Gå til innhold

Far som ikke ønsker å betale bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okey..nå er jeg så frustrert at jeg ikke vet hvilke fot jeg skal stå på. Og innlegget blir nok deretter :(

I januar dette året tok jeg tyren med hornet og søkte om fastsettelse og innkreving av barnebidrag gjennom Nav. De siste 10 årene har bidragspliktige betalt 1500,- pr barn i mnd. Han har ikke oppfylt sin del av samværsavtale. Det vil si, et av barna ønsker ikke kontakt med far, det andre barnet har hatt sporadisk kontakt. Historien her er lang som et vondt år, men det handler om en far som ikke duger som far rett og slett. Jeg har selvsagt vært klar over at far ikke har betalt nok i bidrag, men jeg har ønsket ro rundt barna, og ro rundt hele situasjonen. Jeg var fullt klar over hvilke helvete han kom til å lage om jeg ønsket å ha avtalen gjennom nav. Eldste barnet (som ikke ønsker kontakt med far) nærmer seg snart en alder hvor bidraget skal gå direkte til barnet (etter fylte 18 år), og jeg ønsket å «bane vei» for barnet, ved å starte prosessen selv.

Så, da leverte jeg inn søknad i januar, og fikk innvilget et vedtak i mars, hvor det kommer frem at far skal betale 8500,- i mnd. Ja, han tjener veldig bra, og bidraget justeres etter samvær. For barnet som ikke ønsker kontakt er bidraget ca 5500,-. Så langt, alt bra. Trodde jeg. For nå starter helvetet! 

Jeg mottar i perioden januar-mai daglige trusler hvor han truer med at om jeg ikke godtar den private avtalen vi har og sier i fra meg avtalen gjennom nav skal han lage livet mitt til et sant helvete, og jeg kommer ikke til å få en krone fra han etter sommeren. Han påstår at barna ikke trenger bidrag fra han, og at inntekten skal gå ned til 0,- fra etter sommeren. Jeg blir selvsagt skremt av truslene, og i et svakt øyeblikk skriver jeg melding på nav.no og etterspør hvordan man kan gå frem for å slette en søknad. Jeg får til svar at det går fint å gjøre det gjennom chattekanalen, men da må jeg oppgi fra hvilke dato jeg ønsker at søknaden skal opphøre osv. Når jeg får tenkt meg om, ombestemmer jeg meg, og svarer derfor ikke på denne meldingen. 

I mai får jeg plutselig et brev hvor det står at innkreving av barnebidrag opphører, og at vedtaket fra mars er ugyldig. Jeg får også et tilbakebetalingskrav for alle bidragspenger mottatt. Dette basert på meldingen jeg sendte via nav.no. Selv om jeg ikke har bekfreftet at jeg ønsket søknaden slettet, slik nav sa jeg måtte gjøre. 

Jeg får snakke med saksbehandler som har underskrevet ugyldiggjøring, og hun sier at vedtaket er basert på bidragspliktiges klager, selv om det i hennes vedtak står at vedtaket er gjort ugyldig på NAVs eget initiativ. I telefonsamtalen sier hun at bidragspliktiges klager går på at vi hadde en privat avtale. 

Jeg trodde man sto fritt til å søke om fastsettelse og innkreving via Nav, når som helst? Jeg blir litt paranoid mtp bidragspliktiges trusler tidligere..i mai fikk jeg plutselig to utbetalinger (helt i starten av mai), hvorpå den ene utbetalingen var bidrag for juni. Få dager etterpå var altså vedtaket om innkreving ugyldiggjort..

Slik saken da står, finnes det ingen bidragsavtale, hverken privat eller gjennom nav. Barna får 0,- i bidrag, akkurat slik far har sagt det skulle bli. 

Jeg tar kontakt med advokat (som kjenner denne historien godt, fordi jeg tidligere har vært i en rettsak mot far vedrørende mistanker om vold, basert på barnas uttalelser. Saken ble henlagt fordi uttalelsene ikke kunne bevises). Hun skriver et god oppsummering, legger ved alle SMSer hvor han fremsetter trusler osv. Dette brevet ble sendt i starten av juli, jeg har fortsatt ikke hørt et ord. Klagen er altså ikke blitt behandlet. 

I praksis mtp på NAVs ugyldiggjøring av vedtaket, har jeg mottatt bidrag for januar dette året. Pengene jeg mottok via nav innkreving har jeg stående på en konto, i tilfelle jeg blir pålagt å tilbakebetale, dersom klagen min blir forkastet. Det er temmelig trangt økonomisk kan man si, når man står for 100% av utgiftene :(

Så, i august dette året, fremsetter bidragspliktige NY søknad om innkreving av barnebidrag, hvor han har gått betraktelig ned i inntekt (som han varslet allerede i januar)..hvordan er dette mulig?? Han driver ikke eget firma. 

Jeg lurer også på om hans søknad virkelig kan gjelde, når min søknad ikke er ferdigbehandlet? Hvor lenge kan man egentlig trenere dette? Jeg har som sagt ikke hørt et ord etter at advokaten sendte inn en klage. Jeg har kun blitt bedt om å sende inn informasjon vedrørende ny søknad. Bidragspliktig har søkt fra 1.august. Hva skjer da med mnd før dette? Januar-Juli. Det hører også med til saken at far nå har tvunget det ene barnet til mer samvær (jeg har opptak hvor far truer barnet..), slik at han går over i en annen samværsklasse. Barnet ønsker fred, og det gjør jeg også, så for å unngå at barnet havner midten er barnet mer hos far enn før (ja, jeg har meldt bekymring til barnevernet tidligere, men det er vanvittig vanskelig å bevise den psykiske mishandlingen far driver med..han manipulerer omgivelsene, og fremstår veltalende med vinnende vesen) Som sagt, jeg har vært i rettsak mot han..

