Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søren også, skulle ønske jeg aldri bosatte meg her :( Jeg er kronisk syk og har dårlig råd, så jeg har hverken råd eller ork til å flytte. Bor veldig billig, og man skulle tro det var langt fra folkeskikken. Men naboene bor nærme nok til at den psykisk utviklingshemmede sønnen til de nærmeste skremmer den usikre hunden min når jeg går forbi, minst tre av naboene brenner avfall slik at røyken kommer inn i huset her, det er altfor mange som går tur rundt her og jeg liker ikke treffe på noen når jeg går ut, to av naboene har gneldrende hunder som står ute i timesvis hver dag på sommeren og ellers når det er fint vær. Idag hadde jeg en viktig avtale men måtte avlyse pga jeg ikke fikk sovet med naboens røyk inn på soverommet. Nå har jeg hodepine og er deprimert, bålet deres ryker fortsatt bortover her og naboens hund gneldrer. Jeg orker ikke mer. Neste gang jeg flytter skal det være lengre til naboer, jeg lover. Drømmen er å bo i enden av en vei der man ikke ser andre  hus, og det er langt nok mellom husene til å ikke merke at det finnes andre mennesker i det hele tatt. Tenker på hvor usynlig og uhørlig jeg selv er. Hunden min står ALDRI ute og bjeffer, det hadde gitt meg verdens verste samvittighet. Jeg går nå bare tur når det er mørkt, så jeg slipper å møte på noen, og ellers tror jeg ikke andre merker at det bor noen her på noe annet enn at det er lys i huset.

Anonymkode: 2e7b6...ea4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Søren også, skulle ønske jeg aldri bosatte meg her :( Jeg er kronisk syk og har dårlig råd, så jeg har hverken råd eller ork til å flytte. Bor veldig billig, og man skulle tro det var langt fra folkeskikken. Men naboene bor nærme nok til at den psykisk utviklingshemmede sønnen til de nærmeste skremmer den usikre hunden min når jeg går forbi, minst tre av naboene brenner avfall slik at røyken kommer inn i huset her, det er altfor mange som går tur rundt her og jeg liker ikke treffe på noen når jeg går ut, to av naboene har gneldrende hunder som står ute i timesvis hver dag på sommeren og ellers når det er fint vær. Idag hadde jeg en viktig avtale men måtte avlyse pga jeg ikke fikk sovet med naboens røyk inn på soverommet. Nå har jeg hodepine og er deprimert, bålet deres ryker fortsatt bortover her og naboens hund gneldrer. Jeg orker ikke mer. Neste gang jeg flytter skal det være lengre til naboer, jeg lover. Drømmen er å bo i enden av en vei der man ikke ser andre  hus, og det er langt nok mellom husene til å ikke merke at det finnes andre mennesker i det hele tatt. Tenker på hvor usynlig og uhørlig jeg selv er. Hunden min står ALDRI ute og bjeffer, det hadde gitt meg verdens verste samvittighet. Jeg går nå bare tur når det er mørkt, så jeg slipper å møte på noen, og ellers tror jeg ikke andre merker at det bor noen her på noe annet enn at det er lys i huset.

Du må selv ta ansvar for ditt eget liv. Du kan ikke forvente at naboene skal slutte å leve sine liv fordi du ikke liker det de gjør. Enten så må du lære deg å håndtere det, ellers så må du bare pakke tingene dine og flytte. Ærlig talt. 

Anonymkode: 2897c...0f4

• Liker 41
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må selv ta ansvar for ditt eget liv. Du kan ikke forvente at naboene skal slutte å leve sine liv fordi du ikke liker det de gjør. Enten så må du lære deg å håndtere det, ellers så må du bare pakke tingene dine og flytte. Ærlig talt. 

Anonymkode: 2897c...0f4

Hvordan skal jeg takle det? Hva hadde du gjort? Jeg orker ikke og har ikke penger til å flytte.

• Liker 1
Skrevet

Er det lov å brenne avfall som gjør at andre plages av røyken? Sjekk nettsidene til kommunen du bor i. 

Anonymkode: 4325c...76b

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det lov å brenne avfall som gjør at andre plages av røyken? Sjekk nettsidene til kommunen du bor i. 

Anonymkode: 4325c...76b

Det er ikke lov å brenne husholdningsavfall her iallefall. Har sendt melding på kommunens fb-side, men har ikke fått svar enda. Så også en artikkel i avisa tidligere i måneden der noen hadde meldt fra til kommunen om gjentatt brenning av store ting som bygningsmateriale, men ingenting hadde skjedd. Tror det er så gjennomsyret i kulturen i denne delen av landet at man brenner alt mulig ute, så har ikke mye håp om at de vil gjøre noe om jeg sier fra heller. Har nå tenkt å skaffe meg luftrenser og skalke alle luker på de dagene de brenner, det er vel den beste løsningen foruten å flytte.

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du? Jeg har store problemer med angst og generell redsel så jeg kan forstå tankegangen din. Men hvis du ikke skal ende opp som ei sur, ensom gammel dame så må du endre tankegangen din. 

Du skriver at du helst ikke vil møte på andre når du er ute å går tur. Vel, du kan ikke nekte folk å gå tur sånn at du kan gå i fred. Enten får du finne deg ei rute hvor du får gå i fred, ellers så må du rett og slett bare bite det i deg. 

Hvis du ikke engang klarer å møte på folk så har du veldig store problemer. Ta tak i problemene dine eller flytt. Eller helst gjør begge deler, øv deg på å bli bedre mens du leter etter nytt sted å bo

Anonymkode: 01af2...6ec

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er deres ansvar å holde styr på sønnen deres, og brenne bål slik at røyk kommer inn i huset er faktisk ikke greit. Noen kan ha astma og utvikle helseproblemer pga dette.

Støtter deg i dette TS, men er nok redd for at du blir nødt til å flytte eller håpe på et mirakel om at de har planer om å flytte selv.

Anonymkode: 91550...76e

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Skrevet

Skjønner at ting som røyk og hunder som bjeffer er slitsomt/irriterende. Men du kan ikke isolere deg så mye at du kun går ut når det er mørkt vel? Det ser overhodet ikke greit ut, og tror ikke at det er bra for deg i det lengre løp! Å være så redd for å møte noen...  Har du noen å være med og drøfte ting med i det hele tatt?  Fikk litt vondt av å lese dette

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, SoWhat? said:

Skjønner at ting som røyk og hunder som bjeffer er slitsomt/irriterende. Men du kan ikke isolere deg så mye at du kun går ut når det er mørkt vel? Det ser overhodet ikke greit ut, og tror ikke at det er bra for deg i det lengre løp! Å være så redd for å møte noen...  Har du noen å være med og drøfte ting med i det hele tatt?  Fikk litt vondt av å lese dette

Takk. Det er kanskje ikke så ille som det høres ut, men jeg liker ikke å møte på folk i nabolaget, fordi jeg ikke jobber og har ikke noe A4-liv og regner med at folk snakker om meg og lurer på hva for en skrue jeg er og hva jeg er syk med osv. Samt at jeg ikke liker å slå av en prat med hvermannsen når det ikke er i det øyemed jeg går ut. Butikken er uproblematisk, men turene vil jeg ha i fred. Jeg pleier å ta bilen for å gå tur andre steder, men ikke alltid jeg orker det. Jeg bare liker ikke naboer, jeg har nabo-angst :fnise: 
Det var kult her før, da traff jeg ofte på to naboer som hadde hund og som også gikk tur, og som var annerledestenkende som meg. Men så skilte han ene seg og flyttet, og hun andre fikk kreft. Nå møter jeg jo bare han psykisk utviklingshemmede og bygdiser. Før føltes det litt åpent og alternativt her, men nå føles det mer lukket. Det er en hel familie som opprinnelig er herfra som har flyttet inn i nesten alle de nærmeste husene, så miljøet er ikke det samme som da jeg flyttet hit.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at dette er slitsomt ts. Jeg hadde tidligere noen naboer som ikke tok hensyn til noen, klager til styret hjalp ikke  så jeg flytta.  Kan du si fra til de som brenner? At røyken kommer inn til deg og det fører til hodepine.  Ser intet annet valg enn at du flytter.  Har du foreldre eller søsken du kan bo hos?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen andre råd til deg enn at du rett og slett må flytte. Du er i en ond sirkel nå, og nabolaget ditt høres ikke greit ut. Gneldrebikkjer og sur røyk hadde tatt knekken på den beste. Du blir sliten av å bo der, så om du finner frem energien du har på reservetanken og investerer den i å flytte, så kommer du til å få igjen for det i det lange løp.

Anonymkode: 58950...7a7

• Liker 3
Skrevet

Ring brannvesenet ang brenningen og spør om det er lov til å i det hele tatt brenne noe utenfor hos dere og ring mattilsynet angående bikkjene som bjeffer i timesvis. Slikt er jo dyreplageri, de bjeffer av en grunn!  Kanskje du er kvitt disse problemene etter to telefoner. 

• Liker 3
Skrevet

Eg hadde ein nabo som "alltid" røyka sigaretter under vinduet mitt. Eg kunne væra i djup søvn og i draumeland drømte eg om røyk, når eg våkna stinka soverommet gammal røyk. Det var heilt jævlig. Eg ba ho vennlig, saklig og litt forsiktig (men utan å underdriva) at det hadde vore veldig fint om ho røyka på andre sida av bygget, dvs ut på sin eigen terrasse. Det var ikkje noko problem!

Du må nesten førsøka snakka med folk rundt deg.

Anonymkode: 5aa7a...b3d

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg takle det? Hva hadde du gjort? Jeg orker ikke og har ikke penger til å flytte.

Jeg hadde meldt 'fribrenningen' av avfall til kommunen.

Har enda ikke vært i en kommune hvor 'villbrenning' (åpen brenning) av avfall er lov. Ikke heller på egen grunn.

Anonymkode: 89159...bf2

Skrevet

Det virker ikke som at du har prøvd å snakke med naboene dine om disse problemene. Man skulle kanskje tro at det var første steg? 

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Marieeeee said:

Det virker ikke som at du har prøvd å snakke med naboene dine om disse problemene. Man skulle kanskje tro at det var første steg? 

Det var en nabo som brente mye søppel rett nedenfor meg for et par år siden, kanskje 200 meter i luftlinje herfra. Jeg gikk ned i veien når han kom forbi med traktor etter å ha dumpet mer der som han skulle brenne, for å snakke med han. Jeg var positivt innstilt og tenkte at dette ville ikke være noe problem å si fra om. Han åpnet døra til traktoren liksom med et sukk, og det jeg spurte om var veldig vanskelig for han, for han hadde ikke noe annet sted å brenne mente han. Etter dette ble det også veldig vanskelig for meg å spørre de to andre naboene som driver med dette. Det ble også tent på et digert flyttelass med møbler akkurat på det stedet jeg sa fra om, i vår, det var helt jævlig. 

Men jeg tror ikke jeg har noe annet valg enn å si fra nei, som sagt må man til avisa her for at det skal skje noe, kommunen gjør ingenting virker det som, men jeg har tenkt å si fra til dem også. Jeg har vært borte til en av de andre som brenner i det siste, men akkurat da var de ikke hjemme. Jeg må manne meg opp igjen og  prøve igjen.

Skrevet (endret)

Forstår fortsatt ikke hvordan dere kan støtte at folk brenner bål slik at røyken kommer inn i huset...

Anonymkode: 91550...76e

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 6
Skrevet

TS, regner med at du leier? Kan du ikke sette en annonse i avisa/på butikken en plass hvor du skriver at du søker å leie en liten bolig på en gård, eller nærme skog osv? Da kan du kanskje være heldig. Husk å oppgi at du har x antall mnd oppsigelse.

Søstera mi gjorde det bare slik hun trengte bolig. Hun liker heller ikke naboer tett innpå. Hun ble oppringt av en trivelig bonde som hadde et lite hus på gården som han trengte noen til å bo i. Han var bare glad noen ville bo litt lengre ute, så han pusset litt opp og lagde et ekstra soverom og satte inn nye hvitevarer blant annet. Kanskje du er like heldig?

Anonymkode: 4bc53...6a8

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en nabo som brente mye søppel rett nedenfor meg for et par år siden, kanskje 200 meter i luftlinje herfra. Jeg gikk ned i veien når han kom forbi med traktor etter å ha dumpet mer der som han skulle brenne, for å snakke med han. Jeg var positivt innstilt og tenkte at dette ville ikke være noe problem å si fra om. Han åpnet døra til traktoren liksom med et sukk, og det jeg spurte om var veldig vanskelig for han, for han hadde ikke noe annet sted å brenne mente han. Etter dette ble det også veldig vanskelig for meg å spørre de to andre naboene som driver med dette. Det ble også tent på et digert flyttelass med møbler akkurat på det stedet jeg sa fra om, i vår, det var helt jævlig. 

Men jeg tror ikke jeg har noe annet valg enn å si fra nei, som sagt må man til avisa her for at det skal skje noe, kommunen gjør ingenting virker det som, men jeg har tenkt å si fra til dem også. Jeg har vært borte til en av de andre som brenner i det siste, men akkurat da var de ikke hjemme. Jeg må manne meg opp igjen og  prøve igjen.

Snakk med dem igjen og hjelper ikke det kan du si at du vil anmelde det om de ikke gir seg. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

TS, regner med at du leier? Kan du ikke sette en annonse i avisa/på butikken en plass hvor du skriver at du søker å leie en liten bolig på en gård, eller nærme skog osv? Da kan du kanskje være heldig. Husk å oppgi at du har x antall mnd oppsigelse.

Søstera mi gjorde det bare slik hun trengte bolig. Hun liker heller ikke naboer tett innpå. Hun ble oppringt av en trivelig bonde som hadde et lite hus på gården som han trengte noen til å bo i. Han var bare glad noen ville bo litt lengre ute, så han pusset litt opp og lagde et ekstra soverom og satte inn nye hvitevarer blant annet. Kanskje du er like heldig?

Anonymkode: 4bc53...6a8

Så hyggelig å høre om søsteren din, det gir håp. Satte hun inn annonse i avisa eller hengte hun opp lapp? Jeg har pleid å sette inn annonse selv, det var slik jeg fikk leid dette  huset.

Men akkurat nå er det litt komplisert. Problemet er at jeg har mye tannbehandling som jeg må gjøre, og NAV mener jeg har råd til det fordi de ikke regner bilen inn i livsopphold. Husleia er veldig lav her jeg bor, så de regner med at jeg har mer penger disponibelt enn jeg egentlig har. Skal jeg få til dette med tennene økonomisk er jeg avhengig av billig hjelp med bilen, noe jeg har her, men ikke er garantert andre steder. Jeg har også tre katter og en hund som jeg må dra med meg, og en av kattene mine er forsvunnet, så jeg flytter ikke før det ikke er sjans for at han kommer tilbake..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...