Gjest Geirfuglen Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Vi driver og får tegnet hus, men jeg sliter litt med å bestemme meg for hva som er passe stort på kjøkken og stue. Per nå er kjøkken inkludert spisebord 23 kvm, mens stue er 31 kvm. I dag har vi stue på 33 kvm, men den inneholder også spisebord. Og jeg synes vi bor altfor trangt per idag. Hva er deres erfaring? Vi blir forhåpentligvis en familie på fire, og har to hunder. Har en del besøk, men sjelden av mer enn 4-5 personer av gangen.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg vokste opp i en familie hvor vi var fem personer på 65 kvm totalt, så jeg synes det høres romslig ut. Anonymkode: b8d6c...cf7 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 50 kvm på åpent kjøkken + spisestue + stue løsning høres passe ut. Vil si 50-60 er passe, 40 er litt lite, større blir igjen så pass romslig at man trenger flere soner og større og mer møbler. Anonymkode: 165b5...b8d 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: 50 kvm på åpent kjøkken + spisestue + stue løsning høres passe ut. Vil si 50-60 er passe, 40 er litt lite, større blir igjen så pass romslig at man trenger flere soner og større og mer møbler. Anonymkode: 165b5...b8d Takk for innspill!
Triviella Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Vi hadde 46 kvm kombinert stue og kjøkken i vårt forrige hus. Det gikk, men var ikke helt ideelt. I julen ble det knapt med plass til både langbord og juletre f.eks. Nå skal vi bygge nytt, og har fått tegnet 35 kvm kjøkken i halvåpen løsning med stue som er 34 kvm. Det skal bli deilig!! Da har vi plass til stort bord på kjøkkenet, slik at vi ikke må rydde vekk tegnesaker til ungene for å spise middag. 1
Emas Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 Vi har 77 kvm med kjøkken og stue + spisskammers på 4 kvm 🤗 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 32 minutter siden, Triviella skrev: Vi hadde 46 kvm kombinert stue og kjøkken i vårt forrige hus. Det gikk, men var ikke helt ideelt. I julen ble det knapt med plass til både langbord og juletre f.eks. Nå skal vi bygge nytt, og har fått tegnet 35 kvm kjøkken i halvåpen løsning med stue som er 34 kvm. Det skal bli deilig!! Da har vi plass til stort bord på kjøkkenet, slik at vi ikke må rydde vekk tegnesaker til ungene for å spise middag. 29 minutter siden, Emas skrev: Vi har 77 kvm med kjøkken og stue + spisskammers på 4 kvm 🤗 Takk dere! Dette høres litt greiere ut ja. Er det sånn at dere føler noe er for stort? Eller synes dere at dette er passe? Vi har også lyst til å kunne feire hjemme, ha konfirmasjon osv. hjemme, og ikke være avhengig av å leie noe. Samtidig som at det ikke bør bli så stort at det føles tomt når det bare er oss. Det forrige kjøkkenet/stuen deres, Triviella, var det avlangt, firkantet eller hadde det annen form? Det er litt upraktisk form på vårt, så det er det jeg tenker at det stjeler kvadratmeter. Er en del som ikke er så lett å løse på skråtomt.. Spiskammers høres kjekt ut! Vi er glade i å lage mat
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #8 Skrevet 30. oktober 2019 Vi har prioritert store «allrom», og det har vi aldri angret på. Vi har 70 kvm på kjøkken og stue. Det er selvsagt ganske råflott når huset bare er 150 kvm. Men for oss funker det godt. Kanskje vi endrer syn når vi får større barn, men med to små så tilbringer vi sykt masse tid alle sammen i stue/kjøkken. Anonymkode: 352ab...769 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #9 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg hadde nok syntes at kombinert kvm på kjøkken og stue på 50-55 kvm er i underkant ja. Det er vel ca det vi har nå og jeg kunne godt hatt mye større! Vi er 4 stk og bruker jo all plassen. Mye gulvplass er kjekt med barn som leker, når man har gjester og trenger langbord eller bare har lyst til å ta en vals i stua en lørdagskveld etter at ungene er i seng... Forøvrig trives jeg godt med soner i stua. Da kan vi alle få plass til å gjøre litt forskjellig uten å sitte oppå hverandre. Anonymkode: a01c0...12c 1
Triviella Skrevet 30. oktober 2019 #10 Skrevet 30. oktober 2019 7 timer siden, Geirfuglen skrev: Takk dere! Dette høres litt greiere ut ja. Er det sånn at dere føler noe er for stort? Eller synes dere at dette er passe? Vi har også lyst til å kunne feire hjemme, ha konfirmasjon osv. hjemme, og ikke være avhengig av å leie noe. Samtidig som at det ikke bør bli så stort at det føles tomt når det bare er oss. Det forrige kjøkkenet/stuen deres, Triviella, var det avlangt, firkantet eller hadde det annen form? Det er litt upraktisk form på vårt, så det er det jeg tenker at det stjeler kvadratmeter. Er en del som ikke er så lett å løse på skråtomt.. Spiskammers høres kjekt ut! Vi er glade i å lage mat Kjøkkenet/ stuen i det forrige huset var rektangulært, med kjøkken i ene hjørnet formet som en u. Egentlig ganske håpløst, da det var vanskelig å dele inn i soner. Det som var praktisk med det var at vi alltid hadde full oversikt over ungene da de var små, selv om vi lagde middag😅 Men var kjøkkenet rotete, så virket hele rommet rotete. Det fungerte helt fint til hverdags, men nå som vi bygger selv og har mulighet til å velge fritt, så ønsker vi et stort kjøkken, med en litt mer naturlig adskillelse fra stuen. Det blir litt L form på en måte. Det blir ikke helt lukket mellom dem, men det blir mer oppdelt i soner likevel. Da tror jeg ikke det vil føles for stort heller, da det ikke er ett kjempestort åpent rom, men litt avdelt. 😊
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #11 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg ville heller hatt store soverom, og stort kjøkken med spisestue (gjerne L-form, med kjøkken med øy i ene enden, og plass til stort spisebord i andre), og så en mindre stue. Men jeg tenker at det viktigste er at dere velger ut fra hvordan dere bruker huset. Jeg liker lune, små stuer, men større gulvflater i "aktivitetsrom", altså kjøkken/spiseplass. På stua sitter vi i ro og ser tv, derfor trenger vi ikke så stor, så lenge vi får plass til stor nok sofa (vi er seks i familien, fire barn i alderen 15-2 år). Vil heller ha en liten stue til, feks i kjeller/loft. Og så prioritert stort allrom som da er kjøkken + spiseplass, med god gulvplass og spisebord som helst kan dras ut til 3-4 meter. Hvis dere er den typen som heller samles i stua, så trenger dere kanskje større stue, muligens med to soner? Prøv å tenk møblering før dere tenker hvordan rommet skal være. Hvordan er den ideelle møbleringen for deres familie, i forskjellige situasjoner? Feks. når alle skal se tv, når dere har besøk, brettspill etc. Hvilke rom liker dere best å være i, sitte ved spisebord eller sofa? Er dere sofasittere eller sofaliggere? Trenger dere stue hvor man kan sitte mot hverandre og snakke, eller havner slike besøk stort sett ved spisebordet? Gjerne skriv liste. Husk, alle familier er forskjellige. Og også innad i familien er man forskjellig. Jeg sitter feks. i sofaen max en time 2-3 ganger i uka, foretrekker å sitte med pc på spisebord om jeg skal slappe av. Mannen min vil helst strekke seg ut så lang han er i sofaen. Tenåringene vil ha plass til alt mulig av duppeditter, og henger der vi er noen ganger, og vil samtidig ha mulighet til å trekke seg tilbake andre ganger. Vår erfaring er at større soverom er viktigere enn felles ungdomsstue, slik at de kan ha hver sine venner på besøk. Anonymkode: e7ef1...a67 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #12 Skrevet 31. oktober 2019 Du kan se etter noen eksempler på finn: Her er kjøkken + spisestue + stue er på 40 kvm: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=161387568 Her er 60 : https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=158250817 Anonymkode: 165b5...b8d
..... Skrevet 31. oktober 2019 #13 Skrevet 31. oktober 2019 Vi bygger nå og stue-kjøkken er ikke stort. Men mye har med planløsningen å gjøre synes jeg. Vi ser ikke behovet for en kjempestor stue. Vi har i tillegg fått en kjellerstue, og da blir det tv og slike løsninger der.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #14 Skrevet 31. oktober 2019 72 kvm stue / kjøkken / trapp Da må du vel trekke fra kjøkkenøy, kjøkkenbenk og trapp hvis du tenker fri gulvplass. Anonymkode: ac4fa...f61
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #15 Skrevet 31. oktober 2019 Hadde tenkt på hvor mye tid man tilbringer på de forskjellige stedene. Vi har beregnet større plass for kjøkken-allrom og mindre plass til stue. Vi tilbringer mesteparten av tiden på kjøkken/allrommet når vi har besøk og mye ellers også. Stua blir kun brukt til Tv-titting for oss i familien. Litt usikker på om jeg hadde tatt hensyn til størrelse fordi jeg skulle ha en konfirmasjon eller annet stort selskap en gang i skuddåret, faren er jo at man syntes det blir for stort 364 dager ellers i året. Da får man heller tåle å sitte litt trangt hehe. Anonymkode: cb49e...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #16 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg synes stuer kan bli for store til å være koselige også, spesielt om de er rektangulær, med dårlig mulighet til å skape naturlige soner. Liker heller ikke åpne kjøkkenløsninger. Halvåpen løsning ok, men et kjempestort rom med kjøkken og stue i ett synes jeg er ukoselig. I forrige bolig hadde vi rundt 55 m2 på kjøkkenet og stue når jeg tar bort areal for trapp. Halvåpen løsning mot ene del av stuen, som var todelt selv om samme rom. Naturlig at ene del var tv stue, og andre del en sofagruppe uten tv. Ved større besøk kunne jeg bygge spisebordet videre ut i delen av stua som ikke var tv stue. Veldig praktisk, føltes romslig, og hver sone var koselig, og greit definert. Om jeg skulle bygge hus ville jeg definitivt hatt plass til stort spisebord på kjøkkenet, og hatt et definert kjøkken. Maks halvåpen løsning. Anonymkode: 62a44...c60
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #17 Skrevet 31. oktober 2019 Vi har bodd i huset vårt fra barna var nyfødte til nå ferdig med konfirmasjon. 2 voksne, to barn og stor hund. Vi er veldig fornøyd med plassen! Kjøkken og åpen stue i L form med stor spisestue. Ca 70 kvm samlet og lukket stue innenfor der på ca 40kvm. Huset er samlet ca 270kvm. Stuene er flittig brukt av familie og venner og vi har gode soner. Vi har også hatt store feiringer som konfirmasjon til 40 gjester uten problem. Synes ikke det er for stort og ikke for lite 😊 Anonymkode: a5afa...ef4
Zienna Skrevet 31. oktober 2019 #18 Skrevet 31. oktober 2019 Vi valgte å prioritere god plass i fellesrommene, framfor store soverom. Det har vi aldri angret på. Våre to barn likte best å være der vi voksne var, også da de ble større. I dag er barna voksne, og rommene deres er blitt soverom til barnebarn og gjester. I tillegg til kontor. Det finnes ingen standard familie. Da viktig å finne en planløsning som passer til nettopp din families liv. Hos oss er, og var, kjøkken og spisebord samlingspunktet. Stikker noen innom sitter vi ved spisebordet. Her satt ungene med leksene sine og der satt gjester til den lyse morgen. Fordi vi har åpen løsning mot stue kan spisebordet enkelt forlenges. Her har barnebursdager og konfirmasjon vært feiret. Det er mye viktigere å tenke på logistikken enn antall kvadratmeter. Vi er f.eks. veldig fornøyd med at kjøkkenøya vår kan brukes som buffet når vi har mange gjester. Sånn er det også med stue. Hva trenger man der, egentlig? Et sted å se på TV, et sted å les og høre på musikk, et sted å sitte med pc, se på utsikten..? Det er smart å tenke huset sitt i soner og områder. Altfor mange har digre stuer med møblering langs veggene og uten fornuftig formål. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #19 Skrevet 1. november 2019 10 hours ago, Zienna said: Altfor mange har digre stuer med møblering langs veggene og uten fornuftig formål. Veldig enig. Svigers har en stue på 50 kvm som aldri brukes til daglig, bare når gjestene kommer. De ellers sitter på tv-rommet, som er knapt 6 kvm, eller kjøkkenet som er 10. De er helt fornøyde, «sånn har vi alltid hatt det og sånn skal vi ha det» men det er jo så mye plass som er bortkastet. 😓 Anonymkode: 165b5...b8d 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 1. november 2019 #20 Skrevet 1. november 2019 Hei! Tusen takk for alle gode innspill! Vi har nå lagt til noen kvadratmeter så stua totalt blir 50 kvm inkludert hall, men da blir det også ei brukstue med TV, bokhylle, spisestue osv. Greier ikke helt å løse kjøkkenet, tenker at vi ikke får plass til kjøkkenbord men må ha kjøkkenøy i stedet så vi kan sitte ved den til vanlig. Så da blir såpass stor stue nødvendig for å få plass til spisestue. Har som sagt 33 kvm nå, og det er for trangt. Da har hundene plass foran bokhylla osv. Totalt blir stue og kjøkken ca 70 kvm nå, men det blir inkludert gjennomgangsareal. Det blir heller ikke helt åpen løsning. Har ganske åpen løsning i dag, og det er plagsomt hvis jeg vil lese bok og samboer vil høre på podcast mens han lager mat. Ellers har vi lagt til så vi får en liten ekstra kjellerstue som enkelt kan bygges om til soverom hvis det blir behov for det. Tror faktisk ikke den kommer til å brukes til vanlig, men kan som dere sier bli fint når vi får større barn eller gjester som vil trekke seg litt tilbake. Har innimellom venner og familie som er noen dager fordi de bor langt unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå