Gå til innhold

Oppsigelse av leieavtale med 1 års "binding"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjæreste ønsker å flytte sammen, men hans leieavtale har i ett år uten adgang til oppsigelse (verken fra han eller utleier). Er dette lov å avtale? Og er det noen måte å komme seg ut av en slik avtale på?

Ut i fra husleieloven ser jeg at huseier må ha en særskilt årsak til å ikke godkjenne fremleie i oppsigelsestiden, så er det eventuelt en måte å komme seg ut av kontrakten på? Gjennom å be om å fremleie det siste halvåret av det kontraktsfestede året?

Alle tips og erfaringer tas i mot med takk :)

Og bare litt ekstra info: vi kan ikke flytte inn i hans leilighet, den er for liten for to personer (liten sokkelleilighet i kjelleren til utleier), og jeg har hund og hans leilighet tillater ikke dyr. Så vi må finne noe større sammen.

Han har ikke enda snakket med utleier, så vet ikke hva vedkommende eventuelt tenker eller mener. Men i og med at de har en avtale på minimum et år, så regner vi jo med at de ikke akkurat blir veldig happy for ønsket om å si opp tidligere.

Anonymkode: 801fb...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte går det fint å si opp leieforholdet før det har gått ett år. Da jeg engang i tiden fikk behov for å terminere en leiekontrakt tidligere, ringte jeg huseier og spurte om det var greit at jeg skaffet ny leietaker til boenheten. Eneste kravet var at huseier møtte og godkjente den nye leietakeren før jeg flyttet. 3 uker senere var jeg fri og kunne flytte hvorsomhelst. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn avtale (ganske vanlig) men fikk komme meg ut av avtalen etter 8 mnd pga hovedgrunnen til at jeg trengte å flytte var økonomi. Vi hadde en fin prat, og ble enige om at jeg skulle hjelpe godt til med visninger etc. Det var selvfølgelig bedre for han å være sikret inntekt, enn at jeg ble værende og kanskje ikke betale (ville ikke skjedd, jeg betaler alltid husleia først, men det ville gått utover andre ting). Pga godt samarbeid klarte vi få det til på bare en måned. Så går jo an å spørre.

Anonymkode: 2e1bb...097

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min kjæreste ønsker å flytte sammen, men hans leieavtale har i ett år uten adgang til oppsigelse (verken fra han eller utleier). Er dette lov å avtale? Og er det noen måte å komme seg ut av en slik avtale på?

Ut i fra husleieloven ser jeg at huseier må ha en særskilt årsak til å ikke godkjenne fremleie i oppsigelsestiden, så er det eventuelt en måte å komme seg ut av kontrakten på? Gjennom å be om å fremleie det siste halvåret av det kontraktsfestede året?

Alle tips og erfaringer tas i mot med takk :)

Og bare litt ekstra info: vi kan ikke flytte inn i hans leilighet, den er for liten for to personer (liten sokkelleilighet i kjelleren til utleier), og jeg har hund og hans leilighet tillater ikke dyr. Så vi må finne noe større sammen.

Han har ikke enda snakket med utleier, så vet ikke hva vedkommende eventuelt tenker eller mener. Men i og med at de har en avtale på minimum et år, så regner vi jo med at de ikke akkurat blir veldig happy for ønsket om å si opp tidligere.

Det er helt lov og det er helt vanlig. Driver selv med utleie, jeg godtar ikke fremleie av mine leiligheter. Du må bo minimum 9 måneder før du kan si opp og da med 3 måneders oppsigelse blir det min.et år. Du kan snakke med utleier, men han har retten på sin side til å si nei. 

Anonymkode: c7a5a...4d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det ikke var lov å ha tidsbestemte kontrakter på under 3 år. Sjekk https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/ulovlige-husleiekontrakter

Anonymkode: 7f755...982

Det er riktig, med mindre det foreligger helt spesielle grunner til noe annet, eksempel at utleier skal bruke boligen selv, at huset skal rives, osv. Dette skal stå i den opprinnelige kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov med tidsbestemte avtaler på ett år dersom det er i samme bolig som huseier bl.a.

Anonymkode: 7efd1...b7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til de 3 postene over:

Dette er ikke ikke nødvendigvis er en tidsbestemt avtale. At man først har lov til å si opp etter et år betyr ikke at man må flytte etter et

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke en tidsbestemt kontrakt som i at han må flytte etter ett år, men at han ikke har mulighet til å si opp før om minimum ett år fra kontraktstart. 

Så det jeg egentlig spør om er om det er noe i husleieloven som gir adgang til å avslutte leieforholdet tidligere? Eller er vi helt avhengige av at utleier er en grei person som godkjenner at kjæresten min flytter tidligere?

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er ikke en tidsbestemt kontrakt som i at han må flytte etter ett år, men at han ikke har mulighet til å si opp før om minimum ett år fra kontraktstart. 

Så det jeg egentlig spør om er om det er noe i husleieloven som gir adgang til å avslutte leieforholdet tidligere? Eller er vi helt avhengige av at utleier er en grei person som godkjenner at kjæresten min flytter tidligere?

-TS

Dere er avhengige av at utleier er grei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

-TS

Nei, det er ikke noe som gir adgang til å avslutte leieforholdet tidligere. Ja, dere er avhengige av god dialog med utleier.

Anonymkode: 861c8...97d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...