Gå til innhold

Kollegaer som hevder seg selv på bekostning av andre:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler man disse? Er selv en hardtarbeide, ærlig og løsningsorientert ansatt og fått til mye positivt i min gruppe. Kollegaen som det er snakk om fremstår som disse egenskapene i starten, men har tvert i mot vært gjennom avvik etter avvik (noe alvorlige også). Det har vært mye drama på grunn av denne kollegaen, da h*n har bevisst gått inn og skapt rabalder for noe som ikke var noe å skape rabalder for. Typ satt på spissen: "Det var umenneskelige uverdige forhold der, jeg fikk ikke sovet i flere dager og hadde vondt i magen, jeg gjorde det og det og personen var sååå takknemlig og jeg fikk en klem, jeg er helten i denne historien juhu og alle andre ubrukelige", også blir det masse styr helt til leder også spør de andre ansatte og det er helt annen historie men skaden har allerede skjedd. Jeg må flere ganger under møter og rapporter minne folk på å undersøke sakene fordi h*n ofte skaper rabalder før all fakta er på bordet. Som oftest skjer dette mens ledere er tilstedet og det er tydelig at kollega "viser seg fram". Tror ikke ledere er noen særlig store fan, men dette er i kommunen og det er vanskelig å gjøre noe med det. Personen prater høyt og bestemt, det er ofte vanskelig for meg å "ta igjen" da jeg ikke ønsker å falle ned på h*ns nivå og er for sliten til å bruke huet noe særlig etter endt vakt. 

Jeg går stadig og er redd for hva denne personen skal finne på nå. Jeg dobbelt og trippelsjekker alt jeg utfører for å ikke bli "tatt" av denne personen og blitt håndliggjort under rapportene mens ikke er tilstedet. Selv om det er h*n som alltid gjør mye feil og slurv. Vi har allikevel aldri pratet høyt om disse men heller på saklig hvis meldt skriftlig. 

Flere som har erfaringer med slike kollegaer og hvordan man skal klare å takle disse uten å bli helt utslitt? 

Anonymkode: 8bb63...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må snakke med din nærmeste leder. Ta det opp på en saklig og nøktern måte. Bruk konkrete eksempler, som du kan underbygge. Spør lederen din hvordan hen ønsker at du skal håndtere dette.

Anonymkode: cfe50...631

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må snakke med din nærmeste leder. Ta det opp på en saklig og nøktern måte. Bruk konkrete eksempler, som du kan underbygge. Spør lederen din hvordan hen ønsker at du skal håndtere dette.

Det har blitt gjort med forie leder. Forie leder "så rett gjennom" kollegaen og kollega turte derfor ikke å gjøre stort. Nå har vi en mer "hyggelig" leder som ikke kjenner h*n så godt, og h*n har eskalert litt for nå er det mere frie tøyler.

Skrevet

Det kan virke litt som om stikke hodet i sanden kanskje, men hvis det ikke har skjedd noe til nå etter at du og andre ansatte har tatt det opp med arbeidsgiver mange ganger, så ville jeg sett meg om etter en ny jobb. Du kan selvsagt ta kampen ved å involvere verneombud/tillitsvalgt (der du f. eks. kan argumentere for at vedkommende forsurer arbeidsmiljøet i den grad at dere andre gjøre en dårligere jobb), men tenk først: Velg dine kamper med omhu, med mindre dette er drømmejobben kan det koste mer enn det smaker. Arbeidsgiver har allerede vist deg at de ikke er særlig villige til å gjøre noe med saken, og da må du og eventuelt andre ansatte eventuelt bruke mye makt for å komme videre, noe som kan koste mye. En sak kan ta lang tid, og du må i så fall regne med mange møter og at du blir nødt til å fremlegge mye dokumentasjon på tingenes tilstand. Du bør i hvert fall ikke ta en slik kamp alene uten å få fagforeningen med deg først. 

Om det er verdt det for din del bør du vurdere først, i mange tilfeller er det like greit å finne en ny jobb. Livet er for kort til å handskes med totalt urimelige kollegaer og konfliktsky ledere. Erfaringsmessig er det dessverre slik at arbeidsmiljøloven ikke er verdt papiret den er skrevet på, og at det i noen tilfeller er nødvendig å finne på noe nytt å gjøre. 

Anonymkode: 112c3...5f5

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan virke litt som om stikke hodet i sanden kanskje, men hvis det ikke har skjedd noe til nå etter at du og andre ansatte har tatt det opp med arbeidsgiver mange ganger, så ville jeg sett meg om etter en ny jobb. Du kan selvsagt ta kampen ved å involvere verneombud/tillitsvalgt (der du f. eks. kan argumentere for at vedkommende forsurer arbeidsmiljøet i den grad at dere andre gjøre en dårligere jobb), men tenk først: Velg dine kamper med omhu, med mindre dette er drømmejobben kan det koste mer enn det smaker. Arbeidsgiver har allerede vist deg at de ikke er særlig villige til å gjøre noe med saken, og da må du og eventuelt andre ansatte eventuelt bruke mye makt for å komme videre, noe som kan koste mye. En sak kan ta lang tid, og du må i så fall regne med mange møter og at du blir nødt til å fremlegge mye dokumentasjon på tingenes tilstand. Du bør i hvert fall ikke ta en slik kamp alene uten å få fagforeningen med deg først. 

Om det er verdt det for din del bør du vurdere først, i mange tilfeller er det like greit å finne en ny jobb. Livet er for kort til å handskes med totalt urimelige kollegaer og konfliktsky ledere. Erfaringsmessig er det dessverre slik at arbeidsmiljøloven ikke er verdt papiret den er skrevet på, og at det i noen tilfeller er nødvendig å finne på noe nytt å gjøre. 

Jeg ønsker ikke å stikke ifra hver gang det skal oppstå et problem. Ønsker å håndtere dette og lære av det til neste gang jeg møter på et slikt problem. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke å stikke ifra hver gang det skal oppstå et problem. Ønsker å håndtere dette og lære av det til neste gang jeg møter på et slikt problem. 

Da snakker du med din nye leder, og gir han eller henne en sjanse. Du får fort et inntrykk av hvorvidt personen kommer til å gjøre noe med saken.

Så snakker du ev. med tillitsvalgt, og ber om råd.

Avhengig av hvor stor arbeidsplassen er, kan du vurdere å gå til HR, men HR-avdelingen er ofte der kun/mest for lederne. Dersom lederen din er ny/ung/inkompetent, kan det likevel være verdt å involvere HR. De kan være profesjonelle og flinke, og ta tak i situasjonen ved å coache lederen din.

Har dere et system for avviksmeldinger? Du kan sende e-post til sjefen hver gang personen gjør et alvorlig avvik, som kan dokuementeres.

Du kan også begynne å svare tilbake på møter, men vær veldig obs på å være vennlig, saklig og nøktern. Ellers kan du virke som urokråken, hvis denne personen er flink til å manipulere.

Når du har prøvd alt dette har du svaret ditt: Er det verdt å bli, eller må du søke andre jobber?

Jeg har selv igangsatt en slik prosess og fått personen sparket, men da med god støtte fra min leder, leder over der igjen, og HR.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så offeret må skaffe seg en helt annen arbeidsplass. 

Samtidig som tullingen får fortsette som før?              

Anonymkode: 311a2...2b1

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så offeret må skaffe seg en helt annen arbeidsplass. 

Samtidig som tullingen får fortsette som før?              

Anonymkode: 311a2...2b1

Ja, hvis det er svak ledelse og dårlig kultur, så er det faktisk det beste for "offeret". Nå har ikke vi fullt innsyn i denne spesifikke saken da, den kan ha flere sider.

Det er synd at noen slike mennesker får ture fram, men sånn er livet.

Skrevet

Hvis jeg skulle prøvd å gå frem i den forstand ved å endre personens atferd eller på lengre sikt prøve å få vedkommende sparket, ville jeg passet på og holdt meg på et saklig nivå. Dokumenter alle avvik, pass på at du i så fall har en støtte i ledelsen og vær forberedt på mye motgang.

Etter min erfaring er veldig mange ledere konfliktsky og redd for å ta tak i ting.

Det er lov å prøve, men det er dessverre ikke alltid at endringer skjer. Så pass på at du ikke får noen riper i lakken hvis du evt vil søke deg ny jobb. Det er faktisk helt innafor å tenke at det ikke verdt det og så finne seg noe annet.

Anonymkode: 2b233...379

Skrevet

Enig med de andre. Det er veldig viktig å se an lederen din. Jeg har selv meldt ifra om en større sak hos oss og endt opp som syndebukk. Du aner ikke hva du står i mot slike personer. 

Jeg er litt usikker på hva du mener personen gjør. Lager han kaoset (gjør feilene) eller fremhever han seg selv når andre har gjort feil? Hva sier andre i gruppen? Du kan umulig være den eneste som har lagt merke til dette?

Anonymkode: 5b8ea...d22

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med de andre. Det er veldig viktig å se an lederen din. Jeg har selv meldt ifra om en større sak hos oss og endt opp som syndebukk. Du aner ikke hva du står i mot slike personer. 

Jeg er litt usikker på hva du mener personen gjør. Lager han kaoset (gjør feilene) eller fremhever han seg selv når andre har gjort feil? Hva sier andre i gruppen? Du kan umulig være den eneste som har lagt merke til dette?

Anonymkode: 5b8ea...d22

Nei, altså personen tar en situasjon helt ut av kontekst uten å forhøre seg med ansvarlig kollega først på hvorfor noe ble slik. Også bruker kollega disse sakene til å fremstå som en helt. Samtidig som at det er denne kollegaen som utfører mest avvik og slurver endel. Ja, flere kollegaer har lagt merke til dette. Dersom en kollega som er i samme gruppe som denne personen utarbeider et tiltak, så kan denne kollegaen finne på å rakke ned på tiltaket samme dagen og sørger for å få fjerne det. Dette var bare et eksempel. Jeg måtte for eksempel ha en samtale med denne kollegaen der flere kollegaer og ledere var med. Det var flere bekymringsverdige forhold jeg tok opp for å begrunne hvorfor jeg ikke kunne stole på denne kollegaen. Disse forholdene var ting som faktisk hadde hendt (juging osv), da begynner kollega å bli blank i øya og svarer at jeg svartmaler henne, inviterer ikke hu med på ting osv. Ting som ikke har noe med fag å gjøre, som heller ikke har noe med virkeligheten å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...