AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Del Skrevet 30. oktober 2019 Et nært familiemedlem av samboeren min døde nylig, og min mor sa fra starten av at hun gjerne hjalp til der hun kunne, så vi har spurt om hun ville hjelpe til med å bake kaker, noe hun gjerne ville. Plutselig sier hun til meg at hun kommer til å delta i begravelsen "for å støtte oss". Jeg sier at vi setter pris på det men at det absolutt ikke er nødvendig, særlig siden hun aldri har møtt den avdøde eller resten av familien. Hun blir fornærmet men slår seg tilsynelatende til ro med det. Jeg snakket med samboeren min om det senere og han vil absolutt ikke at hun skal komme, nettopp på grunn av grunnene jeg fortalte henne. Så kommer hun på besøk og sier, denne gangen til han, at hun gjerne vil komme og at det er dårlig gjort av meg å ikke la henne. Samboeren min sier det er unødvendig, men at det er en hyggelig tanke. Hun sier OK, men hver gang jeg har snakket med henne etter dette virker det som om hun surker fordi hun ikke får komme. Jeg forstår ikke på død og liv hvorfor hun absolutt insisterer på å komme i et fremmed menneskes begravelse. Er det vi som er urimelige her eller er det henne? Og, siden hun baker kaker, er det forventet at hun skal få komme på kaffen etterpå? Anonymkode: e4cb7...9cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Del Skrevet 30. oktober 2019 Det er dere som er urimelige. Anonymkode: e633f...7df 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Lou Salome Skrevet 30. oktober 2019 Populært innlegg #3 Del Skrevet 30. oktober 2019 Dere er veldig urimelige, det er jo en hyggelig tanke, og hvorfor i all verden skulle hun ikke gå når hun gjerne vil? Hvis det er årsaker her som du ikke har skrevet (at din mor er invaderende og du ønsker minst mulig med henne å gjøre), skulle du ikke ha involvert henne i det hele tatt. 63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 30. oktober 2019 #4 Del Skrevet 30. oktober 2019 Dere er urimelige, sett heller pris på at hun vill støtte dere gjennom sorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cmd Skrevet 30. oktober 2019 #5 Del Skrevet 30. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke på død og liv hvorfor hun absolutt insisterer på å komme i et fremmed menneskes begravelse. Er det vi som er urimelige her eller er det henne? Og, siden hun baker kaker, er det forventet at hun skal få komme på kaffen etterpå? Dere er urimelige. Et ordtak : Ikke gå til bursdags- eller bryllupsfest uten invitasjon men vær med å dele sorgen i en begravelse. Her kunne hun deltatt. Jeg har hørt men vet ikke om det er sant. Begravelsesbyrå (sammen med familien) leier noen folk og betaler ca. 500 - 1000 kr for å delta. Fordi nå er det IKKE mange som kommer til begravelse. OM dette er sant eller ikke, vet jeg ikke. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Del Skrevet 30. oktober 2019 Akkurat nå, Lou Salome skrev: Dere er veldig urimelige, det er jo en hyggelig tanke, og hvorfor i all verden skulle hun ikke gå når hun gjerne vil? Hvis det er årsaker her som du ikke har skrevet (at din mor er invaderende og du ønsker minst mulig med henne å gjøre), skulle du ikke ha involvert henne i det hele tatt. Det er selvsagt en veldig hyggelig tanke, og vi har sagt til henne at vi er veldig takknemlige for at hun orker. Det er ikke det at jeg (eller samboeren min) ønsker minst mulig med henne å gjøre, men hun er den type person som gjerne vil være midtpunktet i de fleste situasjoner og som aller helst ser at samtalen handler om henne. En begravelse, spesielt for et menneske og med haugevis av mennesker hun aldri har møtt, er ikke riktig tid eller sted for noe sånn. Anonymkode: e4cb7...9cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #7 Del Skrevet 30. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er selvsagt en veldig hyggelig tanke, og vi har sagt til henne at vi er veldig takknemlige for at hun orker. Det er ikke det at jeg (eller samboeren min) ønsker minst mulig med henne å gjøre, men hun er den type person som gjerne vil være midtpunktet i de fleste situasjoner og som aller helst ser at samtalen handler om henne. En begravelse, spesielt for et menneske og med haugevis av mennesker hun aldri har møtt, er ikke riktig tid eller sted for noe sånn. Anonymkode: e4cb7...9cb Så hev dere over tvangstankene deres, og la de som vil delta i begravelsen. Anonymkode: c289b...ece 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #8 Del Skrevet 30. oktober 2019 Jeg vil tro de aller fleste ønsker at så mange som mulig skal komme i begravelsen til et kjært familiemedlem. Det hjelper i sorgen å se at noen bryr seg nok til å delta i begravelsesseremonien. Så hva er det som ikke blir fortalt her? Anonymkode: bceff...995 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #9 Del Skrevet 30. oktober 2019 Alle som vil bør da få komme i en begravelse hvis de ønsker? 