Gå til innhold

Gresskar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke smakt eller laget noe av gresskar før men tenkte å prøve siden jeg skal lage lykt med barna. 
Har skrapt ut trådene og frøene.

Er det trådene man bruker til evt mos/suppe eller skal man skjære av det som ser mer ut som selve kjøttet?
De trådene ser litt ekle ut men det som ser ut som kjøtt er ikke mulig å skrape av, så ble veldig usikker.

Anonymkode: 1564b...db3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjøttet man bruker. Du kan prøve å rispe forsiktig med en kniv før du skraper, bare pass på at du ikke skjærer gjennom.

Det blir dessverre sløst vekk mye godt gresskarkjøtt på denne tiden.

Pass på at du bruker en skikkelig spiss og skarp kniv til å skjære ut lykten. Hvis du bruker en sløv kniv må du bruke mye mer makt, og da er det lett at noen skader seg.

Anonymkode: 49792...9b9

Skrevet

Det er selve kjøttet du spiser. Anbefaler melonkulejern eller lignende til å skrape ut med. 

Ellers er ikke sånne store halloweengresskar de beste å spise. Flaskegresskar (butternut) og andre sorter som er avla til mat har gjerne bedre smak / konsistens. 

Anonymkode: ac077...cf0

Skrevet

Evt kan du slakte gresskarene dagen etter Halloween ved å skjære i biter og bake i ovnen (gjerne med litt vann nederst i formen). Lett å fjerne skallet fra kjøttet etter at de er bakt.

Anonymkode: ac077...cf0

Skrevet

Jeg har laget både marmelade og muffins. Min erfaring er at gresskar smaker veldig lite. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips.

Må si meg enig i at dette smakte lite. Men så har vi i alle fall ikke kastet maten, fint å vise barna at man kan bruke alt.

Anonymkode: 1564b...db3

Skrevet

Halloweengresskar har lite smak, ja, men det er nydelig å bruke gresskarmos for å gjøre bakverk og kaker saftigere. Litt det samme som eplemos - man bruker det ikke for smaken sin del, men for konsistensen.

• Liker 1
Skrevet

Ikke glem gresskarkjernene! Skyll og tørk de, og rist de i ovnen med litt olje og salt. Mmm.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...