Gå til innhold

Rundball hos hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på dette rundt fri tilgang på rundball hos hest. Blir ikke høyet dårlig av å stå ute i regn? Har tre hester og forer alle måltider nå der jeg veier opp, men kunne tenke jeg fri tilgang, som så mange har. Bare å sette inn en rundball liksom? 

Anonymkode: d5c99...76a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan feks åpne halve om gangen, om den renner vekk og blir dårlig før dine hester spiser den opp, så ta av plasten på en del av gangen. Du bør også ha en rundballehekk å ha den i

Anonymkode: 1b118...9c8

Skrevet

Det går ikke om sommeren eller om man har få hester, for da blir fôret dårlig før man rekker å bruke det opp. I kaldere vær varer en rundball lett en uke uten å bli dårlig. Det er uansett viktig at man ser til og lukter på rundballen minst en gang om dagen. 

Med bare 3 hester ville jeg ikke valgt de aller største rundballene. Og les deg opp på grovfôr og ta analyser. Ikke velg veldig vått fôr og sørg for god hygienisk kvalitet. 

Anonymkode: 46572...c2e

Skrevet

Legge til at fôr som står ute i mer enn 24t bør ha tak over seg i følge Mattilsynets retningslinjer. Man kan lett bygge høyhekk med tak selv eller sette rundballen inne i et skur eller åpen kjeller ol. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legge til at fôr som står ute i mer enn 24t bør ha tak over seg i følge Mattilsynets retningslinjer. Man kan lett bygge høyhekk med tak selv eller sette rundballen inne i et skur eller åpen kjeller ol. 

Kan jeg nå i starten til jeg får bygget feks legge en presenning over natta?

Anonymkode: d5c99...76a

Skrevet (endret)

Hvor lenge en rundball holder seg kommer helt an på temperaturen og luftfuktigheten, pluss fukten i selve ensilagen i utgangspunktet. Det vil kanskje hjelpe noe å holde den tørr ved å legge plast ove etc så den varer noe lengre, men luftfuktigheten og fukten i ensilagen er ofte nok til at mugg kan utvikle seg om det ikke får lufftørket helt, noe det ikke får så lenge det er i en kompakt ball.

Vi har rundballer til våre hester i luftegårdene, med finmaskede nett over, og de er 3 og 4 stk pr rundball, og da varer den 12-14 dager. Hestene våre er ute i ca 12 timer, og får dermed kveldsmat inne. Og dette er på denne årsiden litt på kanten om de blir våte, så  vi har etter ca 10-11 dager måttet fjerne det som ligger igjen da det har gått varmgang i det som ligger i bunnen. 

Når det er kuldegrader jevnt over hele døgnet er det ikke noe problem med rundball på så få hester.

Det du kan gjøre, om du har mulighet til å lagre det inne frem til det er kaldere, er å åpne hele rundballen og legge det utover sånn at det tørker mer opp. Da vil den vare lengre. Vi gjør dette om sommeren når vi åpner en ball og det er bare noen få hester som skal ha litt hver kveld. Da har vi åpnet hele ballen og lagt den løst inn i en boks, ja det er mye jobb og det tar HELE boksen, men da har den til gjengjeld også holdt 1-2 mnd uten problemer :) 

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det?

Skrevet

Dersom du har hester som ikke ødelegger plasten, kan du lage hull på sidene. Da kommer det mindre nedbør inn. Men du bør likevel sette den på noe.

Anbefaler å kjøpe en forhekk med tak. Det er det beste.

Jeg hadde nok heller valgt å fore ut porsjoner enn å sette ut en hel rundball når du ikke har verken forhekk eller tak over den. Det vil også bli mye gris vil jeg tro.

Anonymkode: a3d03...431

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom du har hester som ikke ødelegger plasten, kan du lage hull på sidene. Da kommer det mindre nedbør inn. Men du bør likevel sette den på noe.

Anbefaler å kjøpe en forhekk med tak. Det er det beste.

Jeg hadde nok heller valgt å fore ut porsjoner enn å sette ut en hel rundball når du ikke har verken forhekk eller tak over den. Det vil også bli mye gris vil jeg tro.

Å ta av bare noe av plasten er å invitere til kondens, noe som igjen gjør at fukten holdes inne i ballen lengre enn om den kan lufftørke. Regn vil fortsatt komme inn, og bli holdt inni ballen der plasten er og det vil være ennå større fare for varmgang og utvikling av mugg / forråtnelse, og det vil være vanskeligere å oppdage det under plasten. Skal man åpne en rundball må den åpnes helt med en gang eller brukes opp relativt raskt!

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, DrueSmoothie said:

Hvor står det?

Beklager, det står i selve forskriften,ikke retningslinjene: 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-02-505

For å sikre god helse og godt renhold skal grunnen under fôringsplasser og andre belastede områder være hardgjort og drenert. Fôringsplassen skal holdes fri for gjødsel.

Utendørs fôringsplass bør være overbygget med tak hvis fôret blir liggende utover et døgn. Det skal tas hensyn til sammensetningen i gruppen slik at alle hestene får ete, drikke og hvile i fred.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, det står i selve forskriften,ikke retningslinjene: 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-02-505

For å sikre god helse og godt renhold skal grunnen under fôringsplasser og andre belastede områder være hardgjort og drenert. Fôringsplassen skal holdes fri for gjødsel.

Utendørs fôringsplass bør være overbygget med tak hvis fôret blir liggende utover et døgn. Det skal tas hensyn til sammensetningen i gruppen slik at alle hestene får ete, drikke og hvile i fred.

Se her ja :) Takk!

Dog står det "bør" og da er det nok rom for tolkning og vurdering i hvert enkelt tilfelle. Mattilsynet har aldri sagt noe på det hos oss hvertfall :) 

Skrevet
1 minutt siden, DrueSmoothie said:

Se her ja :) Takk!

Dog står det "bør" og da er det nok rom for tolkning og vurdering i hvert enkelt tilfelle. Mattilsynet har aldri sagt noe på det hos oss hvertfall :)

Ja, det står bør. Jeg har selv hatt hest på en stall med utegang i 5 år nå uten at Mattilsynet har reagert på at det ikke er tak på fôrhekkene. Men jeg vet at mange staller har fått beskjed om at må utbedres på tilsyn. Og så vil det jo beskytte grovfôret mot å bli nedsnødd eller klissvåt og det gjør fôringsplassen mer attraktiv og ren. Hadde jeg hatt egen stall ville jeg tok brukt noen timer på snekre et tak først som sist. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, DrueSmoothie skrev:

Å ta av bare noe av plasten er å invitere til kondens, noe som igjen gjør at fukten holdes inne i ballen lengre enn om den kan lufftørke. Regn vil fortsatt komme inn, og bli holdt inni ballen der plasten er og det vil være ennå større fare for varmgang og utvikling av mugg / forråtnelse, og det vil være vanskeligere å oppdage det under plasten. Skal man åpne en rundball må den åpnes helt med en gang eller brukes opp relativt raskt!

Det er ikke min erfaring, men nå bor jeg i nordnorge, hvor det vanligvis er mange minus hele vinteren. 

Jeg åpner aldri helt, åpner hull i sidene, men jeg har forhekk med tak, som står over bakken. Har enda tilgode å få dårlige rundballer slik på vinteren.

Skrevet

Er veldig skeptisk til fri tilgang rett fra rundball. Synes det er helt greit om rundballen "rives opp", både for å kontrollere for mugg og for å se etter kroppsdeler til dyr, for da er det lettere å holde øye med høyet. Har selv opplevd å finne en rådyrkalv fordelt utover tre rundballer på samme dag, og det var vanskelig å finne kroppsdelene - de ble funnet da vi kontrollerte rundballene etter at plasten ble tatt av. Rundballer med dyrelik skal ikke spises pga. smitte, og det kan være vanskelig å oppdage dersom man bare røsker av plasten og plasserer rundballen i hekken.

Sto på en stall der det gikk varmegang i rundballen mens hestene spiste. Vi var kjempeglade for at det var folk på stallen da, slik at vi fikk flyttet hestene og kjørt frem traktoren før rundballen tok skikkelig fyr. Etter det ble rundballene revet opp før de gikk i hekken.

Anonymkode: 43c81...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...