AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg har nylig sagt opp jobben min, lurer derfor på når jeg får feriepengene mine for i år? Og opparbeider man seg nye feriepenger når man er i fødselspermisjon? Anonymkode: 98c7c...66b
ankkk Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Som regel får du opptjent feriepenger for i år utbetalt sammen med sluttoppgjøret. Feriepenger opptjent i år er trekkpliktige hvis de utbetales i år. Skulle de vente til neste år er det trekkfri. MEN det har ikke noe å si fordi ved feriepenger uten skattetrekk er skatt allerede “bakt inn” i det månedlige skattetrekket. Så begge alternative er like gunstige. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 Hvis du får utbetalt permisjonspenger av arbeidsgiver, kan det hende det gir vanlig opptjening av feriepenger (typisk hvis du er offentlig ansatt o.l). Får du pengene utbetalt fra NAV, får du bare opptjening for de første 15 ukene (eller noe slikt, sjekk på nav.no). Anonymkode: d4bee...ef9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Forskutterer arbeidsgiver foreldrepenger, er det ganske vanlig at man også får fulle feriepenger. Arbeidsgiver er forøvrig ikke pliktig å betale ut mer feriepenger enn det nav refunderer, de 12 (15) første ukene. Anonymkode: f3418...3e2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 44 minutter siden, ankkk skrev: Som regel får du opptjent feriepenger for i år utbetalt sammen med sluttoppgjøret. Feriepenger opptjent i år er trekkpliktige hvis de utbetales i år. Skulle de vente til neste år er det trekkfri. MEN det har ikke noe å si fordi ved feriepenger uten skattetrekk er skatt allerede “bakt inn” i det månedlige skattetrekket. Så begge alternative er like gunstige. Dette er ikke helt riktig, hvis man ligger tett opp til et nytt nivå av trinnskatt (tidligere toppskatt) og utbetaling gjør at du bikker over hvis du får det i inneværende år, så bør man ta det til neste år. Eller at man forventer å gå ned i lønn og betale mindre skatt påfølgende år, da kan det også lønne seg å vente. Anonymkode: 58529...775 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 Det er ikke valgfritt i følge ferieloven. Opptjente feriepenger skal betales ut sammen med siste lønn, evt lønnskjøringen etter (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988. Anonymkode: cd69a...57d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og opparbeider man seg nye feriepenger når man er i fødselspermisjon? Anonymkode: 98c7c...66b Min arbeidsgiver (privat) forskutterer lønn under foreldrepermisjon, og betaler mellomlegget mellom 6G og min lønn (en god slump penger). Men de betaler kun feriepenger av de første 12/15 ukene, avhengig av dekningsgrad. Så du må nesten sjekke din egen personalhåndbok. Anonymkode: 3f702...74f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #8 Skrevet 30. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke valgfritt i følge ferieloven. Opptjente feriepenger skal betales ut sammen med siste lønn, evt lønnskjøringen etter (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988. Anonymkode: cd69a...57d Men hvis man går fra en arbeidgiver i staten til en annen i staten, følger feriepengene med til ny arbeidsgiver og blir utbetalt i juni neste år som vanlig. Vet ikke om det er slik i andre deler av offentlig sektor. Anonymkode: d4bee...ef9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå