Gå til innhold

UiO eller NTNU?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på en realfagsutdanning høsten 2020, men har problemer med å bestemme meg for hvilken. Jeg har vurdert å gå energi og miljø eller industriell kjemi og bioteknologi på NTNU, men jeg har problemer med å se for meg hvilken type jobb som vil være aktuell. Jeg vet at sivilingeniører kan brukes til det meste, men jeg vil anta at noen stillinger vil være mer typiske enn andre. 

Jeg vurderer også å gå kjemi og biokjemi på UiO og deretter ta en master. Studiet på UiO er mer forskningsrettet og teoretisk, og det er egentlig dette jeg helst vil jobbe med. Jeg har også lyst til å ta PPU slik at jeg kan jobbe som lektor. Jeg lurer derfor på om noen har en formening om det har noe å si om jeg har gått på UiO eller NTNU med tanke på en lektorstilling. Jeg har fått inntrykk av at dem som har studert på NTNU har en fordel når dem søker på jobb, men vil dette ha noe å si dersom du søker på jobb som lektor? Burde ikke de da heller de fra UiO ha en fordel siden det studiet er mer teoretisk? 

Anonymkode: 7dd30...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg har drømt det eller ikke, men mener jeg har hørt at UiO er det universitetet i Norge som satser høyest på lektorutdanningen

Anonymkode: dbf01...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått inntrykk av at dem som har studert på NTNU har en fordel når dem søker på jobb, men vil dette ha noe å si dersom du søker på jobb som lektor? Burde ikke de da heller de fra UiO ha en fordel siden det studiet er mer teoretisk? 

Som lektor tror jeg ikke du får noen fordel av å gå på UiO. Hvorfor? Fordi du skal undervise på et nivå som ligger betydelig under det du ender opp å skrive hovedoppgave om. 

Anonymkode: 491a7...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg har drømt det eller ikke, men mener jeg har hørt at UiO er det universitetet i Norge som satser høyest på lektorutdanningen

Anonymkode: dbf01...040

Det kan gått hende. Jeg har også vurdert å begynne på lektorprogrammet på UiO, men jeg tror ikke jeg vil jobbe som lektor hele livet og vil derfor ha mulighetene åpne. Drømmen er å jobbe innenfor forskning, men mulighetene i Norge er svært få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som lektor tror jeg ikke du får noen fordel av å gå på UiO. Hvorfor? Fordi du skal undervise på et nivå som ligger betydelig under det du ender opp å skrive hovedoppgave om. 

Det forstår jeg, men jeg mente i forhold til NTNU. Da at dersom noen først skulle ha en fordel, er det i mine øyne mer logisk at det er dem som kommer fra UiO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan gått hende. Jeg har også vurdert å begynne på lektorprogrammet på UiO, men jeg tror ikke jeg vil jobbe som lektor hele livet og vil derfor ha mulighetene åpne. Drømmen er å jobbe innenfor forskning, men mulighetene i Norge er svært få

Kan du ikke emigrere? Hva er så fantastisk med Norge?

Anonymkode: d5552...a90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velferdsordninger, at det er en av verdens lykkeligste og likestilte land, at Norge er svært vakkert og at jeg har alt av venner og familie her?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å bli forsker, er det bare å ta bachelor, master og PhD, og få jobb ved et av universitetene. Det er faktisk ikke SÅ mange om beinet. Mannen min er utlending og kom til Norge uten å snakke et ord norsk. Han er nå førsteamanuensis ved et av de store universitetene (han har lært seg norsk nå).

Anonymkode: beaf2...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet nye regler for å bli lektor nå, syns jeg å huske. Du må gå hele lærerutdanningen, ikke bare slenge på et år med PPU. Sjekk ut dette for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 32da9...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har kommet nye regler for å bli lektor nå, syns jeg å huske. Du må gå hele lærerutdanningen, ikke bare slenge på et år med PPU. Sjekk ut dette for sikkerhets skyld.

Dette stemmer ikke.

Anonymkode: 155e4...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det er gratis å studere her, men det vanligvis koster masse penger i utlandet? 🤦🏼‍♀️😂

Anonymkode: 5e57c...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke.

Det har iaf kommet nye regler for opptakskrav for å ta ppu i 2019. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjapp googling avslører at kravet er mastergrad. Siv.ing = master

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du studere naturvitenskap/teknologi og vil vært del av det beste forskningsmiljøet når det gjelder disse fagene, så er det NTNU du bør velge. Jeg sier ikke at UiO er dårlig, men de er dårligere enn NTNU når det gjelder naturvitenskap og teknologi. Det er ikke uten grunn til at de har hovedansvaret for å utdanne realister og siviligeniører. Har du karaktererne til det - velg NTNU. Det er alltid en fordel å ha NTN

Det er også mulig å ta bachelor i kjemi på NTNU. 

Anonymkode: 26ed1...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal du studere naturvitenskap/teknologi og vil vært del av det beste forskningsmiljøet når det gjelder disse fagene, så er det NTNU du bør velge. Jeg sier ikke at UiO er dårlig, men de er dårligere enn NTNU når det gjelder naturvitenskap og teknologi. Det er ikke uten grunn til at de har hovedansvaret for å utdanne realister og siviligeniører. Har du karaktererne til det - velg NTNU. Det er alltid en fordel å ha NTNU på vitnemålet nå du har gått realfag :) 

Det er også mulig å ta bachelor i kjemi på NTNU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før kunne man ta PPU etter fullført bachelorgrad. Etter de nye reglene må man ha bachelorgrad + mastergrad for å komme innpå PPU.

Anonymkode: 95174...78b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du studere naturvitenskap/teknologi og vil vært del av det beste forskningsmiljøet når det gjelder disse fagene, så er det NTNU du bør velge. 

Uenig. Teknologi, ja. Rene realfag, not so much. 

Sitat

Det er ikke uten grunn til at de har hovedansvaret for å utdanne realister og siviligeniører. Har du karaktererne til det - velg NTNU. Det er alltid en fordel å ha NTN

Hvor i all verden har du fått det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt liten forskjell. Velg bachelor ut fra by og oppbygging på studiet. Du kan uansett senere ta master et annet sted. NMBU er også et alternativ. Det kommer helt an på hvilken jobb du ønsker deg. Hva ønsker du? Stort og litt upersonlig studiested med alle tilbud: Oslo, i større grad ren studentby som fortsatt er stor og har det meste av tilbud: Trondheim, lite studiested med veldig sterkt litt mindre studiemiljø: Ås. 

Hva sånn ca vil du forske på? Vil du inn på en bra master og etterhvert phd burde du heller fokusere på å få gode karakterer uansett hvor du studerer.

Anonymkode: ecfb3...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjapp googling avslører at kravet er mastergrad. Siv.ing = master

Det har det, men det du skriver er likevel feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har det, men det du skriver er likevel feil.

Beklager, quotet feil person! Jeg skulle quote personen over deg, som skrev at det har i alle fall kommet nye krav i 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...