Gå til innhold

Er vennegruppe virkelig SÅ viktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere? 

Nå setter i snart i gang med vennegrupper. Et positivt tiltak for å gjøre barna trygge på hverandre utenom selve skolehverdagen. Vennegrupper har som mål å bygge et godt sosialt miljø, på tvers av kjønn og grupperinger – noe som er viktig for klassene.

Så hvordan skal dette organiseres i hvert enkelt hjem?

• Gjør det enkelt!

• Du som forelder er ansvarlig for å gjennomføre et vennskapstreff i tidsperioden din (se tabell under). Hvis du får problemer med dette (pga. sykdom eller andre ting), kan du bytte med andre foreldre innad i gruppen til ditt barn. Dersom noen glemmer at det er deres tur til å invitere, er det lov til å purre.

• Inviter vennegruppen din skriftlig med en lapp i sekken, send gjerne en e-post i tillegg. Siden vi har foreldre med forskjellige morsmål i klassen, kan det være lurt å sende ut en versjon på engelsk i tillegg. Be om bekreftelse/svar fra foreldrene, slik at du er sikker på at det passer for de fleste i gruppen.

• Det er ikke nødvendig å legge lista høyt. Etter en dag med full aktivitet på skolen holder det fint med lek som tegning, lego, spill, dukker, biler etc. Det kan være lurt å tenke ut en aktivitet som involverer alle barna samtidig, i en periode, slik at leken kommer i gang.

Anonymkode: 4872c...7c9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mine barn er det det, de er veldig opptatt av det. For meg som forelder var det viktigst i første klasse. 

Anonymkode: 4cf3b...1b9

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For mine barn er det det, de er veldig opptatt av det. For meg som forelder var det viktigst i første klasse. 

Det kan jeg forstå. Vi er nå i 4 klasse og holder ennå på.

• Liker 1
Skrevet

Er det lærer i klassene som deler ut dette ansvaret?

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde vennegruppe i 1.klasse alle var veldig positive, men så kom vi til 2.klasse og da begynte det å fade ut, ingen hadde tid. jeg tenker det er bedre at ungene selv får bestemme hvem de vil leke med.

Anonymkode: d9efe...55f

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, exictence skrev:

Hos oss er det initiert av FAU, oppmuntret av lærerne. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har aldri hatt dette. Det har vært snakk om det, men falt mellom to stoler hver gang. Snakker nå om tre barn, to forskjellige kommuner og skoler.

Vi har dog sikkert vært heldige, da miljøet i klassene har vært bra. Vi har hatt besøk av alle fra klassene en eller annen gang. De har møttes ute for lek i gata/i ballbinger på tvers av kjønn osv.

Forstår at det kan være viktig enkelte steder.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, exictence skrev:

Ja, har alltid vært det hos oss. 

HI 

Skrevet

Så ideen om at barn blir gode venner bare de blir tvunget til å være nok sammen lever altså enda der ute?

Anonymkode: dfb99...375

• Liker 24
Skrevet

For meg var det en fin måte å bli kjent med andre barn (og foreldrene deres) enn de barnet mitt omgikk mest ellers. Kanskje viktigst første året (og med første barnet, med nummer tre var jeg ikke like entusiastisk, men det gjaldt alle slike ting..)

For barna mine var dette viktige treff, de var veldig opptatt av at det ble gjennomført og at alle fikk besøkt alle i gruppen.

Lærerne så god effekt av det i klassemiljøet, de hadde satt sammen gruppene slik at de som ellers hadde lite kontakt, ble bedre kjent. Og de viste til undersøkelser som påviste effekt langt opp i de eldre klassene, det at du hadde vært hjemme hos noen som syvåring, og hilst på familien deres, gjorde at man "så" hverandre og tok mer hensyn også når de ble eldre.

De aller fleste barn og familier kunne nok fint klart seg uten. Men for den håndfullen barn på hvert trinn  som ikke så lett får venner, blir med andre hjem eller får til å invitere andre barn hjem, så er jeg ikke i tvil om at dette har stor verdi. Og for disse er det nok minst like viktig når de er 9-10-11 år som når de er 6.  Så da står jeg heller i litt hverdagsstress og pes, også med yngstemann.

Anonymkode: d1f24...710

• Liker 27
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg forstå. Vi er nå i 4 klasse og holder ennå på.

6.klasse her, men nå er det enklere. Barna underholder seg selv, og går ut og spiller fotball eller holder seg på rommet, og det virker som de liker det. De har fått noen nye i klasen, så det har nok sin funksjon. Jeg stiller bare med enkel middag.

I andre klasse føler jeg det må arrangeres mer, de må hentes på skolen, ha noe program og  foreldrene kommer som skal ha kaffe. Litt ok, men forsøker få det unnagjort tidligst mulig, en ting mindre å tenke på. 

• Liker 4
Skrevet

Virkelig en uting!!!!! Tenk på de som ikke kommer fra et godt hjem😢

Anonymkode: b144f...27b

• Liker 11
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere? 

Nå setter i snart i gang med vennegrupper. Et positivt tiltak for å gjøre barna trygge på hverandre utenom selve skolehverdagen. Vennegrupper har som mål å bygge et godt sosialt miljø, på tvers av kjønn og grupperinger – noe som er viktig for klassene.

Så hvordan skal dette organiseres i hvert enkelt hjem?

• Gjør det enkelt!

• Du som forelder er ansvarlig for å gjennomføre et vennskapstreff i tidsperioden din (se tabell under). Hvis du får problemer med dette (pga. sykdom eller andre ting), kan du bytte med andre foreldre innad i gruppen til ditt barn. Dersom noen glemmer at det er deres tur til å invitere, er det lov til å purre.

• Inviter vennegruppen din skriftlig med en lapp i sekken, send gjerne en e-post i tillegg. Siden vi har foreldre med forskjellige morsmål i klassen, kan det være lurt å sende ut en versjon på engelsk i tillegg. Be om bekreftelse/svar fra foreldrene, slik at du er sikker på at det passer for de fleste i gruppen.

• Det er ikke nødvendig å legge lista høyt. Etter en dag med full aktivitet på skolen holder det fint med lek som tegning, lego, spill, dukker, biler etc. Det kan være lurt å tenke ut en aktivitet som involverer alle barna samtidig, i en periode, slik at leken kommer i gang.

Dette blir man aldri ferdig å diskutere og jeg slutter aldri å forundre meg over foreldre som har motstand mot vennegrupper.

Selv om ens egne barn lett finner egne venner og klarer seg bra sosialt, har de ikke vondt av å også tilbringe noe tid med de de ikke blir så ofte invitert. Og for dem som ikke har lett for å finne egne venner, kan det være helt avgjørende for å komme med sosialt. Vennegrupper kan også påvirke hele klassemiljøet positivt og gjør klassen mer sammensveiset.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ideen om at barn blir gode venner bare de blir tvunget til å være nok sammen lever altså enda der ute?

Anonymkode: dfb99...375

Det er ikke snakk om at man må bli gode venner, men å bli kjent og vite litt mer om hverandre. Bare det å ha hatt med noen fra klassen hjem kan være en milepæl, det er alltid noen som dette ikke er like lett for. Noen blir lett veldig usynlige i en større gruppe, mens de som lett kommer i kontakt med andre, forstår gjerne ikke at andre strever.

Anonymkode: d1f24...710

• Liker 12
Skrevet

Syntes det var en hyggelig aktivitet. Vi var først ute (1. Kl) og det var trivelig å hilse på og bli kjent med et par av de ungene vi ikke hadde hilst på. 

Anonymkode: 9860d...31a

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? At man ikke har plass til vennegruppe? Det er snakk om å ha med seg 4-6 barn hjem, og de kan godt sitte på gulvet. Det har alle plass til, og barna bryr seg ikke om status slik voksne gjør.  Vil man absolutt ikke ha med barna hjem, kan man også finne på noe ute, i skogen eller akebakken eller annet.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var forresten utenfor mesteparten av tiden. 

Anonymkode: 9860d...31a

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare viktig for barna, det er også viktig for de voksne. 
Særdeles nyttig når barna blir eldre og når sonen de ferdes i, utvides. 
Terskelen for å ta kontakt om det er noe man lurer på/engster seg for etc, er langt lavere om man har (i det minste) pratet litt tidligere, spesielt over en kopp kaffe når barna er mindre. 
Ha litt lenger perspektiv på dette... det ER nyttig!

• Liker 14
Skrevet

Her var det heldigvis slutt med vennegruppe etter andre klasse.

Alle foreldre i klassen stemte for at vi skulle legge det dødt. Takk og lov. 

Anonymkode: 0208e...61b

• Liker 11
Skrevet
12 minutter siden, Kritt skrev:

Hva mener du? At man ikke har plass til vennegruppe? Det er snakk om å ha med seg 4-6 barn hjem, og de kan godt sitte på gulvet. Det har alle plass til, og barna bryr seg ikke om status slik voksne gjør.  Vil man absolutt ikke ha med barna hjem, kan man også finne på noe ute, i skogen eller akebakken eller annet.

Nå var det ikke meg som skrev det du siterte, men jeg fikk noen tanker rundt det innlegget.

For mange er det null problem å ha med seg noen hjem, men for noen få, kan det være veldig sårt. Samtidig er det kanskje disse barna som trenger vennegrupper. En vanskelig balansegang.

Altså, de andre barna bryr seg ikke noe om hvordan det ser ut hjemme. Om huset er nytt eller gammelt. Om det er et stort hus eller liten leilighet. De bryr seg ikke om det er ryddig eller rotete. Men jeg kan forstå at for noen kan det være vanskelig. Og det er mange ganger disse som kanskje har problemer med å ta med seg barna ut på aktiviteter i stedet også.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...