🤔 Med mindre vedkommende har drept avdøde da Anonymkode: 7ee24...657 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 30. oktober 2019 #10 Del Skrevet 30. oktober 2019 Her det dere som oppfører dere dårlig TS. Ikke legg til mer og mer om hvordan moren deres "oppfører" seg for å vri sympatien i deres retning når folk reagerer. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #11 Del Skrevet 30. oktober 2019 Det hadde vært noe annet hvis moren min noen sinne møtte avdøde - da hadde jeg gladelig hatt henne sammen med oss i kirken. Og det hadde selvfølgelig vært greit for meg hvis samboeren min ville hun skulle komme, men når hun først spurte sa jeg nei fordi jeg vet samboeren min hadde sagt akkurat det samme (hvilket han gjorde). Det er kun oss to hun kommer til å kjenne der, og hun kjenner ikke egentlig samboeren min så godt da vi ikke har vært sammen i et år enda en gang. Jeg skjønner jo nå at mange syns det er rart at vi ikke lar henne komme, men jeg hadde ikke dratt i begravelsen til faren til bestekompisen til søskenbarnet mitt med mindre jeg hadde hatt noe å gjøre med vedkommende. For meg handler en begravelse om å ta avskjed med en man kjenner/er glad i/elsket. Anonymkode: e4cb7...9cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #12 Del Skrevet 30. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er selvsagt en veldig hyggelig tanke, og vi har sagt til henne at vi er veldig takknemlige for at hun orker. Det er ikke det at jeg (eller samboeren min) ønsker minst mulig med henne å gjøre, men hun er den type person som gjerne vil være midtpunktet i de fleste situasjoner og som aller helst ser at samtalen handler om henne. En begravelse, spesielt for et menneske og med haugevis av mennesker hun aldri har møtt, er ikke riktig tid eller sted for noe sånn. Anonymkode: e4cb7...9cb Men da burde dere ikke bedt henne bake. Nå gir dere utrykk for at dere setter pris på arbeidskraften hennes, men ikke på henne selv. Det blir hun naturligvis lei seg over, alle ville vel blitt det. Jeg skjønner at sorg og begravelser er vanskelig å forholde seg til og kan gjøre at man får tunellsyn og glemmer andre menneskers følelser. Her er dere likevel urimelige, dere bør la moren din komme, og i hvertfall ikke forvente at hun bare skal komme innom for å levere et kakefat og så gå igjen. Anonymkode: 4ceb0...e81 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #13 Del Skrevet 30. oktober 2019 En begravelse kan jo hvem som helst gå i, er bare å troppe opp når klokkenen ringer. Skjønner ikke hvorfor hun må ha tillatelse fra dere egentlig. At du ikke drar i en begravelse der du ikke kjenner avdøde så er det ikke automatikk i at andre tenker sånn. Og hun har stillt opp med kake etc. Ja jeg synes dere er urimelige. Og som jeg skrev, dette kan egentlig ikke dere bestemme. Anonymkode: 41803...bef 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #14 Del Skrevet 30. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært noe annet hvis moren min noen sinne møtte avdøde - da hadde jeg gladelig hatt henne sammen med oss i kirken. Og det hadde selvfølgelig vært greit for meg hvis samboeren min ville hun skulle komme, men når hun først spurte sa jeg nei fordi jeg vet samboeren min hadde sagt akkurat det samme (hvilket han gjorde). Det er kun oss to hun kommer til å kjenne der, og hun kjenner ikke egentlig samboeren min så godt da vi ikke har vært sammen i et år enda en gang. Jeg skjønner jo nå at mange syns det er rart at vi ikke lar henne komme, men jeg hadde ikke dratt i begravelsen til faren til bestekompisen til søskenbarnet mitt med mindre jeg hadde hatt noe å gjøre med vedkommende. For meg handler en begravelse om å ta avskjed med en man kjenner/er glad i/elsket. Anonymkode: e4cb7...9cb Du vet at andre kan se annerledes enn deg på saker og ting...? Anonymkode: c289b...ece 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #15 Del Skrevet 30. oktober 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et nært familiemedlem av samboeren min døde nylig, og min mor sa fra starten av at hun gjerne hjalp til der hun kunne, så vi har spurt om hun ville hjelpe til med å bake kaker, noe hun gjerne ville. Plutselig sier hun til meg at hun kommer til å delta i begravelsen "for å støtte oss". Jeg sier at vi setter pris på det men at det absolutt ikke er nødvendig, særlig siden hun aldri har møtt den avdøde eller resten av familien. Hun blir fornærmet men slår seg tilsynelatende til ro med det. Jeg snakket med samboeren min om det senere og han vil absolutt ikke at hun skal komme, nettopp på grunn av grunnene jeg fortalte henne. Så kommer hun på besøk og sier, denne gangen til han, at hun gjerne vil komme og at det er dårlig gjort av meg å ikke la henne. Samboeren min sier det er unødvendig, men at det er en hyggelig tanke. Hun sier OK, men hver gang jeg har snakket med henne etter dette virker det som om hun surker fordi hun ikke får komme. Jeg forstår ikke på død og liv hvorfor hun absolutt insisterer på å komme i et fremmed menneskes begravelse. Er det vi som er urimelige her eller er det henne? Og, siden hun baker kaker, er det forventet at hun skal få komme på kaffen etterpå? Anonymkode: e4cb7...9cb Siste setningen er ganske utrolig. "...skal få komme" Anonymkode: c289b...ece 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 30. oktober 2019 #16 Del Skrevet 30. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært noe annet hvis moren min noen sinne møtte avdøde - da hadde jeg gladelig hatt henne sammen med oss i kirken. Og det hadde selvfølgelig vært greit for meg hvis samboeren min ville hun skulle komme, men når hun først spurte sa jeg nei fordi jeg vet samboeren min hadde sagt akkurat det samme (hvilket han gjorde). Det er kun oss to hun kommer til å kjenne der, og hun kjenner ikke egentlig samboeren min så godt da vi ikke har vært sammen i et år enda en gang. Jeg skjønner jo nå at mange syns det er rart at vi ikke lar henne komme, men jeg hadde ikke dratt i begravelsen til faren til bestekompisen til søskenbarnet mitt med mindre jeg hadde hatt noe å gjøre med vedkommende. For meg handler en begravelse om å ta avskjed med en man kjenner/er glad i/elsket. Anonymkode: e4cb7...9cb Men dette er ikke deg, det er en langt eldre kvinne som gjerne vil gå i en begravelse og har egne grunner til det. Hun vil antageligvis knytte sterkere bånd til deg og din samboer. Hun vil hilse på hans familie. Hun vil delta i din familie. Og du skriver ting som "det er en hyggelig tanke" og at dere setter pris på det. Det gjør du jo aldeles ikke? Siden du faktisk er samboer, er det uansett på tide at hun involveres mer. Mange går da i begravelser til folk de ikke kjenner, av ymse grunner. Her kjenner hun jo deg, og ønsker å bli mer kjent med din samboer. Og du har blitt voksen nå, din samboer er din familie, det er derfor en nær link mellom deg og avdøde. Selvfølgelig må hun få gå hvis hun vil, og selvfølgelig kan hun godt komme på samvær etterpå. Særlig når hun har bakt kaker. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #17 Del Skrevet 30. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det hadde vært noe annet hvis moren min noen sinne møtte avdøde - da hadde jeg gladelig hatt henne sammen med oss i kirken. Og det hadde selvfølgelig vært greit for meg hvis samboeren min ville hun skulle komme, men når hun først spurte sa jeg nei fordi jeg vet samboeren min hadde sagt akkurat det samme (hvilket han gjorde). Det er kun oss to hun kommer til å kjenne der, og hun kjenner ikke egentlig samboeren min så godt da vi ikke har vært sammen i et år enda en gang. Jeg skjønner jo nå at mange syns det er rart at vi ikke lar henne komme, men jeg hadde ikke dratt i begravelsen til faren til bestekompisen til søskenbarnet mitt med mindre jeg hadde hatt noe å gjøre med vedkommende. For meg handler en begravelse om å ta avskjed med en man kjenner/er glad i/elsket. Anonymkode: e4cb7...9cb Sammenligner du virkelig det med en mor som ønsker å gå i begravelsen til et nært familiemedlem av datterens samboer (svigersønn)? Anonymkode: f6f14...780 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #18 Del Skrevet 30. oktober 2019 Hei, Vi har masse å lære av våre nye landsmenn. De slipper til alle under bønnen i mosken uten begrensning. Vær rause. Anonymkode: f89e3...5d5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #19 Del Skrevet 30. oktober 2019 Jeg hadde typen med i begravelsen til min farfar. De hadde vel ikke truffet hverandre en gang. Han ville gå for min skyld. Om bestevenninnen min sin far dør, ville jeg gått pga henne, selv om jeg ikke kjenner ham. Om du er redd hun skal komme iført glamourmodellklær for så å insistere på å fremføre en sang under begravelsen kan jeg forstå at du gjerne ikke er så lysten på å ha henne der, men... Anonymkode: f8d27...a90 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 30. oktober 2019 #20 Del Skrevet 30. oktober 2019 Det er helt naturlig at hun deltar i begravelsen. Faktisk nesten forventet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå