Gå til innhold

Familiedrama pga utestenging...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så drittlei familiedrama. Hver gang jeg har pratet med min mor i det siste ender det opp i krangling. Hun er så overbeskyttende ovenfor den narkomane sønnen sin.. 

Vi er 6 søsken med samme mor og far. Vi er 5 mot 6 om vi kan si det slik, da han som "står alene" er en 35 år gammel narkis, som ikke har omsorg for barnet sitt lenger en gang, pga trusler osv (med bevis). Han flytter hjem og til dama heletiden, aldri et ordentlig fast bosted, og bruker opp alle pengene hans omtrent dagen han får de. Moren min sier det er gjeld han betaler på🤦🏻‍♀️ når han er rød i øynene sier hun at det kun er slik han er siden han er psykisk syk, og noen ganger sier hun sobril. Men det er emfetamin osv han går på.. 

Han har dopet meg ned (jeg er lillesøster). Altså han lurte meg til å smake på en svensk energidrikk som viste seg til å være alkohol, med emfetamin, sobril, og kanskje noe annet(?), fikk migrene for første gang etter det. Han kastet meg også inn i veggen, men siktet egentlig på en glassdør, fordi jeg hadde visst lagt grus i bensintanken hans, når jeg var 13, og det hadde han "sett". Faren min undersøkte, og det eneste han fant var sandstøv rundt lokket, som har kommet i løpet av flere år, så var det ikke bensintanken som var problemet med bilen heller.. Han nektet for å kaste meg inn i veggen, men det var vel ca 6 vitner (2 søsken, og 4 venner på besøk). Vold er mange år siden, jeg var 14, han var 24 tipper jeg. Neddopingen er 3 år siden nå denne høsten. Det var flaks jeg ikke var gravid da også, ble gravid uplanlagt bare 6 mnd senere.. 

Han stjeler fra familie, venner og ukjente, og ruser seg enda. Ruset seg siden han var 13 år tror vi. 

Men poenget mitt med innlegget er egentlig at foreldrene våre liker ikke "utestenging" som de kaller det.. 

Hvis de blir invitert et sted til jul så MÅ han være med, ellers feirer de ikke jul. Han ble dritings forrige jul når han var hos oss, uten å drikke noe nesten.. Så man kan jo gjette seg hva han hadde i blodet fra før🤦🏻‍♀️ og der hadde jeg dattera mi på 1 år... 

Vi har alle våre små familier nå, og dermed har alle 5 søsken blitt mer overbeskyttende ovenfor våre barn. Før det så var vi så vandt til tullet hans at vi ikke reagerte like mye som det vi gjør nå.. Det er bare noen uker siden han truet hun ene søsteren vår.

Vi vil helst ikke ha han med i bursdager osv, da han bare er frekk, kranglete eller rusa. Han sier han ikke ruser seg, men han lyver hele tiden, i omtrent hver setning.

Moren vår (spesielt henne, men litt faren vår også) er veldig sur fordi det kommer en bursdag nå som det er blitt valgt å invitere sønnen hans med moren, isteden for broren vår. 

Moren vår sier at det er viktigere med onkler enn søskenbarn i barnebursdager, også sier jeg men jeg hadde aldri tanter og onkler på bursdager når jeg var liten, og det var jo en heeelt annen sak for de kom jo ikke overens med våre tanter og onkler🙊 Men det gjør ikke vi heller med narkis-broren vår, så det er jo egentlig i prinsippet helt samme sak (bare vi har en sterkere grunn, da han har brukt vold og ruser seg osv, det har aldri tantene eller onklene våre gjort). 

De er usikre på om de skal i den bursdagen da, siden broren min ikke får komme. Moren min blir sinna hver gang jeg prøver å forklare grunnen, ender opp med å legge på elns, og jeg blir sinna fordi hun aldri vil høre.. Alt går mellom ørene på henne. Hun er veldig lik broren min med symptomer på chizofreni, bare han er verre pga rus.. 

Hva ville dere gjort i denne saken? 🙈

Anonymkode: d3c69...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig,hvis mora mi var sånn at hun da ikke kom hvis bror ikke får komme,ville jeg sagt "helt greit,da trenger du ikke komme"

Ville ikke latt meg manipulere på den måten til å ha narkisbror rundt ungene mine,eller meg selv for den del,etter alt han har gjort.

