Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kva skaper eigentleg Oslo? Null og niks. Dei livnærer seg på å skumme fløten av resten av landet. Så bruker de middlene til å bygge ut byen og områdene rundt, for så å trekke enda fleir folk inn til byen. Eigentleg er det akkurat som ein parasitt som vokser og vokser, til organismen til slutt dør. 

Oslo er i realiteten eit finansielt og offentlig sentrum. Desse kontora kunne vert over alt. Kostnaden av dette er eit dragsug av penger som går til utbygging på same stad. Det er så lite økonomisk effektivt som det går an. Og politikerane fortsetter å tvinge folk inn til byen.

Vi hadde alle fått det mykje bedre om Oslo blei mindre dominant som sentrum. Slik som USA og Tyskland, der heile landet blir brukt. Mykje bedre for alle økonomisk og helsemessig. Så får jo folk færre barn og når dei har så høge levekostnader.

Endret av Anonym27
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er god trening å øve på å skrive nynorsk, men du trenger å øve enda litt til før det virker overbevisende.

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, EEØm skrev:

Det er god trening å øve på å skrive nynorsk, men du trenger å øve enda litt til før det virker overbevisende.

Skriv både nynorsk og bokmål på eit mesterleg nivå.

Gjest Sirkelen
Skrevet

Jeg er faktisk litt enig, men det er i nesten alle samfunn en slik urbaniseringseffekt som gjør at ressurser og makt strømmer inn til ett eller flere store byer. Litt som et svart hull ute i universet, jo mer det suger inn, jo kraftigere blir gravitasjonskraften. 

Det er lettere å samle kompetente folk til en bedrift eller organisasjon i en by, dette er mye av drivkraften. Så både bedrifter og folk strømmer «innover» på grunn av mulighetene.

Man kan jo spekulere på om Norge blir et eneste stort naturområde rundt et mega-Oslo i en fjern fremtid? Kanskje mesteparten av menneskeheten til slutt bor i en supermetropolis, og resten av Jorda ligger brakk? Får håpe det ikke blir så ekstremt.

Skrevet
On 10/29/2019 at 1:23 PM, Anonym27 said:

I samme setning, til og med.

• Liker 2
Skrevet
På 29.10.2019 den 13.14, Anonym27 skrev:

Kva skaper eigentleg Oslo? Null og niks. Dei livnærer seg på å skumme fløten av resten av landet. Så bruker de middlene til å bygge ut byen og områdene rundt, for så å trekke enda fleir folk inn til byen. Eigentleg er det akkurat som ein parasitt som vokser og vokser, til organismen til slutt dør. 

Oslo er i realiteten eit finansielt og offentlig sentrum. Desse kontora kunne vert over alt. Kostnaden av dette er eit dragsug av penger som går til utbygging på same stad. Det er så lite økonomisk effektivt som det går an. Og politikerane fortsetter å tvinge folk inn til byen.

Vi hadde alle fått det mykje bedre om Oslo blei mindre dominant som sentrum. Slik som USA og Tyskland, der heile landet blir brukt. Mykje bedre for alle økonomisk og helsemessig. Så får jo folk færre barn og når dei har så høge levekostnader.

Nå er vel Oslo en av de fylkene i Norge som drar mest inntekter til landet.

https://www.nettavisen.no/na24/kun-fire-fylker-trekker-lasset-i-norge/3423379513.html

• Liker 6
Skrevet
På 29.10.2019 den 13.14, Anonym27 skrev:

Kva skaper eigentleg Oslo? Null og niks.

Når du åpner innlegget ditt med en løgn, da kan man ikke ta resten av det seriøst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser poenget ditt. Når man tar i betraktning den enorme gjelden som de rødgrønne har tatt for å kutte trær og ødelegge byens infrastruktur, ja - da er det nærliggende å se på byen som en parasitt. 

Skrevet
1 minutt siden, Drizzt skrev:

ødelegge byens infrastruktur

?

Skrevet
3 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg ser poenget ditt. Når man tar i betraktning den enorme gjelden som de rødgrønne har tatt for å kutte trær og ødelegge byens infrastruktur, ja - da er det nærliggende å se på byen som en parasitt. 

Jeg holder de rødgrønne skyldfrie angående trekutting. De og deres etater har i stor grad kjempet for trærne, men noen trær har av arborister blitt vurdert til å være i for dårlig tilstand, og blitt felt.

Sabotasjen av parkering og gode forhold for biler derimot, det kan vi kjefte på dem for. Her har de prioritert asmatikerne foran trafikk. Noen taper. Noen vinner.

Skrevet

Dette er jeg litt enig med også. De sitter der og lever av offentlig administrasjon, og service næring. Ingen virkelig produksjon og ingen foredling. 

Jeg tror dette vil snu og dreie, rett og slett fordi det er en kunstig situasjon. Har egentlig ingen grunn til å tenke dette, det finnes mange nok eksempel på slike kunstige byer, så sannsynligvis ikke.

Nesten alle nyheter og skriverier om Oslo, får jo resten av landet til å tenke for noen latterlige «julenisser» 🤫 Heldigvis vet jeg bedre, at det finnes både finke og greie individer der, men for en «såpeopera» de lever i. 

Skrevet
På 29.10.2019 den 13.23, Anonym27 skrev:

Da bør du jo mestre å ikke blande de to språkformene i samme setning, da? Det heter for eksempel ikke "bedre" nynorsk....

• Liker 1
Skrevet

@Kågebruker jeg har lest flere artikler med samme innhold som du linker til her. 

Det må allikevel friske penger inn, produksjon, foredling, eksport. 

At samme sum bytter post i regnskapet betyr ikke at det er snakk om friske penger. Reell økning. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Oslo er, i tillegg til å være den byen i landet som i størst grad trekker lasset økonomisk, den eneste kommunen i landet som ikke selv får beholde alle skattepengene den tar inn fra bedrifter og privatpersoner som er registrerte i byen. Bergen, Hammerfest, Drammen og alle andre norske kommuner får beholde alt selv. Oslo får beholde mesteparten, men resten går til å subsidiere resten av landet. I tillegg er Oslofolk de mest miljøvennlige i landet - flere av byens busser kjører på elektrisitet, byen har høyest andel elbiler og ingen går eller reiser kollektivt like mye som i Oslo. Videre er storbyer en fordel rent miljømessig, da blokker og bygårder bidrar til at husstandene deler på oppvarming istedenfor at alle familier og enslige alene varmer opp hver sin enebolig. 

Jeg merker meg at Oslohatet fortsatt er sterkt, uten at jeg helt forstår hvorfor. Oslofolk går ikke rundt og hater på distriktene på samme måte som distriktene hater på oss. Når det samtidig, som jeg skriver, er min hjemkommune som subsidierer alle småkommunene som så vidt har nok innbyggere til å kaste sammen et formannskap, stiller jeg meg enda mer undrende til hvor hatet kommer fra.

Endret av sumyherbst
  • Liker 3
Skrevet

Når det er sagt, kan ikke "desse kontora" være overalt. Man ser det nå, hvor det i statsbudsjettet foreslås å legge ned politihøgskolen i Oslo. Hvor skal dette nye fagmiljøet komme fra? Sitter det personer med doktorgrader arbeidsledig rundt om i norske bygder og byer? Er det nok av dem på ett sted? Eller forventer du virkelig at hele familier skal røskes vekk fra røttene sine for å flytte med arbeidsplassen sin ut av byen?

Jeg har overhodet ingenting mot at det opprettes nye statlige organer rundt om i landet, ei heller at bedrifter har hovedkontoret sitt andre steder enn i Oslo. Men det jeg har noe mot, er det hjerterå holdningen det er å rive arbeidsplassene vekk fra vanlige innbyggere fordi det tilfredsstiller noen Senterpartister å se at hovedkontoret ikke ligger i Oslo.

Tilsynelatende er holdningen slik at Oslofolk ikke er mennesker.

• Liker 1
Skrevet
På 31.10.2019 den 9.16, Trolljeger skrev:

?

Ja?

Skrevet

Hva skulle forvaltes i Oslo, om det ikke var for verdiskapning i resten av landet? Finansmarkedet er det som stikker seg ut som største bidragsyter. 

Kunnskap som verdi i et kunnskapsintensivt samfunn er et poeng, og det er en fordel å samle dette.
Det samme med det virtuelle samfunnet, fordi om det ikke er stedsbundet er det allikevel avhengig av kompetent arbeidskraft, og blir slik bundet til et sted, i behovet for kompetanse. 

Allikevel tror jeg, (ikke basert på noe som underbygger dette, kanskje ikke annet enn et håp), at det vil gjevne seg ut. Veien fra Oslo til næringene er ikke lenger enn veien fra næringene til Oslo.
Jeg tror skiftet kanskje vil komme når de kunnskap intensive arbeiderne ikke lenger ønsker å bo i Oslo.

Bare så synd jeg ikke har en eneste by å bruke som eksempel, og om jeg forsøker å tenke meg om kommer jeg bare til byer hvor det samme skjer som i Oslo, kanskje til og med i enda større grad. 

Hovedsteder basert på forvaltning, og service næringer. Uten at ansamlingen av mennesker er basert på noe konkret, noe håndfast. Dette er allikevel et relativt nytt fenomen, og det er ikke sikkert det vil fortsette slik. 

Grunnen til at jeg håper det vil snu er ikke et Oslo hat. Det er heller ikke distriktspolitiske, men mer med tanke på samfunnsbygging. Et verdi spørsmål om man vil.

Tror det beste er at menneskene samler seg og bygger sine samfunn rundt ressursen. At verdien da mer kommer samfunnet rundt til gode, at det blir et eierskap og fellesskap som er gunstig. Ved at fremmede mennesker langt borte sitter og skummer fløten, med makten og innflytelsen blir ikke bestemmelsen nødvendigvis den som er best verken for forvaltningen av ressursen, eller samfunnet rundt. Dette ser man i olje industri, fiske, jordbruk, og ikke minst innen el-kraft. 

Skrevet

Men da må det bli slik - jeg har intet i mot at Bergen skulle vokse seg større enn Oslo eller at vi om noen tiår har en helt ny by som er større enn noen annen i Norge. Det jeg har mye mot er statlig styring som gjør byen vanskeligere å bo i enn den trenger å være. La nå de arbeiderne du snakker om flytte frivillig, ikke ta fra dem jobben gjennom stortingsvedtak. Oslobefolkningen bor dyrest i landet, tjener dårligere enn distriktene i offentlig sektor og har attpåtil en horde stortingspolitikere mot seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...