AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Holder på å lage forslag til samværsavtale. Vi har et barn på to år. Far ønsker 50/50, men jeg ønsker ikke dette enda. Av den enkle grunn at jeg har hatt all den daglige oppfølgingen. Far reiser mye og har en krevende jobb, så jeg har vært mye alene med barnet. Jeg prøver å lage en fordeling nå som tar sikte på at barnet har fast base hos meg, men opptrapping til 50/50 om et par år. Har satt opp to dager med overnatting hos far ene uken og tre dager uken etter. Er dette for mye/for lite tenker dere? Vet ikke helt hva dette vil si prosentmessig. Takk for hjelp/råd/erfaringer 😊 Anonymkode: 0a35c...0b1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Du tenker at far har noen overnattinger hver uke? Jeg syns det høres fornuftig ut. Etter noen måneder kan du øke med 4-5 dager annenhver uke, og så når barnet har vendt seg til dette øke til 50/50. Anonymkode: b2e80...3bd
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg anbefaler ikke en slik fordeling, men jeg er kanskje påvirket av byrden en slik løsning ble for min datter. Vi begynte med 2 overnattinger hver uke, og barnet ble til slutt så forvirret og utviklet separasjonsangst i forhold til meg. Det endte med at vi måtte gå tilbake til fast bosted hos meg og far hadde en overnatting annenhver uke, og besøkte barnet hos meg to ganger i uken på kveldstid. Anonymkode: b3112...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 Hvordan skal far ha 50/50 når han reiser mye i jobben? Er han klar for å bytte jobb eller forventer han at du stiller opp og tilpasser deg hans arbeidstider? Det er i så fall et urimelig krav. Anonymkode: 7f764...56f 1
Epictetus Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Da jeg og ekskona gikk fra hverandre var det er par grunntanker: Vi tilpasser oss barnas beste, og barnas beste er å ha en likeverdig mamma og pappa. Av det fulgte 50/50. Dessverre passet ikke dette med jobben hennes (skiftordning som gjorde det vanskelig.) Så første året gjorde vi alt vi kunne for å bygge en hverdag hvor barna så oss like mye, tilpasset hennes vakter. Året etter byttet hun jobb, så nå er det god gammeldags annenhver uke. Og barna er vant med to foreldre, som er forskjellige, som gir forskjellige verdier, men som begge er klipper i livene deres - og som er likeverdige.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tenker at far har noen overnattinger hver uke? Jeg syns det høres fornuftig ut. Etter noen måneder kan du øke med 4-5 dager annenhver uke, og så når barnet har vendt seg til dette øke til 50/50. Anonymkode: b2e80...3bd Hvordan tenker du dette skal gå seg til når far reiser mye? Og med et lite barn uten tidsperspektiv kan jevnlig flytting bli en belastning for barnet. Anonymkode: 07fa3...38b 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 9 minutter siden, Epictetus skrev: Da jeg og ekskona gikk fra hverandre var det er par grunntanker: Vi tilpasser oss barnas beste, og barnas beste er å ha en likeverdig mamma og pappa. Av det fulgte 50/50. Dessverre passet ikke dette med jobben hennes (skiftordning som gjorde det vanskelig.) Så første året gjorde vi alt vi kunne for å bygge en hverdag hvor barna så oss like mye, tilpasset hennes vakter. Året etter byttet hun jobb, så nå er det god gammeldags annenhver uke. Og barna er vant med to foreldre, som er forskjellige, som gir forskjellige verdier, men som begge er klipper i livene deres - og som er likeverdige. Men ungen deres var kanskje mer enn to år, og en av dere hadde ikke en reisejobb og mye jobbing, eller? Anonymkode: f6a3f...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #8 Skrevet 30. oktober 2019 13 minutter siden, Epictetus skrev: Da jeg og ekskona gikk fra hverandre var det er par grunntanker: Vi tilpasser oss barnas beste, og barnas beste er å ha en likeverdig mamma og pappa. Av det fulgte 50/50. Men er 50/50 det beste for barna? Er det ikke slitsomt for barna å stadig skifte hus? Og ikke minst ikke være en del av samme venneflokken i gata (med mindre både mor og far bor i samme nabolag)? Jeg har absolutt tro på at likeverdige foreldre er best. Men jeg har ingen tro på 50/50. Jeg tror barn, i likhet med oss voksne, blir slitne av å stadig flytte. Jeg tror bare at barn er så samvittighetsfulle overfor oss foreldre og de er så glade i oss begge to at de ikke sier i fra hva de synes om ordningen. Anonymkode: fc7f7...bb3 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #9 Skrevet 30. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Men er 50/50 det beste for barna? Er det ikke slitsomt for barna å stadig skifte hus? Og ikke minst ikke være en del av samme venneflokken i gata (med mindre både mor og far bor i samme nabolag)? Jeg har absolutt tro på at likeverdige foreldre er best. Men jeg har ingen tro på 50/50. Jeg tror barn, i likhet med oss voksne, blir slitne av å stadig flytte. Jeg tror bare at barn er så samvittighetsfulle overfor oss foreldre og de er så glade i oss begge to at de ikke sier i fra hva de synes om ordningen. Anonymkode: fc7f7...bb3 Vanlig samvær er annenhver helg og en dag i uka? Det er i snitt 3 flyttinger per uke. 50/50 er 2 flyttinger per uke. Anonymkode: cad0c...0bb
Epictetus Skrevet 30. oktober 2019 #10 Skrevet 30. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Men ungen deres var kanskje mer enn to år, og en av dere hadde ikke en reisejobb og mye jobbing, eller? Anonymkode: f6a3f...8cb Jo. 2 år. Og begge foreldrene jobber mye.(Ikke reisejobb, men skiftjobb på mor) Man får til det man ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå