Gå til innhold

Vil så gjerne gjøre min hobby til "levebrød"

Anbefalte innlegg

Gjest Gruble Gruble
Skrevet

Hei alle her inne som liker å lage mat :P

Jeg er som dere - liker å lage mat og koooooser meg med det.

Nå har det seg slik at jeg er arbeidsløs og har vært det i flere år nå. (Ser ikke ut til noen bedring).

Mange ganger har jeg tenkt at det skulle være artig hvis jeg kunne gjøre min interesse for matlaging til min arbeidsplass her hjemme :-? Det er mange som har startet med hjemmebakeri og som også har utvidet med catering virksomhet. Men jeg har liksom ikke "gødsen" til å trå til :roll: Har liksom ikke trua på at det jeg lager er bra (selv om jeg har fått gode tilbakemeldinger før). Trur liksom at jeg må ha et stort utvalg og at jeg må kunne ALT for å markedsføre meg som et hjemmebakeri :oops:

Er det noen her inne som kunne henvise til en hjemmeside eller til noe eller noen som startet pent og forsiktig som hjemmebakeri og hva dem startet med osv. ?

Vil så gjerne starte med dette men er nok litt engstelig for å stikke nesa frem. :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare anbefale www.bedin.no

Der finner du all mulig info om å starte og drive firma. Tenker da på lover, regler, valg av selskapsform og lignende. Det er mye å sette seg inn i!

Driver firma selv, men det er innen transport så jeg har nok ikke så mange gode råd å komme med.

Skrevet

Det finnes flere som har gått kurs i kakepynting (Cacas o.l.) og som bare har startet et lite kakebakeri. De lar ryktet gå blandt venner og familie, lager en nettside og klarer seg med det. Du trenger ikke annet enn ditt eget kjøkken og kakebake/-pynteutstyr og stå på vilje..

Skrevet
Du trenger ikke annet enn ditt eget kjøkken og kakebake/-pynteutstyr og stå på vilje..

Det er jeg ikke så helt sikker på. Jeg har en venninne som har startet hjemmebakeri og fra henne vet jeg at det fins krav til arbeidstedet uten at jeg vet hvilke. Sikkert noe med hygiene.

Hilsen Trille

Gjest onyx, i.i.
Skrevet

ja, det er strenge krav til utstyr og hygiene, du kan IKKE drive fra eget kjøkken. Ta kontakt med mattilsynet i din kommune og får informasjon om lover, regler og forskrifter!

Ellers anbefaler jeg at du undersøker hos Innovasjon Norge (tidl. SND) for mulighet til støtte, og hos banken din for gunstige lån. Det du trenger er en forretningsplan der du skriver hva du har planlagt, hvor mye du har beregnet i kostnader, hvor lang tid det ev vil ta før du kan regne med å tjene penger etc. Kan du i tillegg vise til et marked og behov er det kjempebra!!

Har du mulighet kan du vurdere å bygge et egnet lokale i eget hjem, ev. leie et rimelig og egnet lokale. Husk å sjekke om du kan få kjøpt utstyr billig og brukt :wink:

Det kan også være lurt å sjekke om du har noen i omganskretsen din i samme situasjon som deg. Av og til er det greit å være to om slike prosjekter både for støtte og motivasjon!!

Stå på!!

Skrevet

Heisann. Du kan prøve å ta kontakt med et hjemmebakeri som ligger i Vestre-Jakobselv i Finnmark.Vet ikke nummeret demmes,men opplysningen hjelper deg sikkert.De har holdt på i mange år,å har kjempe god bakst.. De kan sikkert gi det noen råd og vink... Håper at du får det til..... :-) Klem fra mæ......

Gjest Gruble Gruble
Skrevet

Tusen takk for flere gode råd og vink :-)

Jeg har brublet litt og kikket litt på nettet.

For en del år siden så var jeg faktisk på et eller to Cacas homeparty og har et par remedier etter handling der. (Har aldri brukt det :roll: )Tenkte jeg kanskje skulle ivestere i to kakeformer med barnemotiv og starte pent og pyntelig og veldig forsiktig med å en kake for gutt og en for jente. Nåe jeg er blitt trygg på å lage disse kakene på bestilling så kanskje jeg kan utvide med å lage andre typer etter hvert.

Da behøver jeg ikke å etablere noe firma eller gjøre noen store hopp i starten før jeg får følt meg frem på markedet. Cacas kakene er også så spesielle og litt dyre i innkjøp av materialer, så det er ikke alle som har dette utstyret som de har en vanlig springform.

Kanskje det kan ligge noe her ? :danse:

Skrevet

Det høres fint ut med gutte- og jentekaker.

Du må finne ut hva du gjør med kjøkken. Har du mulighet for å låne/leie lokale eller kjøkken som er godkjent til produksjon?

Hilsen Trille

Gjest Gruble Gruble
Skrevet

Men.......... :roll:

Jeg tenkte at det var det som var litt av poenget - å starte så forsiktig at man ikke behøver å leie eller låne lokale for å bake en kake i ny og ne. Det vil jo ikke akkurat renne inn med bestillinger med en gang regner jeg med, og da behøver man jo ikke noe mere enn sitt eget kjøkken i begynnelsen når man kanskje har en bestilling i måneden hvis man her heldig :roll: ? Det er jo også en måte å teste ut markedet på før man tar et altfor stort skritt, var liksom meningen da :-?

Skrevet
Det er jeg ikke så helt sikker på. Jeg har en venninne som har startet hjemmebakeri og fra henne vet jeg at det fins krav til arbeidstedet uten at jeg vet hvilke. Sikkert noe med hygiene.

Hilsen Trille

Du har helt rett.
Skrevet

Høres ut som en god ide å starte litt forsiktig. Dumt å bruke masse tid å penger og så viser det seg at det ikke er noe marked for ideen din.

Hvis du bare driver på hobbybasis kan du faktisk tjene inntill 1000 kr skattefritt per. kunde.

Skrevet
Hvis du bare driver på hobbybasis kan du faktisk tjene inntill 1000 kr skattefritt per. kunde.

Det høres interessant ut. Hvor kan jeg lese mer om det?

Jeg tror stadig at det vil være krav til kjøkken selv om det er på hobbybasis og skattefritt.

Hilsen Trille

Skrevet

Det høres interessant ut. Hvor kan jeg lese mer om det?

Jeg tror stadig at det vil være krav til kjøkken selv om det er på hobbybasis og skattefritt.

Hilsen Trille

Trille...jeg er på farten ut for å male tak...men vet info om dette ligger i et annet innlegg her. Har du mulighet til å søke etter det...mener at det i det innlegget også lå link videre som bekreftet dette.

Du kan altså tjene kr. 1.000,- pr. oppdragsgiver...du kan gjerne ha 4.000.000 oppdragsgivere, men kun kr. 1.000,- fra hver. Vet det er noe med arbeidsgiveravg. på dette...men vet ikke om det gjelder alle. Jeg fikk i alle fall krav om arb.giveravg fordi vi hadde tatt ut kr. 1.000,- hver i styrehonorar fra et selskap (men skattefogden ba oss om å la være å innberette, fordi det kostet dem penger å inndrive så små beløp :ler: ).

Jeg kan godt undersøke mer senere hvis du ikke finner noe...men nå må jeg løpe.

Skrevet

Jeg ville startet i det små, på "uoffisiel" basis, og tilbudt tjenestene mine for venner, familie etc. Mener ikke å oppfordre til svart arbeid, men gjør det likevel.... ;)

Så kan du jo se om du føler det er noe du vil trives med. Men det er hardt arbeid!

Vurderte det samme selv for et år siden, men turte ikke starte. Håper du tør!!!!

Lykke til.

Gjest Gruble Gruble
Skrevet

Det er akkurat slik jeg tenker.

Starte i det små (veldig små) "off the record" blandt venner og kjente for å føle litt på markedet og "meg selv" opp i det hele. Jeg kjenner en oppriktig glede og varme når det jeg har laget og har å tilby blir godt mottat og det er lite eller ingenting igjen. Jeg blir sånn ordentlig glad sånn at det sier "HURRA !" inni meg. :sjenert: (Det er nesten litt flaut å innrømme det)

Men annevenn - hvorfor turte du ikke den gang ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...