Gå til innhold

Barnehagelærer, men vil ta master

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går mitt første år på barnehagelærerutdanningen, og jeg har egentlig valgt det ettersom jeg vil ta en master i spesialpedagogikk slik at jeg har flere jobbmuligheter. Nå har jeg begynt å kjenne litt på om dette var rett valg for meg.. Har aldri studert før, så dette er jo veldig nytt for meg. Jeg er redd for å ikke klare å få gode nok karakterer til å komme inn på en master. For hvis jeg ikke kommer meg inn på en master, så føler jeg at jeg har studert noe til ingen nytte. Det er sikkert greit å jobbe i barnehage altså, men det er ikke det jeg ser for meg at jeg skal gjøre hele livet mitt.

Egentlig så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.. Dropper jeg ut, så har jeg ikke mulighet til å ta denne masteren. Men jeg er bare så redd for å ikke klare å være motivert nok med bacheloren jeg skal ta..

Anonymkode: f2ee4...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venninnen min har gjort det samme. Tok først bachelor, også ønsker hun på sikt å ta master, da hun ikke ser for seg å jobbe i barnehage resten av livet. 

Men hun tok en studiepause etter bachelor, for å ikke brenne seg ut. Jobber i barnehage nå. Kan det være et alternativ da, å ta en pause etter bachelor? :)

Anonymkode: 1e6e0...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min har gjort det samme. Tok først bachelor, også ønsker hun på sikt å ta master, da hun ikke ser for seg å jobbe i barnehage resten av livet. 

Men hun tok en studiepause etter bachelor, for å ikke brenne seg ut. Jobber i barnehage nå. Kan det være et alternativ da, å ta en pause etter bachelor? :)

Anonymkode: 1e6e0...fb6

Håper jeg klarer det, hvertfall! Jeg har enda ikke vært i praksis i barnehage, så jeg kan jo ikke si at jeg ikke kommer til å like det. Er bare at jeg ikke klarer å se for meg den jobben helt til jeg blir pensjonist, hehe.. Er det C man må ha i snitt for å komme inn på mastergrader, eller er det veldig varierende?

Ja, det kan godt hende at jeg tar en studiepause før jeg tar en master. Egentlig vil jeg bare bli ferdig "fort", men det kan sikkert være lurt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en studiepause og lad opp litt til master. Det høres fornuftig ut.

Anonymkode: 16f5d...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du startet på barnehagelærer-utdanningen når visjonen din er å IKKE jobbe i barnehage? Jeg mener, det er jo tusen andre studier du kunne startet på da. Om du vil ha en master i spes.ped kunne du jo startet på pedagogikk?

Anonymkode: eba51...ffc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å begynne med barnehagelærerutdanning og så ta master er EKSTREMT lite lurt. Du får absolutt ikke noe økonomisk utslag for mastergraden din, og med all sannsynlighet ender du uansett opp med å jobbe i barnehage. Du får ikke voldsomt mange flere jobbmuligheter med kombinasjonen barnehagelærer + master i spes.ped, dessverre.  Med master er du jo heller ikke kvalifisert for å jobbe i skolen f.eks. så om du ønsker å være spesialpedagog og ha mulighet til å jobbe med alt mellom småbarn og voksenopplæring, burde du jo heller studert pedagogikk og så tatt en master.

Anonymkode: 72a31...d8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går mitt første år på barnehagelærerutdanningen, og jeg har egentlig valgt det ettersom jeg vil ta en master i spesialpedagogikk slik at jeg har flere jobbmuligheter. Nå har jeg begynt å kjenne litt på om dette var rett valg for meg.. Har aldri studert før, så dette er jo veldig nytt for meg. Jeg er redd for å ikke klare å få gode nok karakterer til å komme inn på en master. For hvis jeg ikke kommer meg inn på en master, så føler jeg at jeg har studert noe til ingen nytte. Det er sikkert greit å jobbe i barnehage altså, men det er ikke det jeg ser for meg at jeg skal gjøre hele livet mitt.

Egentlig så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.. Dropper jeg ut, så har jeg ikke mulighet til å ta denne masteren. Men jeg er bare så redd for å ikke klare å være motivert nok med bacheloren jeg skal ta..

Om du ikke er motivert nok til en bachelor en gang så sier det seg vel selv... Det er ikke noe annet du interesserer deg mer for å studere da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å begynne med barnehagelærerutdanning og så ta master er EKSTREMT lite lurt. Du får absolutt ikke noe økonomisk utslag for mastergraden din, og med all sannsynlighet ender du uansett opp med å jobbe i barnehage. Du får ikke voldsomt mange flere jobbmuligheter med kombinasjonen barnehagelærer + master i spes.ped, dessverre.  Med master er du jo heller ikke kvalifisert for å jobbe i skolen f.eks. så om du ønsker å være spesialpedagog og ha mulighet til å jobbe med alt mellom småbarn og voksenopplæring, burde du jo heller studert pedagogikk og så tatt en master.

En master i spesialpedagogikk gir jo mulighet til å jobbe i ppt, på skole, i barnehage, nav osv. Så det er jo bare tull.. Tar akkurat samme master som de med en bachelor i pedagogikk feks

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maleficenta skrev:

Om du ikke er motivert nok til en bachelor en gang så sier det seg vel selv... Det er ikke noe annet du interesserer deg mer for å studere da? 

Jeg er motivert, men bare spent på hvilke karakterer jeg får fremover. Får jeg ikke C i snitt så kommer jeg meg ikke inn på master, og da har jeg tatt en bachelor til lite nytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du startet på barnehagelærer-utdanningen når visjonen din er å IKKE jobbe i barnehage? Jeg mener, det er jo tusen andre studier du kunne startet på da. Om du vil ha en master i spes.ped kunne du jo startet på pedagogikk?

Anonymkode: eba51...ffc

Fordi visjonen min er å få en master slik at jeg har mange muligheter. Er det samme om jeg hadde tatt en bachelor i pedagogikk og så en master, for det er akkurat samme master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er motivert, men bare spent på hvilke karakterer jeg får fremover. Får jeg ikke C i snitt så kommer jeg meg ikke inn på master, og da har jeg tatt en bachelor til lite nytte

Det bør ikke være noe problem å få c i snitt dersom du bruker tid på studiene.

Anonymkode: 88e4d...39f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det bør ikke være noe problem å få c i snitt dersom du bruker tid på studiene.

Anonymkode: 88e4d...39f

Nei, og det er klart! Men jeg er likevel engstelig for å ikke klare det. Har enda ikke hatt eksamen i noe, så skal ikke ta sorgen på forskudd, men hvis jeg ikke klarer det så har jeg en bachelorgrad jeg ikke vil bruke videre.. Jeg vil bli spesialpedagog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo ren bullshit, unnskyld språket. Med master i spesialpedagogikk kan du jobbe innenfor PPT, BUP, skolen osv. Bare fordi man ikke skal jobbe som lærer, betyr ikke det at det ikke finnes barn med ulike vansker og utfordringer i skolen ;)  

Til TS: Jeg ville fokusert på gode karakterer, for selv om du må ha C i snitt, så ser de jo også på søkere. Jeg ender nok opp med B i snitt fra barnehagelærerutdanninga, og stiller dermed sterkt for å komme inn hvor jeg vil, men jeg tror ikke det er så vanskelig hvis du har C i snitt altså :) Det er jo også fullt oppnåelig hvis du interesserer deg for fagene! Den dårligste karakteren jeg har fått gjennom 2 år på skolen er C, og går nå 3. året barnehagelærer. Selv er jeg kjempe interessert i fagene og brenner for barn, men jeg ønsker ikke å jobbe i barnehage med mindre det er 1. nok voksentetthet/pedagogtetthet, og 2. lønna blir bedre. Da har jeg mer å gi som spesialpedagog i skolen hvor jeg også får ferien 😄 

Anonymkode: 1b625...b4f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ren bullshit, unnskyld språket. Med master i spesialpedagogikk kan du jobbe innenfor PPT, BUP, skolen osv. Bare fordi man ikke skal jobbe som lærer, betyr ikke det at det ikke finnes barn med ulike vansker og utfordringer i skolen ;)  

Til TS: Jeg ville fokusert på gode karakterer, for selv om du må ha C i snitt, så ser de jo også på søkere. Jeg ender nok opp med B i snitt fra barnehagelærerutdanninga, og stiller dermed sterkt for å komme inn hvor jeg vil, men jeg tror ikke det er så vanskelig hvis du har C i snitt altså :) Det er jo også fullt oppnåelig hvis du interesserer deg for fagene! Den dårligste karakteren jeg har fått gjennom 2 år på skolen er C, og går nå 3. året barnehagelærer. Selv er jeg kjempe interessert i fagene og brenner for barn, men jeg ønsker ikke å jobbe i barnehage med mindre det er 1. nok voksentetthet/pedagogtetthet, og 2. lønna blir bedre. Da har jeg mer å gi som spesialpedagog i skolen hvor jeg også får ferien 😄 

Anonymkode: 1b625...b4f

Helt sant det du sier! En master i spesialpedagogikk er en master i spesialpedagogikk - uansett hvor du kommer fra. 

Og jeg har jo enda ikke vært i praksis, så jeg skal ikke si at jeg IKKE kommer til å trives i barnehage! Men jeg vil bare ha enda flere muligheter :) Tusen takk! Motiverende å lese dine ord. Ser mer lyst på det nå, haha. Satser på at det går greit.

Lykke til du, da! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si det er smart å ha barnehagelærerutdanningen i bunn kontra en ren bachelor i pedagogikk. Om noe skulle skje på veien, som forhindrer deg i å ta master, så har du i det minste en ordentlig utdanning hvor det er lett å få jobb. Og man har mange flere muligheter med master. 

Jeg tok selv barnehagelærerutdanningen med master i tankene, da jeg ikke hadde spesielt lyst til å jobbe i barnehage. I løpet av studiet ble jeg motivert av å lære noe nytt, noe jeg fokuserte mye på. Jeg var aktiv i forelesninger og fokuserte også mye på det sosiale. Hadde en kjempe fin studietid som jeg ikke ville vært foruten. Praksisperiodene likte jeg godt, til tross for at jeg visste at Barnehagelærer ikke var yrket for meg. Gikk rett videre på master, og nå jobber jeg som miljøterapeut ved en institusjon med barn og unge som har autisme. Trives veldig godt, men vil nok på sikt søke meg til andre steder hvor jeg får uttelling for masteren min. Lykke til! 

Anonymkode: 87cfc...271

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Hva snakker du om? Hun kan jobbe som pp-rådgiver, lektor, logoped etc. Med en master i spes. Ped. Det er betydelig bedre betalt enn barnehagelærere og gode jobbmuligheter. 

Anonymkode: 6a86e...498

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller si det er smart å ha barnehagelærerutdanningen i bunn kontra en ren bachelor i pedagogikk. Om noe skulle skje på veien, som forhindrer deg i å ta master, så har du i det minste en ordentlig utdanning hvor det er lett å få jobb. Og man har mange flere muligheter med master. 

Jeg tok selv barnehagelærerutdanningen med master i tankene, da jeg ikke hadde spesielt lyst til å jobbe i barnehage. I løpet av studiet ble jeg motivert av å lære noe nytt, noe jeg fokuserte mye på. Jeg var aktiv i forelesninger og fokuserte også mye på det sosiale. Hadde en kjempe fin studietid som jeg ikke ville vært foruten. Praksisperiodene likte jeg godt, til tross for at jeg visste at Barnehagelærer ikke var yrket for meg. Gikk rett videre på master, og nå jobber jeg som miljøterapeut ved en institusjon med barn og unge som har autisme. Trives veldig godt, men vil nok på sikt søke meg til andre steder hvor jeg får uttelling for masteren min. Lykke til! 

Anonymkode: 87cfc...271

Ikke sant, barnehagelærere er jo veldig etterspurt, så jeg er jo sikret uansett heldigvis! 

Så spennende, da. Er jo mange muligheter med masteren! Tusen takk for gode ord, skal jobbe hardt fremover :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynte i august i år, er det ikke rart at du føler deg litt overveldet nå. Det kommer antakeligvis til å gå over. Men jobb masse med studieteknikk, det blir viktig de neste 2 1/2 årene.

Barnehagestudiet er ikke et spesielt krevende/tungt studie, så det burde gå fint å få gode karakterer. Men det er viktig at du sjekker allerede nå hva som kreves for å komme inn på master i spesialpedagogikk. Hva var kravene i år? Og de siste årene? Følg med gjennom bacheloren din. Sats på å få høyere karakterer enn kravet, i tilfelle det går litt opp når det blir din tur til å søke.

Anonymkode: a348f...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at på enkelte universiteter så holder det ikke å bare ha C i snitt, men du må ligge over. Det å ha C i snitt, betyr bare at du er kvalifisert til en master - men du er ikke sikret en plass. C i snitt pleier å ligge på rundt 2,50 - om jeg ikke tar feil.

For å komme innpå master i spesialpedagogikk ved NTNU i år, måtte man ha 3,40 i snitt. Jeg vet ikke hva snittet er der du ønsker å søke, men det er lurt å undersøke tidlig som mulig - så du kan sette deg kortsiktige mål.

Anonymkode: 44a99...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...