AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Av rekkehus eller leilighet? Tenker at enebolig er mest lydisolert siden da deler man ofte ikke vegg med noen... Er bare så redd for å få leilighet med bråkete naboer som gjør mye utav seg... :/ da tenker jeg det faktisk er bedrfe å vente en stund og spare lengre for å få råd til enebolig selvom det ikke var planen... hva er deres mening? eller overdriver jeg med at det sannsynligvis ikke blir så bråkete med .feks leilighet eller rekkehus? Anonymkode: 68fb9...81a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Kommer an på byggeåret på boligen. Anonymkode: 4b0d5...66f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på byggeåret på boligen. Anonymkode: 4b0d5...66f Jasså? Hvilket byggeår er best.. Anonymkode: 68fb9...81a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Du er prisgitt naboene dine uansett hvordan du bor (om du ikke blir eremitt langt ute i ødemarken, da). Naboen fra helvete kan du like gjerne finne i et eneboligstrøk som i en blokk. Det du kan gjøre, er å undersøke forholdene så godt det lar seg gjøre, før du kjøper. Anonymkode: 63cbf...0e6
newman01 Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Eneboliger er ikke spesielt godt lydisolert, det er heller fravær av lyd som er fordelaktig. Men jeg ville nok rangert boligtypene i denne rekkefølgen: enebolig -> vertikaldelt tomannsbolig -> vertikaldelt rekkehus -> leilighet i betongblokk -> horisontaldelt boenhet. Med tanke på byggeår er 1945-1955 ansett som et lite mørkt kapittel, da det var massiv gjenoppretting etter krigen. Man bygde med det man hadde tilgjengelig, og man bygde fort. Generelt kan man si at jo nyere jo bedre med hensyn på lydisolering på grunn av strengere regelverk og nyere byggematerialer, men man må også ta hensyn til utbygger. Mange som bygger billigbillig med faglig svake håndtverkere som verken kan norsk byggeskikk eller norsk.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #6 Skrevet 31. oktober 2019 Naboen må du forholde deg til uansett. Hva angår å høre naboen, kan du like gjerne få en nabo i en leilighet som spiller høy musikk i egen leilighet, som en i nabohuset som spiller høy musikk på altanen dagen lang. Begge deler vil påvirke deg. Det beste er om du sonderer terrenget du er interessert i en stund, snakker med naboer, spør hvordan det er i nabolaget/blokken. Dan deg et bilde utifra det. Aldersmessig så er det klart best med nyere boliger, men igjen, om naboen spiller musikk på altanen, mekker bil til alle døgnets tider osv, så hjelper ikke byggeår deg mye. Det jeg derfor vil fremheve, er rettighetene dine utifra de ulike boligtypene. Hver mann sin enebolig - det skal mye til for at naboens aktivitet på egen eiendom skal gi grunnlag for å kunne kreve at h*n endrer seg. Er rekkehuset eller leiligheten derimot tilknyttet et sameie eller et borettslag, vil det være et styre, husordensregler og vedtekter som regulerer adferden til den enkelte beboer. Du kan derfor klage om naboen spiller høy musikk natt etter natt, da det er brudd på reglene. Så, som du forstår, det er ikke lett å si hva som er best. Det beste er nok å bruke tid på de områdene du ønsker å bo, og lytte, spørre og lære. Anonymkode: 4349e...034
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #7 Skrevet 31. oktober 2019 På 30.10.2019 den 1.53, AnonymBruker skrev: Jasså? Hvilket byggeår er best.. Anonymkode: 68fb9...81a Hvis du skal bo i leiligheter, unngå gamle bygårder fra 1800-1950. Disse har ofte etasjeskiller i tre (gulv). Etter dette er det betong, men tynne dekker og ingen tenkte spesielt på trinnlyddemping eller flanketransmisjon. Hadde jeg skulle kjøpt leilighet og var panisk for lyd, hadde jeg kjøpt nyest mulig, og i borettslag. Ikke i nærheten av utesteder. Ikke velg leilighet med soverom ved siden av heis eller trapp. Det er bedre å bo øverst enn under noen. Du kan jo satse på et gårdsbruk. Langt til naboen da. Anonymkode: 4b0d5...66f
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #8 Skrevet 31. oktober 2019 22 timer siden, newman01 skrev: tanke på byggeår er 1945-1955 ansett som et lite mørkt kapittel, da det var massiv gjenoppretting etter krigen. Man bygde med det man hadde tilgjengelig, og man bygde fort. Samtidig er disse byggene ofte bygget med materialer som holder, og det er ikke så mye som kan gå feil. De er kalde, det er lytt, men dersom man unngår trekonstruksjoner, så unngår man råte. Hadde vært mer skeptisk til et bygg fra åttitallet. Nye fancy byggematerialer og metoder, men det ble bygget mye feil. Anonymkode: 4b0d5...66f
Gjest Blondie65 Skrevet 31. oktober 2019 #9 Skrevet 31. oktober 2019 Nyere boliger er bygget etter nye standarder og er relativt godt lydisolert. Det blir aldri slik at du aldri hører naboen når du bor i en boligblokk, men det er himmelvid forskjell på en blokk bygget etter tech10 / tech 17 og en boligblokk fra 50-tallet. Jeg har bodd i begge deler.. En ting er trinn lyd, noe helt annet er åpne rørføringer for sentralvarmenanlegg som gjør at du hører samtale via rørene. Jeg har også bodd i trehus med elendig lydisolasjon der sengen stod ved siden av rørkasse for avløp. "Og DER var naboen på do igjen ja, og det ble bommelom denne gangen". Fordelen med moderne boliger er jo selvsagt også moderne ventilasjon og varmesystemer som gjør det utrolig enkelt å varme opp boligen. Da får du lave bokostnader i tillegg til fred fra naboene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå