Gå til innhold

Sier nei til å være fadder fordi partner ikke ble spurt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal døpe vårt barn og spurte mine to brødre og mannens to søstre om å være fadder. Men den ene søsteren til mannen ble veldig fornærmet fordi vi ikke spurte hennes samboer også, og ønsker derfor ikke å være fadder.

Dette syns jeg er litt leit. Jeg er fadder til flere barn uten at min samboer er det, og jeg har aldri tenkt noe negativt om det egentlig. Begge mannens søstre har samboere og barn. Den søsteren som har takket ja til å være fadder har bare venner som faddere til sine barn men den søsteren som nå sier nei er både meg og min mann fadder for til hennes barn. Derfor føler hun kanskje at vi ikke gjør gjengjeld?

Mine brødre har også samboere, så om vi skal spørre alle samboere så blir det åtte faddere noe som vi syns blir litt mye egnelig. 

Burde vi endre slik at alle samboere også er faddere? Det betyr jo egentlig ikke så mye fra eller til, alle er tante og onkel uansett. Men jeg syns det blir litt rart å da nå spørre samboerne i etterkant..

Anonymkode: ad3cc...64a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal døpe vårt barn og spurte mine to brødre og mannens to søstre om å være fadder. Men den ene søsteren til mannen ble veldig fornærmet fordi vi ikke spurte hennes samboer også, og ønsker derfor ikke å være fadder.

Dette syns jeg er litt leit. Jeg er fadder til flere barn uten at min samboer er det, og jeg har aldri tenkt noe negativt om det egentlig. Begge mannens søstre har samboere og barn. Den søsteren som har takket ja til å være fadder har bare venner som faddere til sine barn men den søsteren som nå sier nei er både meg og min mann fadder for til hennes barn. Derfor føler hun kanskje at vi ikke gjør gjengjeld?

Mine brødre har også samboere, så om vi skal spørre alle samboere så blir det åtte faddere noe som vi syns blir litt mye egnelig. 

Burde vi endre slik at alle samboere også er faddere? Det betyr jo egentlig ikke så mye fra eller til, alle er tante og onkel uansett. Men jeg syns det blir litt rart å da nå spørre samboerne i etterkant..

Anonymkode: ad3cc...64a

Har aldri hørt om at samboere også skal være faddere. Ikke vanlig i min omgangskrets overhode. Jeg har selv to par som er faddere, men de var godt voksne, gift og langvarig venner av mine foreldre (begge i paret). Syns du skal stå på ditt egentlig, blir forferdelig mange faddere om alle samboere skal involveres.

Anonymkode: 195a5...6c8

• Liker 12
Skrevet

Nei, det behøves ikke.

• Liker 3
Skrevet

Nei, bare la henne furte. 
Hun takker nei, og det er greit. 

• Liker 8
Skrevet

Her spurte venninna mi meg og ikke min samboer. Fordi hu stoler mer på at jeg vil være i livet til barnet resten av livet enn min samboer. Tankegangen kan jeg si meg enig i. Selv om jeg se4 for et liv med samboer, så er det ingen garanti for at det holder livet ut. Søstra er umoden og barnslig. 

Anonymkode: c166f...070

• Liker 7
Skrevet (endret)

Dere har kun anledning til å ha 6 faddere som står i kirkeboken, så det er uansett ikke mulig å få med alle 8 hvis dere skulle ha tatt med partnere. Uansett hadde jeg bare latt svigerinnen være sur, for grunnen hennes for å si nei, er svært dårlig og ikke noe jeg hadde orket styre med. 

Endret av Ulven
  • Liker 6
Skrevet

Mitt barn har en fadder som han aldri hører fra mer etter at det ble slutt mellom han og min søster ( og søster mente de begge skulle være det fordi de var par). Har selv en slik fadder, jeg vet ikke hvem han er.

Syns du skal stå på ditt

• Liker 9
Skrevet

Jeg forstår jo at det er veldig sårt når hun har gitt deg tilliten. Men ikke får den tilbake. 

Jeg ville definitivt spurt et søsken på hver side, med samboer, i dette tilfellet. Fire søsken er uansett alt for mange faddere på et barn. 

Men lite du får gjort med dette nå. 

Anonymkode: a446c...ad5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Ulven skrev:

Dere har kun anledning til å ha 6 faddere som står i kirkeboken, så det er uansett ikke mulig å få med alle 8 hvis dere skulle ha tatt med partnere. Uansett hadde jeg bare latt svigerinnen være sur, for grunnen hennes for å si nei, er svært dårlig og ikke noe jeg hadde giddet styre med. 

Dette er korrekt. Max lov med 6 faddere. Siden en søster har sagt nei, kan du benytte anledningen til å spørre partnerne til de tre andre. Hadde vært litt gøy😊

• Liker 5
Skrevet

Døpte nettopp barnet mitt. To av fadderne er single, men han ene er forlovet. De møttes for litt over 2 år siden, har stor tro på de som par, men det er han vi valgte som fadder vi kjenner aller best, og er 100% sikker på at kommer til å være i livet til barnet. Hvis de skulle gå ifra hverandre kommer vi nok ikke til å ha kontakt med henne, og det hadde vært rart om hun skulle være fadder. De andre har vi kjent i nesten 10 år.

Anonymkode: 6aeec...3b3

• Liker 2
Skrevet

Tanten min var fadder til søsteren min, sammen med bla min tantes daværende forlovede. Det forholdet tok slutt kort tid etter, og han har aldri vært i min søsters liv. Veldig rart å ha en fadder man ikke engang husker å ha møtt. Vi er voksne nå og ser vi på gamle bilder er det en for oss fremmed mann med på dåpsbildene. 

Anonymkode: 2f1e6...92c

• Liker 3
Skrevet

Dette er det dummeste jeg har hørt, din svigerinne bør gå og ta seg en bolle! 

Anonymkode: 69dba...bad

• Liker 1
Skrevet

For å si det sånn, dette er din svigerinnes problem, ikke deres!

For alt man vet er ikke svogeren spesielt interessert engang, mens hun lager en stor sak av det? 

Skrevet

Man bør aldri ha par som faddere. Det kan fort bli et sant helvete 15 år senere når alle faddere skal bes i konfirmasjonen... #gledermegtilsommeren🙈

Anonymkode: afae3...7bc

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør aldri ha par som faddere. Det kan fort bli et sant helvete 15 år senere når alle faddere skal bes i konfirmasjonen... #gledermegtilsommeren🙈

Anonymkode: afae3...7bc

Man må ikke be faddere som ikke er en del av familien lenger. De fleste forstår, og er sikkert glade for, at de ikke blir bedt.

Skrevet

I mine øyne  merkelig overreaksjon! Mannen min er fadder for flere onkelbarn uten at jeg er det og motsatt. Vi har vært sammen i over 30 år og blir naturlig med i rollen selvom vi ikke er det på papiret! Vi er over gjennomsnittet glad i barn begge to, men ingen av oss ble fornærmet at det var det nærmeste som ble valgt! Samme har vi valgt til våre barn, heldigvis, for der er flere ut av bildet😔 Ikke tenk på det, dette er deres valg, og et veldig naturlig valg også👌

Anonymkode: a8209...0be

• Liker 1
Skrevet

Min svoger kom ikke i dåpen til det ene barnet vårt fordi han ikke ble spurt om å være fadder. Inngifta. Svigerinne var ikke veldig fornøyd med oss. Så ja, det skjer. 

Jeg har brukt laaang tid på å innfinne meg at den dåpen ble som den ble. Var ikke god stemning. Etter å ha blitt noen år eldre skulle jeg ønske at jeg hadde klart å tenke at dem om det, de får ikke ødelegge vår dag. For det lot jeg de i stor grad klare. 

Mitt råd: stå på deres, og vær tydelige på at det er deres valg. Den andre siden her bør kunne glede seg på deres vegne. Og ønsker hun ikke være fadder, så har barnet fremdeles tre faddere. Når dagen kommer kan det godt hende hun føler seg litt dum selv når hun ser at alle de andre søsknene står rundt døpefonten.

Ha en fin dåpsdag! 

Anonymkode: e70bc...d64

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...