Gå til innhold

Pencilin & Alkohol?

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Går det greitt?

Tenkte bare 3 øl.... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som det står i pakningsvedlegget så er ikke dette bra!!

Faren min har gjort dette og tro meg han angret bittert!!

Du blir skikkelig dårlig og blir kok varm!! Brenner seriøst!!

Så det er ikke noe han anbefaler noen, ikke sin værste fiende engang!

Skrevet

En bekjent av meg som er sykepleier sier derimot at det slettes ikke er "farlig" å drikke alkohol under penicillinkur, det reagerer ikke med hverandre, og man mister ikke effekten. (Bare om man glemmer pillene i fylla..)

Skrevet

Når det kommer til reseptbelagte medisiner og hvordan man skal bruke dem skal man spørre en lege eller annet kvalifisert helsepersonell, ikke spørre på KG.. :roll:

Gjest Virvel
Skrevet

Newt har rett, de to skal ikke ha noen innvirkning på hverandre, men når man går på penicillin er det vel gjerne fordi man er syk, og da er kanskje ikke alkohol det lureste å ha i seg uansett. Jeg ville latt det være.

Skrevet

Noen pencillin skal ikke kombineres med alkohol. Flagyl bla.

Andre går greit. Men da står det i klartekst i pakningsvedlegget etter på felleskatalogen.no

Ofte så har det med store mengder og alkohol å gjøre som ikke er bra kombo fordi kroppen ikke er helt med når man blir skikkelig full, ei heller reaksjonsevne og man kan bli mer sliten enn hva bra er uten alkohol også. Tenker timer på dansegulvet osv.

Men spør legen din.

Jeg ville ha droppa det uansett selv om det bare er snakk om 3 øl. Ta deg et par munkholm istedet eller noe annet helt uten alkohol. Kaldt smaker det like godt som øl syns jeg :)

Gjest marris75 ikke pålogget
Skrevet

Jeg gikk på penisilin mot halsbetennelse en gang. Siste dagen av kuren følte jeg meg bra, og drakk. Spydde hele natten og fikk halsbetennelsen tilbake igjen dagen etter. Så jeg drikker aldri mer når jeg er på kur.

Skrevet

står det ikke noe om det i skriv vedlagt de spesifikke pillene du tar da?

dersom det står der at man ikke skal bruke alkohol sammen med pillene, så ville jeg ikke gjort det.

dersom det ikke står noe om det, så ville jeg spurt enten legen eller på apoteket.

det er kjiiipt om du benytter alkohol, også er den typen medisiner noen som ikke bør blandes med alkohol og du dermed enten blir dårlig av blandingen eller mister effekten på pencilinen.

så sjekk det på proffesjonellt sted, ikke lytt til oss her som bare har hørt fra noen som har erfart at og sånt. :wink:

Gjest Lizbet
Skrevet

Det slutter aldri å forbause meg - pakningsvedleggene inneholder ikke informasjon for moroskyld. Det er en grunn til at det står det der står.... :-?

Gjest Lizbet
Skrevet
Nella' date=' Flagyl er ikke penicillin. :wink:[/quote']

Men det er et antibiotika. For mange er nok det to sider av samme sak...

Gjest Virvel
Skrevet

Mange som bruker de to begrepene som synonymer, ja. Vel, flagyl er metronidazol, hvis jeg ikke husker riv ruskende galt, og det er et annet antibiotikum enn penicillin. Antibiotika virker på ganske forskjellige måter, derfor er det også ulike "regler" som gjelder for bruk av dem.

Skrevet

Søkt opp litt:

Dronline.no

"Svar:

Jeg er ikke kjent med at det er farlig å kombinere penicillin og alkohol. Man bør imidlertid være oppmerksom på at både alkohol og penicillin kan gi løs avføring. Det er også et moment at alkoholbruk øker sannsynligheten for at man glemmer å ta penicillintablettene til rett tid. Mange mennesker bruker betegnelsen "penicillin" når de mener antibiotika og det er en rekke antibiotika som ikke bør kombineres med alkohol. De viktigste er cefalosporiner (for eksempel Keflex), ketakonzoler (for eksempel Fungoral) og metronidazol (for eksempel Flagyl). Disse midlene kan gi ubehagelige bivirkninger som kvalme, hodepine og varmefølelse, hvis de blir tatt sammen med alkohol. Personer som jevnlig bruker alkohol kan for øvrig få nedsatt effekt av antibiotika som inneholder doksycyklin (for eksempel Doxylin). Enkelte typer sulfa-preparater får redusert virkning selv ved kortvarig alkoholbruk."

uib.no

"Mange som f�r antibiotikabehandling er n�rmest vokst opp med regelen om av

man ikke m� drikke under en penicillinkur. Og det kan sikkert v�re greit for

mange � redusere alkoholinntaket av flere grunner, men det er vanskelig �

finne st�tte for at det skulle v�re mye verre med alkohol sammen med

antibiotika enn med mange andre legemidler. Sannsynligvis er det slik at

flere andre legemidler p�virkes mer av alkoholbruk enn f.eks. penicilliner,

uten at jeg g�r mer i detalj om det her.

�rsaken til advarselen kan v�re at noen antiinfektiva kan gi en

antabuslignende effekt hos enkelte, det gjelder blant annet metronidazol.

Derfor advares det om samtidig alkoholbruk for disse midlene. Det er ikke

grunn til � g� ut med noen generelle forsiktighetsregler for en rekke

ikke-beslektede antiinfektiva. Har ikke sett noen advarsler eller data for

antibiotika som penicilliner, erytromycin eller tetracykliner og heller ikke

funnet noe under tidligere unders�kelser.

Det har tidligere v�rt diskutert om etanol kan redusere biotilgjengeligheten

av penicilliner, men det ser ut til � finnes lite data som underbygger at

dette skulle v�re noe betydningsfullt problem."

Så det kommer ann på typen....

Virvel: Så det nå. Et antibiotikum da :) Jeg er av de mange menneskene som blander pencillin og antibiotika ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...