Jeg vet litt hva du snakker om,har personer involvert i rus i vår familie også. Dog ikke så ille at jeg må velge bort moren min da,men ja...ville dessverre gjort det om jeg måtte!

Masse lykke til med alt❤

Anonymkode: c11b1...f09

• Liker 19
Skrevet

Ingen er viktigere enn mitt eget barn, og å utsette mitt barn for rusa personer er helt uaktuelt. Jeg hadde aldri invitert denne broren i noe selskap, så hadde foreldrene mine fått tatt valget om å møte ut i fra det. Muligens vil de ikke lenger reagere på denne "utestengelsen" etter en stund?

Dere er jo heldige mtp at dere er 4 søsken som kan stå sammen. Om dere holder sammen så er dere ikke alene. Forhåpentligvis tar foreldrene deres til fornuft, hvis ikke vil de få en trist alderdom om de velger bort sine friske barn og barnebarn.

Muligens jeg ville ha skrevet et brev til min mor, om hun ikke ville ha pratet. Men å endre på utestengingen ville aldri vært noe tema. Da skulle personen ha vist foran meg alene at adferden var endret, før mitt barn hadde blitt involvert. 

• Liker 6
Skrevet

Invitert sønnen hans med sin mor og la dine foreldre bli hjemme.  Enkelt og greit. Det er din og din manns jobb å beskytte barna.  Dere er jo alle glad i broren ders, men når han er ruset voldelig og lyver hele tiden må dere sette ned foten.

Dere bør forresten ta kontakt med foreningen for pårørende til rusmisbrukere.  Særlig dine foreldre er alvorlig medavhengige. 

Anonymkode: a1fc2...c5b

• Liker 15
Skrevet

Ikke noe å krangle om. Hver gang du snakker med din mor, sier du at det er utelukket at broren får komme i bursdag (eller jul eller annet), og det er ditt valg basta bom. Hvis hun ikke vil komme, greit for deg, hun er invitert.
Og du kommer ikke til dem eller andre steder der han er, og ihvertfall ikke med barnet ditt. Ferdig med det, sånn blir det heretter. 

Anonymkode: aeb03...4d4

• Liker 16
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe å krangle om. Hver gang du snakker med din mor, sier du at det er utelukket at broren får komme i bursdag (eller jul eller annet), og det er ditt valg basta bom. Hvis hun ikke vil komme, greit for deg, hun er invitert.
Og du kommer ikke til dem eller andre steder der han er, og ihvertfall ikke med barnet ditt. Ferdig med det, sånn blir det heretter. 

Stiller meg bak denne. Du må lære deg å sette grenser, ikke la moren din manipulere deg på den måten. Du er voksen nå og har et lite barn. Ta deg sammen!

• Liker 9
Skrevet

Dette høres ut som en veldig vanskelig situasjon. Viktig å beskytte barn mot rus og vold, det er jeg veldig enig med deg i. Samtidig forstår jeg godt at foreldrene dine er glad også i denne sønnen sin og vel prøver å hjelpe ham det de kan. Det gjør neppe problemene hans bedre om han blir utestengt fra familien. Er hans skjebne så fortapt at dere bare bør skjerme dere fra ham og la ham seile sin egen sjø, eller kan dere forsøke å hjelpe, være rause og og inkludere ham, selv om han svikter og er upålitelig? Er det mulig å ha ham med uten at det bare blir problemer og vanskelig for barna? Det er vel det dere må vurdere, og det spørs hvor «fortapt» situasjonen hans er.  Jeg skjønner det er fryktelig vanskelig, samtidig så tenker jeg at han sikkert trenger deres hjelp også. Stakkars menneske. Jeg tenker at det er ganske naturlig at foreldrene dine ønsker å hjelpe ham også. Det finnes ikke noe verre for foreldre enn at barna sliter. Får virkelig vondt av dere alle sammen.

Har selv en mor med psykiske problemer, hun kan være uberegnelig. Men barna forstår at hun ikke er frisk og blir ikke redde av det. Så lenge det er trygge voksne rundt, går det bra. Er det mulig for dere å finne en lignende middelvei, feks at han holder seg unna rus mest mulig i forbindelse med familiesammenkomster? I så fall tror jeg nok jeg ville forsøkt å få det til. Ønsker dere masse lykke til!

Anonymkode: 6487b...25e

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som en veldig vanskelig situasjon. Viktig å beskytte barn mot rus og vold, det er jeg veldig enig med deg i. Samtidig forstår jeg godt at foreldrene dine er glad også i denne sønnen sin og vel prøver å hjelpe ham det de kan. Det gjør neppe problemene hans bedre om han blir utestengt fra familien. Er hans skjebne så fortapt at dere bare bør skjerme dere fra ham og la ham seile sin egen sjø, eller kan dere forsøke å hjelpe, være rause og og inkludere ham, selv om han svikter og er upålitelig? Er det mulig å ha ham med uten at det bare blir problemer og vanskelig for barna? Det er vel det dere må vurdere, og det spørs hvor «fortapt» situasjonen hans er.  Jeg skjønner det er fryktelig vanskelig, samtidig så tenker jeg at han sikkert trenger deres hjelp også. Stakkars menneske. Jeg tenker at det er ganske naturlig at foreldrene dine ønsker å hjelpe ham også. Det finnes ikke noe verre for foreldre enn at barna sliter. Får virkelig vondt av dere alle sammen.

Har selv en mor med psykiske problemer, hun kan være uberegnelig. Men barna forstår at hun ikke er frisk og blir ikke redde av det. Så lenge det er trygge voksne rundt, går det bra. Er det mulig for dere å finne en lignende middelvei, feks at han holder seg unna rus mest mulig i forbindelse med familiesammenkomster? I så fall tror jeg nok jeg ville forsøkt å få det til. Ønsker dere masse lykke til!

Anonymkode: 6487b...25e

Det gjør vel neppe problemene hans bedre å gå i barnebursdager og bli inkludert i familien. Det har ikke hjulpet på 34 år, så hvorfor skulle det bedre i framtiden? På hvilken måte hjelper TS han hvis hun godtar han? De har prøvd inkludering, nå er det på tide å prøve noe annet. TS har forsøkt inkludering og middelveier til nå, og nå vurdert  og nå bestemt seg for å slutte med det. 

Hva moren måtte mene er underordnet. Og det kan godt hende at utestengelse ikke forverrer situasjonen, men gir ham et spark bak til å endre retning på livet. 

• Liker 9
Skrevet

Denne broren din trenger krav og grenser. Hvis han skal komme i bursdag, jul mm må han være nykter, ellers er det rett ut. 

Og det å servere han alkohol el er dødfødt!

• Liker 1
Gjest RødeFare
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør forresten ta kontakt med foreningen for pårørende til rusmisbrukere

Dette var et godt råd! Ta kontakt med dem og få noen råd om hvordan dere kan håndtere situasjonen på best mulig måte. Det kan også være en god idé å snakke med noen om hva dere har vært gjennom, for dette hørtes skikkelig vondt og ugreit ut. Lykke til TS!

Skrevet

Han er overhodet ikke velkommen hos meg fordi han er en rusmisbruker, og jeg ikke ønsker ham i nærheten av barna mine! Hvis du velger ham isteden for meg og mine barn, så sier det en del om deg. 

Noe slikt ville iallefall jeg sagt til moren min, hvia jeg var i dine sko...                  

Anonymkode: c7f9e...8c3

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Invitert sønnen hans med sin mor og la dine foreldre bli hjemme.  Enkelt og greit. Det er din og din manns jobb å beskytte barna.  Dere er jo alle glad i broren ders, men når han er ruset voldelig og lyver hele tiden må dere sette ned foten.

Dere bør forresten ta kontakt med foreningen for pårørende til rusmisbrukere.  Særlig dine foreldre er alvorlig medavhengige. 

Anonymkode: a1fc2...c5b

Dette. 

Dere må beskytte ungene deres og la hans barn få en relasjon til familien sin. Om det provoserer moren din så må det bare bli sånn. 

Hun kommer vel til å nekte å komme de første gangene dere inviterer uten han, men etterhvert så vil det gå seg til. Hensynet til en kan aldri gå over hensynet til alle. Og han har selv valgt rus. 

Anonymkode: 05fd8...658

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...