Er det virkelig så lett å unndra seg bidragsplikten? Kan man rett og slett trenere en sak så lenge at barna til slutt er 18 år..eller hva? Jeg skjønner lite og ingenting av denne saken, men det tærer veldig å ikke vite hvordan man står økonomisk. Jeg forsørger barna 100% og har alltid gjort det, også da jeg levde sammen med far. 

Det som er vanskelig å svelge i denne saken er at det er barna dette går utover..de går glipp av en rettighet jeg trodde alle norske barn hadde, og det forringer unektelig deres levevilkår når jeg er den eneste som skal forsørge dem..

Hva skal jeg gjøre?? Jeg beklager rotete innlegg, jeg skjønner om det er vanskelig å forstå innholdet, for det er rablet ned i frustrasjon og fortvilelse. Det er mye, mye i denne historien som jeg ikke ønsker å dele, men dette handler om en mann som ikke ønsker at jeg skal ha det bra, og lar dette gå utover barna sine..

Anonymkode: a95d3...093

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode råd,men lurer på hvordan nav stiller seg til at barnefar har gått fra en inntekt hvor han betaler nesten 13 000 i bidrag per mnd, til 0 i inntekt. Og det burde du også spørre nav om 

Anonymkode: 27394...f88

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen gode råd,men lurer på hvordan nav stiller seg til at barnefar har gått fra en inntekt hvor han betaler nesten 13 000 i bidrag per mnd, til 0 i inntekt. Og det burde du også spørre nav om 

Anonymkode: 27394...f88

Jeg har sikkert ordlagt meg veldig knotete, men han betalte ikke 13000,- i bidrag, men 8500,- (hvorpå ca 5500,- av disse er for barnet som ikke har kontakt med far). 

Det er allerede blitt spurt om, og bevisene (SMS) er også sendt til nav (hvor han sier at inntekten skal bli 0,- osv). Jeg har ikke fått svar fra nav på dette. 

Jeg lurer egentlig på hvilke instans man kan ta dette videre til, når man ikke når igjennom hos Nav (som skal forvalte loven), og advokat ikke hjelper. Jeg har så langt betalt 16000,- i advokatregninger i denne saken. 

Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal gjøre dette :(

Anonymkode: a95d3...093

Skrevet

Du kan kreve å få lønnen hans skjønnsfastsatt om han brått tjener mye mindre enn han har gjort tidligere, og det ikke er en god grunn for det. 

• Liker 7
Skrevet

Har ingen gode råd, dessverre... Men føler med deg. Står også med en eks som er fullstendig udugelig som far, barnet nekter å være hos ham og han klarer å la være å betale barnebidrag, så vet hvor frustrerende det er😩

Anonymkode: b27b4...da1

Skrevet

Meg bekjent har NAV ekstremt lang behandlingstid. Min eksmann klaget på vedtaket fra NAV og da han fortsatt ikke var fornøyd sendte han enda en klage. I våres i år fikk vi endelig punktum i saken, ca 8 måneder etter eksmannens siste klage.

Så at du ikke har hørt noe siden august er helt normalt 🙈

Anonymkode: ce1f1...1d6

Skrevet

Mange menn er dårlige fedreemner, men gode å ligge med likevel forstår man.

Anonymkode: 2ed8f...4b9

Skrevet

Forstår frustrasjonen din så forbanna godt. 

Har selv en idiot av en ex som ikke gidder å bidra til guttungen sin. Men lage barn kan de !

Her krevde far at jeg skulle signere en kontrakt på at han slapp å betale bidrag på ungen. Da skulle han «gi» meg full daglig omsorg.

Deretter så sa han at han kunne hjelpe til med innkjøp av klær og dekke deler av barnehagen mot at jeg ba om tillatelse til alle kjøp (godkjente han de ikke så fikk jeg heller ikke penger) og kunne vise til kvittering (dyre kjøp ble heller ikke godkjent). Jeg klikket vinkel og sa nei. 

Så snart han fikk greie på at jeg fikk overgangsstønad og redusert foreldrebetaling på barnehagen så kuttet han absolutt alt av betalinger. 

Truet med å dra meg i retten og ta ungen ifra meg om jeg krevde inn bidrag via nav. 

Jeg har nå sendt inn krav på bidrag, innkreving fra nav samt bidrags forskudd tilfelle han ikke betaler. 

Det er virkelig tøft å sitte med alt økonomisk ansvar for et barn. Jeg tror virkelig ikke disse mennene har peiling på hvor mye et barn koster hver mnd.. 

Jeg hadde villet dratt på nærmeste nav kontor, snakket med en saksbehandler og legge fram alt av bevis på truslene til far. 

Det at han har 0 i inntekt kan virkelig ikke stemme. Hva skal han leve av da ? Har en følelse på at det kan være noe muffens eller svindleri. Kanskje han arbeider svart? 

Anonymkode: ff3fb...bd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...