ikke var satt opp som et kriterium for stillingen. Anonymkode: 4c571...5d3 Dette er et godt tips. Jeg fikk min første trainee-stilling fordi jeg hadde studert ett spesifikt område, og det viste seg at den første rotasjonen i programmet var å jobbe med akkurat det området. Tilfeldigheter, med andre ord. Anonymkode: 8aa87...e87
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #8 Skrevet 31. oktober 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: man kan være engasjert selv om det ikke ser slik ut. hva med noen som er litt sjenert? Anonymkode: cd63c...eb2 Vi lager programvare. De som kommer til oss på førstegangsintervju og ikke vet hva vi lager, har vært en tur innom programmet og kikket eller satt seg inn i hva vi jobber mot (som er ganske enkelt, vi er veldig åpne om det) får ikke flere sjanser her. Man trenger ikke være engasjert som i at man lyser i øynene og hopper i stolen - men man må kunne vise at man har gjort en innsats fordi man virkelig har lyst på jobben. Jeg var ganske avbalansert og sjenert på intervju selv, lysten min til å jobbe for firmaet kom tydeligvis ganske godt frem allikevel Anonymkode: 6b9b3...59d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå