tonje6 Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg har fått meg ny jobb som regnskapsmedarbeider og starter om noen måneder. Det er hos et lite firma med under 10 ansatte. Frem til den nye jobben har jeg ikke noe erfaring innenfor regnskap å skryte av. Har jobbet med inkasso tidligere. Det er 3-4 år siden jeg avsluttet mine studier innen økonomi og administrasjon og lurer dermed på om det er noen der ute som har noen tips? Er det noe spesielt jeg bør lese/repetere før jeg starter? Får man grundig opplæring? Hva forventes egentlig av meg som nyansatt? (Arbeidsgiver er klar over at det er en stund siden jeg var ferdig med å studere). Siden det er en stund siden jeg har studert, så er det mye som har gått i glemmeboken og jeg begynner å føle på litt prestasjonsangst. På forhånd takk for alle svar og tips. 😊
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Er det regnskapskontor du begynner på? I såfall er mitt tips LØP. Mye stress, mye jobb, mye tidspress, man må kunne veldig mye for å beherske jobben og blir aldri utlært og veldig dårlig betalt. Mye periodejobbing, men dette begynner å jevne seg ut nå. Ikke en lukrativ jobb før man nærmer seg pensjonsalderen med mindre man er svært heldig med arbeidsplassen. Fordelen er jo at nå kan man jobbe fra hvor som helst. Er det derimot internt i en bedrift eller du ønsker på langsikt å jobbe internt: Les mens du har opplæring. Regnskapsyrke lærer man best med praksis, men å lese samtidig så vil du kanskje få en bedre forståelse. Hva som forventes og hvor god opplæring du får er veldig ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg jobber i en regnskapsbedrift og siden det er så mye press på faktureringsgraden ut til kunder så vil få hjelpe meg når jeg trenger det da dette påvirker faktureringsgraden. Jeg har aldri fått noen ordentlig opplæringen. Anonymkode: dfb97...301 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 Gratulerer med jobb:) Uten å vite hvilke oppgaver du får så ville jeg sett på dette; Se etter Youtube videoer om regnskapssystemet(!) Bokføring- Pugg kontoklasser og les deg opp på mva-regler Avstemminger Du får sikkert grundig opplæring, men det er alltid et + å lære en som tar ting raskt og er litt med på forhånd. Det forventes at du har grunnteorien på plass og ikke blander debet og kredit;) Husk at 1 kv. er HEKTISK pga årsoppgjør og man har tighte frister. Hele balansen skal avstemmes og dokumenteres så regnskapet kan rapporteres. Du har min dypeste medfølelse hvis du begynner 1 januar. 😝 https://www.visma.no/blogg/frister-arsoppgjoret-2/ Anonymkode: 978bf...0db
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer med jobb:) Uten å vite hvilke oppgaver du får så ville jeg sett på dette; Se etter Youtube videoer om regnskapssystemet(!) Bokføring- Pugg kontoklasser og les deg opp på mva-regler Avstemminger Du får sikkert grundig opplæring, men det er alltid et + å lære en som tar ting raskt og er litt med på forhånd. Det forventes at du har grunnteorien på plass og ikke blander debet og kredit;) Husk at 1 kv. er HEKTISK pga årsoppgjør og man har tighte frister. Hele balansen skal avstemmes og dokumenteres så regnskapet kan rapporteres. Du har min dypeste medfølelse hvis du begynner 1 januar. 😝 https://www.visma.no/blogg/frister-arsoppgjoret-2/ Anonymkode: 978bf...0db Man begynner jo ikke som nybegynner i regnskap å avstemme balansen. Ei heller forholde seg til tidsfrister i begynnelsen, da har du startet på feil sted. Vi har et helt lovverk som omhandler mva. Alt for mye, og unødvendig å lese. Les kun generelle mva regler. Ts, et nyttig tips, de aller fleste regnskapskontorer har hjelpemidler som eks sticos. Her kan du søke opp kontoer, lovverk etc som kan være nyttig å lese mens du lærer. Alle mine kollegaer og jeg benytter oss av sticos, regnskap Norge el. uansett hvor lenge man har jobbet med regnskap. Jo før du begynner å bruke dette, jo bedre. Når du får vite hva slags program/programmer du skal bruke kan du lese deg opp på det. Mye av opplæringen består i dag av å lære seg programmer. Jeg jobber i dag med ca. 5 ulike programmer og lærer stadig. Anonymkode: dfb97...301
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå