Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe leilighet nå og får tilbud om boligkjøperforsikring. Er dette noe jeg "må" eller  bør ha, eller er det noe som strengt tatt er overflødig?

Hilsen grønn og ny på boligmarkedet

Anonymkode: c41f7...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ikke ha det, men det koster ikke mange kronene og er en forsikring. Det betyr i bunn og grunn at du får et profesjonelt selskap til å kjempe eventuelle kamper for deg. Bolig er antakeligvis det dyreste du noensinne kommer til å kjøpe, så jeg ville aldri droppet det. Man forsikrer jo bil, båt, innbo og reise.

Anonymkode: 17443...8b5

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ikke ha det, men det koster ikke mange kronene og er en forsikring. Det betyr i bunn og grunn at du får et profesjonelt selskap til å kjempe eventuelle kamper for deg. Bolig er antakeligvis det dyreste du noensinne kommer til å kjøpe, så jeg ville aldri droppet det. Man forsikrer jo bil, båt, innbo og reise.

Ok, så det er ikke noe juridisk hjelp som allerede dekkes av innboforsikring?

Skrevet

Det du kjøper, er en forsikring som gjør at du slipper å legge ut for advokatkostnadene om det skulle bli nødvendig å gå til sak mot selger, på grunn av store mangler ved boligen/eiendommen.

Har du mulighet for å hoste opp 100.000 for å føre en sak, og du er sikker på å vinne (altså du går ikke til søksmål uten at det faktisk er vesentlige mangler ved boligen du har kjøpt), så er det mer eller mindre penger ut av vinduet med en boligkjøperforsikring. Men siden du er usikker, vil jeg i grunnen råde deg til å kjøpe den forsikringen. Bare vær klar over at du ikke får noen hjelp fra forsikringsselskapet om du skulle føle for å klage på småting.

Anonymkode: 92f59...2a3

• Liker 2
Skrevet

Du bør lese gjennom betingelsene. Jeg har alltid vurdert boligkjøperforsikring som såpass begrenset at det ikke er verdt det, men hadde jeg kjøpt noe hvor jeg var usikker på tilstand ville jeg kanskje vurdert det.

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, Jdz skrev:

Du bør lese gjennom betingelsene. Jeg har alltid vurdert boligkjøperforsikring som såpass begrenset at det ikke er verdt det, men hadde jeg kjøpt noe hvor jeg var usikker på tilstand ville jeg kanskje vurdert det.

Ja, jeg skal be megler sende meg forsikringsvilkår før jeg bestemmer meg. 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du kjøper, er en forsikring som gjør at du slipper å legge ut for advokatkostnadene om det skulle bli nødvendig å gå til sak mot selger, på grunn av store mangler ved boligen/eiendommen.

Har du mulighet for å hoste opp 100.000 for å føre en sak, og du er sikker på å vinne (altså du går ikke til søksmål uten at det faktisk er vesentlige mangler ved boligen du har kjøpt), så er det mer eller mindre penger ut av vinduet med en boligkjøperforsikring. Men siden du er usikker, vil jeg i grunnen råde deg til å kjøpe den forsikringen. Bare vær klar over at du ikke får noen hjelp fra forsikringsselskapet om du skulle føle for å klage på småting.

Hva er vesentlige mangler og hva er for småting å regne?

Skrevet

Småting er ting under 5% av transaksjonssummen. Vesentlige ting er, ja, ting som koster mer enn 5% av kjøpesummen. Verdt å merke seg er at hvis du f.eks skulle finne på å klage på et 5 år gammelt defekt bad, og takstmann kommer frem til at det koster 299'000 for å utbedre den skjulte feilen, vil du teoretisk kunne få maks 199'700 igjen fra selger, siden badet er brukt i 5 år og det kun er 2/3 restverdi igjen på badet. Normalt sier man at 15år gamle bad er lik 0 i verdi. Så hvis du da betalte 4 millioner for leiligheten får du NULL tilbake fra selger, saken avvises og du sitter igjen med et dårlig bad fordi mangelen ikke oversteg 5% av kjøpesummen

Sånn ca

• Liker 3
Skrevet

Kjøper av vår gamle leilighet hadde ikke det. 

Da klagen kom var forsikringsselskapet vårt suverene. Kjøper prøvde litt, men ble fintet ut, og tok seg ikke råd til å gå videre i og med at de måtte betale for egne advokater. 

Har knapt kjøpt eller solgt uten at det har dukket opp noe i etterkant. Er fantastisk å la forsikringsselskapet ta seg av det, om det så bare er en kort samtale for å sette selger/kjøper på plass. 

Anonymkode: 5b2d0...013

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøper av vår gamle leilighet hadde ikke det. 

Da klagen kom var forsikringsselskapet vårt suverene. Kjøper prøvde litt, men ble fintet ut, og tok seg ikke råd til å gå videre i og med at de måtte betale for egne advokater. 

Har knapt kjøpt eller solgt uten at det har dukket opp noe i etterkant. Er fantastisk å la forsikringsselskapet ta seg av det, om det så bare er en kort samtale for å sette selger/kjøper på plass. 

Du jobber i bransjen, ja?

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er vesentlige mangler og hva er for småting å regne?

Dette er litt diffust:

https://www.help.no/Fagomraader/eiendom-boligkjoep/Juridiske-artikler/Hoeyesterett-styrker-kjoepers-posisjon

Vær klar over at en liten antydning om for eksempel fuktskade fra takstmannen gjør at du vil ha problemer med å komme gjennom med et erstatningskrav som gjelder dette.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/kjop-og-salg-av-bolig/mangler-brukt/

Det som i alle fall er småting er sånt som at det er fargeforskjeller på en vegg etter at bilder har hengt der, riper i parketten etc.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar dere. Jeg er fortsatt litt i tvil om hva jeg skal satse på. Alt i leiligheten ser strøkent ut, og bad og kjøkken var oppusset i 2015. Men man vet jo aldri. Men jeg har skjønt at denne forsikringen egentlig er en advokatforsikring som ikke har tak på 100000 som innbo har. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber i bransjen, ja?

Nei. Mer debet og kredit enn budrunder på meg ;)

Men har gjennom fire boligsalg og -kjøp aldri angret på valget om forsikring. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe leilighet nå og får tilbud om boligkjøperforsikring. Er dette noe jeg "må" eller  bør ha, eller er det noe som strengt tatt er overflødig?

Hilsen grønn og ny på boligmarkedet

Forsikringer er, med ett unntak, frivillige. Inntaket gjelder bilansvarsforsikring. 

Det du bør la avgjøre saken er om selger har salgsforsikring. Da velger du kjøpsforsikring. Grunnen er enkel. Selger blir representert av advokat dersom det skjer noe de neste 5 årene, mens du da må stå på egenhånd og sloss mot profesjonelle om du ikke har forsikring. Du kan selvfølgelig skaffe deg advokat på egenhånd, men dette vil koste deg dyrt, selv om du skulle ha innboforsikring med rettshjelpsdekning. Denne har ett maksbeløp på kr. 80 000 eller 100 000, i tillegg til egenandeler. Du kommer ikke langt i en tvist med advokat med ett så lite beløp. 

Har ikke selger salgsforsikring, så må du vurdere hva du kjøper. Kjøper du en bloig som er få år gammel, trenger du det kanskje ikke. Men her diskuterer vi de små og de store pengene. I den store sammenhengen er en kjøpsforsikring småpenger. 

Anonymkode: b9fa1...0dd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikringer er, med ett unntak, frivillige. Inntaket gjelder bilansvarsforsikring. 

Det du bør la avgjøre saken er om selger har salgsforsikring. Da velger du kjøpsforsikring. Grunnen er enkel. Selger blir representert av advokat dersom det skjer noe de neste 5 årene, mens du da må stå på egenhånd og sloss mot profesjonelle om du ikke har forsikring. Du kan selvfølgelig skaffe deg advokat på egenhånd, men dette vil koste deg dyrt, selv om du skulle ha innboforsikring med rettshjelpsdekning. Denne har ett maksbeløp på kr. 80 000 eller 100 000, i tillegg til egenandeler. Du kommer ikke langt i en tvist med advokat med ett så lite beløp. 

Har ikke selger salgsforsikring, så må du vurdere hva du kjøper. Kjøper du en bloig som er få år gammel, trenger du det kanskje ikke. Men her diskuterer vi de små og de store pengene. I den store sammenhengen er en kjøpsforsikring småpenger. 

Ja, selger har salgsforsikring. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar dere. Jeg er fortsatt litt i tvil om hva jeg skal satse på. Alt i leiligheten ser strøkent ut, og bad og kjøkken var oppusset i 2015. Men man vet jo aldri. Men jeg har skjønt at denne forsikringen egentlig er en advokatforsikring som ikke har tak på 100000 som innbo har. 

Det hjelper ikke at det er nyoppusset eller at det ser strøkent ut. For 5 000 kr får du ro i sjela. Det er egentlig en svært rimelig forsikring. Hvorfor droppe det når leiligheten sikkert koster flere millioner?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, selger har salgsforsikring. 

Da velger du kjøpsforsikring, om du er smart. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke at det er nyoppusset eller at det ser strøkent ut. For 5 000 kr får du ro i sjela. Det er egentlig en svært rimelig forsikring. Hvorfor droppe det når leiligheten sikkert koster flere millioner?

Ja, jeg skjønner jo så klart at det kan skjule seg mye under overflaten. Poenget er å undersøke hvor viktig det er, om andre forsikringer dekker det samme,for ellers på nett er det delte meninger. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønner jo så klart at det kan skjule seg mye under overflaten. Poenget er å undersøke hvor viktig det er, om andre forsikringer dekker det samme,for ellers på nett er det delte meninger. 

Ja, du må gå gjennom ev. andre forsikringer du har, og sjekke om de dekker det samme. Men akkurat boligkjøperforsikring er et avgrenset og spesialisert område, så jeg tviler på at du er dekket gjennom andre forsikringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...