AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Ønsker å høre litt hva folk tenker og om dette er noe jeg burde ta tak i eller ikke. I nærområdet mitt er det et gammelt ektepar som har en border collie. Jeg treffer dem en gang i blant når jeg skal ut å kjøre. Hunden er i enden av båndet og skriker fordi den vil løpe etter/angripe bilen. Hvis de går forbi når jeg er på vei inn i bilen så har jeg ikke gjort mer enn å åpne døren å stikke hodet inn i bilen før hunden blir opphisset og begynner å bjeffe. Hver gang jeg går tur med min hund forbi huset deres så er border collien enten ute i en liten hundegård/bur å bjeffer, eller så ser den oss i vinduskarmen å løper frem å tilbake slik at ting faller på gulvet. Har også observert at et barn går ut å skriker til hunden for å få den til å holde kjeft når den er ute i bur/hundegården. Jeg har truffet på hunden noen ganger mens jeg er ute med min og da er den alltid veldig intens. En gang kom den plutselig løpende og hoppet mot min hund som var i langline, mest sannsynlig ville den bare leke, men den kom uventet og så fort at min hund gikk i forsvar og det ble en liten krangel. Uansett. Jeg synes at dette er en flott hund og jeg blir så trist fordi jeg mistenker at den er understimulert og kjeder seg. Selv så driver jeg med hundesport og triks med min hund, og jeg vet at hun hadde blitt stresset og gal hvis alt hun fikk gjøre var å sitte ute i en liten hundegård eller gå på rusleturer i nabolaget. Har tenkt på om det hadde vert mulig å hjelpe disse gamle folka med å ta hunden deres med på tur eller trening noen ganger. Men vet ikke om de ville tatt imot hjelp, eller om det bare hadde blitt stressende å vanskelig for meg siden det virker som en hund uten innkalling/lydighet og jeg vil ikke gi min egen usikre hund en dårlig erfaring. Har også lurt på om jeg skal kontakte mattilsynet. Veldig redd for reaksjonen til hundens eiere hvis jeg tar kontakt fordi jeg kjenner dem ikke, men har bare sett og observert hunden deres og tror enten at det er «for mye hund» for dem eller kanskje de bare ikke vet hva de kan gjøre for å trene eller gi hunden nok stimuli. Anonymkode: a93e7...2df
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Har ingen råd å komme med, men det høres veldig kjent ut. Borti gata her er det også en pensjonist med en border collie, hunden er ca 1,5 år. Og den er så fryktelig understimulert. Den står i line i hagen, eller gamlingen går tur med den, til lyktestolpen borterst i veien og tilbake igjen. Hunden er frustrert og hyperaktiv, og forsøker å gjete/jage alle bilene som kjører forbi. Jeg har møtt de ute på tur et par ganger, og snakket med mannen. Han sier han ikke går noe særlig tur, fordi hunden er så vanskelig da den skal gjete alt mulig hele tida. Han skulle jo ALDRI hatt border collie... Jeg har to hunder selv, og har ikke mulighet til å hjelpe de med tur. Vet ikke om de ville tatt imot et slikt tilbud heller, og det ville nok ikke løst noe i det lange løp. Jeg synes det beste for hunden ville vært omplassering, men jeg er ikke modig nok til å gå bort til en godt voksen mann og fortelle ham at hunden er for mye for ham og at han ikke burde ha den... Hva gjør man i en slik situasjon? Anonymkode: fc9a1...0aa
ikkevoksen Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 Man sier ifra. Selv om det er ubehagelig. Hadde dette vært et barn som ble holdt innendørs nesten hele tiden imot sin vilje ville jo barnevernet gripet inn. Vi borde hatt dyrepoliti over hele verden. Vi burde bry oss om dyr også. De har like mye behov for stimulans som oss. Vær så snill og si fra. Det er ikke alle som skulle hatt dyr. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Da tilbyr du dem litt hjelp? Jeg lifter hunden til ei dame borti vegen her. Jeg har selv hund, så går alltid bort til henne når vi går forbi. Null problem for folk flest. Dei finner mye kjærlighet i hund, men med alderen er det ikke så lett å løpe rundt. Derfor kan vi som har mulighet hjelpe dei gamle litt? ☺️ Anonymkode: 1b9d2...1e4 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Skjønner ikke hvorfor pensjonister skaffer seg border collie. Det er en arbeidshund,med masse energi. Sier seg selv at den blir understimulert. Anonymkode: 9707e...652 2
Gjest LaptopPute Skrevet 31. oktober 2019 #6 Skrevet 31. oktober 2019 Her høres det også ut som at hunden er veldig reaktiv og fryktsom, og at det ikke kun er mangel på aktiviering som er utfordringen. En slik hund trenger systematisk trening med en metode, og for all del ikke kjeft og alt det tullet der. Så her burde den omplasseres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå