AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Noen som har erfaring med dette? Vet at det sikkert kan være noe misbruk her, men er så desperat etter arbeid at jeg er villig til å forsøke alt. Hvordan presenterer dere dette for arbeidsgivere? Tar dere selv kontakt? Synes det er vanskelig å skjønne hvordan jeg skal gå frem fordi målet er jo fast ansettelse, dvs at det vil jo være enklere å gjøre det gjennom vanlig stillingssøk. Mange bedrifter har jo ikke råd til å ansette en person når lønnstilskuddet opphører men om de allerede er på jakt etter en person er kanskje sjansene større? Anonymkode: 66bcc...d58
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 5 minutter siden, Filla87 skrev: Gå via din veileder i Nav Det er derfra jeg har tilbudet, men jeg ønsker å finne jobb selv - derfor spørsmålene. Anonymkode: 66bcc...d58
Filla87 Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er derfra jeg har tilbudet, men jeg ønsker å finne jobb selv - derfor spørsmålene. Anonymkode: 66bcc...d58 Da forstår jeg ikke helt.. det er jo ingen som kommer til å springe etter deg med jobb og tilbud om lønnstilskudd? Hvorfor ikke via Nav, om du vil svare på det?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #5 Skrevet 29. oktober 2019 Ta imot det tilbudet, men fortsett å søke på andre jobber. De fleste gjør en bedre figur på jobbintervju om de er i en jobb, fremfor å gå ledige. Anonymkode: ad342...ee8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #6 Skrevet 29. oktober 2019 15 minutter siden, Filla87 skrev: Da forstår jeg ikke helt.. det er jo ingen som kommer til å springe etter deg med jobb og tilbud om lønnstilskudd? Hvorfor ikke via Nav, om du vil svare på det? Det er ikke noen annen grunn enn at jeg er i en jobbsøkerprosess etter endt utdanning, og gjerne vil finne en arbeidsgiver selv. Nav sier at om ingenting når frem så kan de gå inn med midlertidig lønnstilskudd for å øke sjansene om å finne en jobb. Derfor spør jeg litt hvordan man går frem, hvordan presenterer man dette for en arbeidsgiver. Søker jeg på vanlige stillinger og opplyser om muligheten til lønnstilskudd i søknaden, dropper jeg å opplyse men tar det på intervju (som jeg sjelden kommer på), tar jeg aktivt selv kontakt med arbeidsgivere (som ikke lyser ut stillinger) og presenterer tilbudet fra NAV til dem. Skjønner du det nå? Anonymkode: 66bcc...d58
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #7 Skrevet 29. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta imot det tilbudet, men fortsett å søke på andre jobber. De fleste gjør en bedre figur på jobbintervju om de er i en jobb, fremfor å gå ledige. Anonymkode: ad342...ee8 Hvilket tilbud? Det er ingen bedrifter i arbeidsgivere 😕 Midlertidig lønnstilskudd er et tilbud ja, men jeg må finne arbeidsgiver Anonymkode: 66bcc...d58
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #8 Skrevet 29. oktober 2019 Når jeg informerer om midlertidig lønnstilskudd så pleier jeg å si at det kan være fint å ta opp i et intervju. Om man ikke regner med å få et intervju (om man sjelden blir tatt inn på intervju ol) så sier jeg at de kan ringe arbeidsgiver etter søknadsfristen har gått ut og fortelle at lønnstilskudd er en (stor) mulighet. Ofte så er det jo de med litt utfordringer eks et stort hull i CV'en som får informasjon om midlertidig lønnstilskudd. Så det synes jo på CV'en uten at man får forklart seg så mye. Anonymkode: 3ebbd...238 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #9 Skrevet 29. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilket tilbud? Det er ingen bedrifter i arbeidsgivere 😕 Midlertidig lønnstilskudd er et tilbud ja, men jeg må finne arbeidsgiver Anonymkode: 66bcc...d58 Når situasjonen er som du nå har beskrevet, ville jeg i det lengste forsøkt å unngå å bruke lønnstilskudd. Du vil lett kunne få et "underdog-stempel" som kan gjøre det vanskelig å avansere. Hvis alt du trenger for å gjøre deg attraktiv for flere bedrifter er litt erfaring fra arbeidslivet, kan det likevel være et poeng. Men ikke begynn med lønnstilskudd i en bedrift hvor du ønsker å fortsette en karriere. Det er i alle fall mitt råd. Anonymkode: ad342...ee8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #10 Skrevet 29. oktober 2019 Dersom man får lønnstilskudd, og bruker de som referanser videre.. Kommer det frem når man søker ordinær jobb at det var med lønnstilskudd eller via nav? Anonymkode: 0d1ab...7cf
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #11 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom man får lønnstilskudd, og bruker de som referanser videre.. Kommer det frem når man søker ordinær jobb at det var med lønnstilskudd eller via nav? Anonymkode: 0d1ab...7cf Bare hvis arbeidsgiveren som fikk billig arbeidskraft er atal. Anonymkode: ad342...ee8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #12 Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med dette? Vet at det sikkert kan være noe misbruk her, men er så desperat etter arbeid at jeg er villig til å forsøke alt. Hvordan presenterer dere dette for arbeidsgivere? Tar dere selv kontakt? Synes det er vanskelig å skjønne hvordan jeg skal gå frem fordi målet er jo fast ansettelse, dvs at det vil jo være enklere å gjøre det gjennom vanlig stillingssøk. Mange bedrifter har jo ikke råd til å ansette en person når lønnstilskuddet opphører men om de allerede er på jakt etter en person er kanskje sjansene større? Anonymkode: 66bcc...d58 Du blir brukt av bedriften med lønnstilskudd. Du er grei og gratis arbeidskraft så lenge de slipper å betale en krone for å ha deg der. Når 3, 6 måneder er gått eller lønnstilskuddet stanses, eller du blir en ekstra belastning, så er du ferdig på det tiltaket. Anonymkode: 9f37d...7b0
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #13 Skrevet 29. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg informerer om midlertidig lønnstilskudd så pleier jeg å si at det kan være fint å ta opp i et intervju. Om man ikke regner med å få et intervju (om man sjelden blir tatt inn på intervju ol) så sier jeg at de kan ringe arbeidsgiver etter søknadsfristen har gått ut og fortelle at lønnstilskudd er en (stor) mulighet. Ofte så er det jo de med litt utfordringer eks et stort hull i CV'en som får informasjon om midlertidig lønnstilskudd. Så det synes jo på CV'en uten at man får forklart seg så mye. Anonymkode: 3ebbd...238 Tusen takk for svar. Jeg har hull i cv så det er derfor jeg tror jeg blir nødt. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når situasjonen er som du nå har beskrevet, ville jeg i det lengste forsøkt å unngå å bruke lønnstilskudd. Du vil lett kunne få et "underdog-stempel" som kan gjøre det vanskelig å avansere. Hvis alt du trenger for å gjøre deg attraktiv for flere bedrifter er litt erfaring fra arbeidslivet, kan det likevel være et poeng. Men ikke begynn med lønnstilskudd i en bedrift hvor du ønsker å fortsette en karriere. Det er i alle fall mitt råd. Anonymkode: ad342...ee8 Helt enig med deg men det er enten dette eller sosialstønad 😕 Skikkelig dritt. Anonymkode: 66bcc...d58
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #14 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du blir brukt av bedriften med lønnstilskudd. Du er grei og gratis arbeidskraft så lenge de slipper å betale en krone for å ha deg der. Når 3, 6 måneder er gått eller lønnstilskuddet stanses, eller du blir en ekstra belastning, så er du ferdig på det tiltaket. Anonymkode: 9f37d...7b0 Jeg vet det, men jeg har ingen valg. Jeg vil ha jobb. Har hull i cven som er langt og klarer ikke komme inn på arbeidsmarkedet som nyutdannet. Helt forferdelig situasjon. Anonymkode: 66bcc...d58
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #15 Skrevet 30. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du blir brukt av bedriften med lønnstilskudd. Du er grei og gratis arbeidskraft så lenge de slipper å betale en krone for å ha deg der. Når 3, 6 måneder er gått eller lønnstilskuddet stanses, eller du blir en ekstra belastning, så er du ferdig på det tiltaket. Anonymkode: 9f37d...7b0 Jeg fikk fast 100% jobb etter lønnstilskuddet gikk ut. Jobbet her i seks år nå. Anonymkode: 2c135...831
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #16 Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk fast 100% jobb etter lønnstilskuddet gikk ut. Jobbet her i seks år nå. Anonymkode: 2c135...831 Samme erfaring her, men har også opplevd å ikke bli fast ansatt da av et firma som gikk konkurs ett år senere. Så det er greit å være litt kritisk til hvilke bedrifter man ønsker å søke hos. Anonymkode: 9f72a...e9f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #17 Skrevet 30. oktober 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme erfaring her, men har også opplevd å ikke bli fast ansatt da av et firma som gikk konkurs ett år senere. Så det er greit å være litt kritisk til hvilke bedrifter man ønsker å søke hos. Anonymkode: 9f72a...e9f selvsagt er det det. jeg fikk to jobbtilbud under lønnstilskudd. jeg valgte den som var nyoppstartet da jeg visste at kundemassen og eventer ville være oppadgående og dermed ville de trenge flere folk på sikt. det var selvsagt en sjanse men jeg tok den og jeg hadde rett. jeg jobbet også beinhardt. jobber kommer ikke flyvende på ei fjøl, man må gjøre en innsats Anonymkode: 2c135...831
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #18 Skrevet 30. oktober 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare hvis arbeidsgiveren som fikk billig arbeidskraft er atal. Anonymkode: ad342...ee8 Atal? Anonymkode: 0d1ab...7cf
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #19 Skrevet 30. oktober 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Du blir brukt av bedriften med lønnstilskudd. Du er grei og gratis arbeidskraft så lenge de slipper å betale en krone for å ha deg der. Når 3, 6 måneder er gått eller lønnstilskuddet stanses, eller du blir en ekstra belastning, så er du ferdig på det tiltaket. Anonymkode: 9f37d...7b0 Nå tror jeg du misforstår. Ved midlertidig lønnstilskudd så er man ansatt, som vanlig arbeidstaker. Men arbeidsgiver kan søke om midlertidig lønnstilskudd fra nav. Nav kan da dekke 40% av lønnen i 6 mnd og 30% de neste 6 mnd. Arbeidsgiver må altså betale lønn. Arbeidsgiver får etterbetalt fra nav, de betaler ut lønn som normalt til den personen det gjelder. Dette tilbudet er for at bedriften skal ta sjansen og satse på personen, som kanskje har vært utenfor arbeidslivet en stund eller har andre problemer. Og for at man kan forvente at mange av disse personene kan jobbe litt tregere i starten og derfor får arbeidsgiver et tilskudd. Man må bli sagt opp som normalt, om arbeidsgiver ikke ønsker å ha deg etter ganske nøyaktig ett år. Men skjer det, så er de svartelistet hos nav, om de ikke har en veldig god grunn. Anonymkode: 3ebbd...238
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå